Global Media Journal

German Edition

Vol. 4, No.2, Autumn/Winter 2014

URN:nbn:de:gbv:547-201400690

Media Development with Chinese Characteristics

Iginio Gagliardone

Abstract: Chinese authorities often frame their activities in the development sector as distinctive
from those pursued by Western donors by stressing that they are not seeking to export a specific
model but simply to help countries reach their potential. This demand-driven approach has applied
to old and new development areas, from education to Information and Communication
Technologies (ICTs), and has appeared fairly consistent across countries. This pledge, however, has
not meant that Chinese aid is neutral or without significant political implications. China’s
concessionary loans and support to development projects have tended to shift balances of power by
favouring certain actors over others and have challenged existing development paradigms,
revitalizing ideas of the developmental state. Building on fieldwork conducted in Ghana, Ethiopia,
and Kenya this article explains to which extent China’s entrance in the media and
telecommunication sector actually challenges the dominant, Western-driven approaches to media
development, promoting a state centred vision of the information society.

Keywords: media development, China-Africa relations, conceptions of the information society,
African media

Introductiont

Media and telecommunications are the newest frontier in China’s continued
engagement with Africa; part of a wider pattern of increasing Chinese investments
in African markets, infrastructure, and natural resources. China’s expansion in
these sectors has included old and new communication technologies and has
developed through both top-down policies and through trial and error. It is
underpinned by China’s “Go Out” strategy, first unveiled in 1999 and later
incorporated into the 10th Five-Year Plan (2001-2005) with the objective of
encouraging Chinese enterprises to invest overseas, improve competitiveness, and
secure an international business presence. At the same time, this engagement also
taps into China’s efforts to strengthen its image through public diplomacy, shaping
African, and global, public opinion in its favour.

' Some of the ideas for the article first emerged in conversation with Sam Geall and consolidated in
a briefing paper that was published by NOREF in 2014. I am grateful to the three anonymous
reviewers, as well as to Nicole Stremlau, Carola Richter and Christine Horz for their helpful
comments and feedback.



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

China’s media and telecommunications strategy in Africa builds on a long history
of engagement with the continent: the PRC’s formal diplomatic relations with
African countries date back to the 1950s, when they were characterised not only by
the provision of aid, but also by the ambition to communicate directly with African
audiences. Many of the country’s current engagements in Africa are remarkably
similar to the strategies first laid out by Premier Zhou Enlai: China stresses mutual
benefit and cooperation over the export of a particular (media) model, and
emphasises sovereignty and independence over interference and conditionalities.
But there are also important breaks with the past. Ideology has largely disappeared
from the language of China-Africa cooperation; China’s engagement in Africa is no
longer intended to export a socialist revolution to the continent, but to exploit
Africa’s resources and untapped potential. And the resources 215t century China
can mobilize are much greater than in previous eras. Chinese media are among the
few that are able to boost operations in Africa in an era when the crisis of
profitability of traditional journalism has forced many outlets to pull their
correspondents out of the continent.

Other nations have regarded China’s renewed activity in Africa as a threat. In 2011,
then US Secretary of State Hillary Clinton made her country’s concerns clear
during a visit to Tanzania, when she warned of the possibility of a “new
colonialism” in Africa (Wasamunu 2011). A few months later, British Prime
Minister David Cameron told an audience in Lagos, Nigeria, that new forms of
“authoritarian capitalism” may be taking root in the continent, in reference to
China’s entry into African markets (Groves 2011). These concerns have been
echoed in the media and telecommunications sector: critics have suggested that
China is “reshap[ing] much of the world’s media in its own image” and “promoting
an anti-Western media model” (Farah and Mosher 2010, 4). Others have alleged
that Chinese telecommunications giants Huawei — which is a private company, but
whose founder served as an engineer in China’s People's Liberation Army (PLA) —
and ZTE may be hiding “backdoors” in their equipment to allow the Chinese
government to spy on users, including African citizens, or to shield its own spying
efforts elsewhere (Protalinski 2012). However, recent leaks from the former United
States’ National Security Agency (NSA) contractor Edward Snowden, revealing
that the NSA itself tried to install backdoors in Huawei’s networks, have given such
accusations an ironic twist. As Thomas Rid succinctly put it, “there is now more
publicly available evidence that the [United States’] NSA exploited Huawei than
there is public evidence that shows the PLA or other Chinese agencies did so” (Rid
2014).

By focusing specifically on China’s role as an emerging media development actor in
Africa, this article seeks to respond to some of these concerns, and bring more
clarity to a significant component of China’s engagement in the global media and
telecommunication sector. The behaviour of the Chinese government has not
helped dispelling misunderstandings, quite the opposite, as China has refused to
report transparent outcomes of official aid, export credits, and other flows of
development finance (Brautigam 2011). Also among scholars, journalists and

2



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

advocates, however, there has been the tendency to base commentaries more on
ideological grounds than on empirical evidence.” The practice of singling out China
to denounce problematic practices that are shared by a wider variety of actors has
become increasingly widespread and, as I later explain, this has been particularly
common when it comes to information and communication (Hairong and Sautman
2013).

This article will first address how “traditional” donors, those belonging to the
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) and to the
Development Assistance Committee (DAC), have conceptualized and funded
media development and will then explore the main ways in which Chinese actors
have supported media and telecommunications in Africa, reflecting on the extent
to which some of them comply with, while others challenge traditional modes to
support the media in developing countries. These findings are based on fieldwork
conducted in Ghana, Kenya, and Ethiopia between 2008 and 2013, where semi-
structured interviews were conducted with members of governments, (e.g.
ministers and cadres in ministries of communication and/or information
technology), civil society organizations (e.g. local and international NGOs
promoting freedom of expression and media development), and the private sector
(e.g. employees of major telecom companies). In Kenya and in Ethiopia,
representatives of Chinese telecommunication and IT companies, as well as
Chinese journalists working for Xinhua news agency, China’s Central Television
(CCTV) and the China’s Daily Africa edition were interviewed. For countries other
than Ghana, Kenya and Ethiopia secondary data was also collected to build a
continental perspective of China’s role in the media and telecommunication sector.

A new type of media development?

Understanding China’s media development and how it compares to the strategies
championed by “traditional” Western donors is a complex effort, as it intersects
with at least two major debates which are far from being settled and have been
little aware of one another.

The first major debate is on media development per se, or international media
assistance as it is often referred to. This debate has been animated by scholars
(Allen and Stremlau 2005; Berger 2010; Kalathil 2008; Kumar 2006; Myers
2009), donors, international organizations (e.g. USAID, IDRC, UNESCO), NGOs,
and foundations (e.g. Internews, IREX, BBC Media Action, the National
Endowment for Democracy, the Knight, Ford and Gates Foundations). As surveys
of donor agencies supporting media development have indicated (Gagliardone
2010; Myers 2009) most donors seem to have developed a paradoxical
relationship with the media. Many agencies recognize the importance of strong
and unfettered media, but are frustrated by the inability of monitoring and

2 This phenomenon has been denounced, for example, by Giles Mohan, who has demanded greater
engagement with the field and greater reliance on empirical data. See (Mohan 2013).

3



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

evaluating the effects that investments in this area are producing. Some donor
agencies still struggle to distinguish between media development (as the support to
the media as a sector) from media for development (as the use of the media to
support other development outcomes). Scholars, for their part, have advanced
different, but often overlapping, categorizations of media development (Kalathil
2008; Kumar 2006), and have called for “problematizing” and updating the whole
concept (Berger 2010). The rising complexity characterizing media ecologies, along
with the emergence of new platforms for expression and new media actors,
including social media and citizen journalists, has made understanding which
media should be most effectively targeted through assistance increasingly difficult
(Kalathil 2008).

Despite the differences and ongoing contentions, however, the analysis of both
practical and conceptual approaches to media development indicates that at least
three overarching modes of operation have tended to characterize most
interventions in this area: the building of a regulatory and legal framework; the
supporting of infrastructure and capital equipment; and training and capacity
building (Myers 2008). I will thus consider these three dimensions, while
analysing China’s approach to media development.

The second, larger, debate that should also be taken into consideration when
seeking to understand China’s entrance as a major player in the media and
telecommunication sector, is on the very nature of aid and the standards that
should be applied to distinguish it from other financial flows from richer to poorer
countries. Differently from the definition of media development, in this case
“traditional” donor agencies have sought to reach consensus on common criteria.
The 24 members of the DAC recognize as Official Development Assistance (ODA)
all

“flows of official financing administered with the promotion of the economic development
and welfare of developing countries as the main objective and which are concessional in
character with a grant element of at least 25 per cent (using a fixed 10 per cent rate of
discount) ... Lending by export credit agencies — with the pure purpose of export promotion
—is excluded” (DAC 2003 as quoted in Brautigam 2011, 754).

As Deborah Brautigam has pointed out, however, this definition is not without
problems (Brautigam 2011). In some cases loans can be registered as aid even if
the interest rate charged is much higher than what is normally charged by private
banks. Also, when the DAC settled on a definition of ODA, it also defined a residual
category of “other official flows” (OOF) as resources coming from governments but
failing to meet the ODA criteria. While ample scholarship is available on ODA
(Alesina and Dollar 2000; Hoeffler and Outram 2011), its disbursement and
effectives, very little research has been conducted on OOF and their potential
developmental outcomes, their ability to produce “economic development and
welfare”, even if it does not comply with the technical definition of aid (Dreher and
Fuchs 2011).



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

China’s unprecedented engagement in developing countries and its increased
activity in the media and telecommunication sectors represent a challenge for both
debates.

In contrast to donors stressing their determination to push other countries’ media
systems towards greater openness, China has distinguished itself for providing
support with no strings attached, refraining from imposing a particular policy
agenda as part of a cooperation package, and collaborating with democracies and
autocracies alike — even if its relation with rogue states has changed over time
(Kleine-Ahlbrandt and Small 2008). This approach openly contradicts at least one
of the pillars of media development: the effort to create enabling regulatory
environments for media systems to grow stronger and more open in developing
countries. In China, as in many other states, the law has been regularly used to
shape and direct the evolution of domestic media systems. In the case of new
media, whose regulation has been shared by different ministries for a long time,
the use of the law to both enable and restrict specific uses and applications has
even exceeded what has been the case in Europe and in the US (Creemers 2014).
The Chinese government, however, has refrained from suggesting that regulatory
measures adopted in China should be adopted by other countries to inform their
own media policies or even that regulation per se should be the mechanism
through which specific outcomes should be achieved (Callahan 2009; Shambaugh
2013).

As per the financial instruments adopted with its development partners, China,
which is not a member of the DAC, has distinguished itself from other donors, as it
“does not separate ODA [Official Development Assistance] from economic
cooperation or investment as long as the intent is to expand local capacity” (Tan-
Mullins, Mohan, and Power 2010, 862). As Deborah Brautigam has pointed out,
most of Chinese finance is actually provided in the form of export credits, non-
concessional state loans and aid used to foster Chinese investment, none of which
fit into the official definition of ODA, but nonetheless have a “developmental” goal,
as they support projects identified by recipient countries as instrumental for
promoting “economic development and welfare”. As she and other scholars have
insisted, discarding these instruments — which in OECD parlance would largely be
considered OOF — would risk missing important, possibly the most important,
implications of China’s rise as a development actor.

In this paper, following Brautigam (2011), I adopt an approach that seeks to
understand the Chinese approach to Africa in its own terms, rather through the
lens of external standards. I thus let the modes of operation that have
characterized China’s presence in the media and telecommunication sectors in
Africa emerge from empirical evidence first, considering a broad range of
initiatives involving both public and private Chinese actors. I only secondly ask
which aspects bear similarities with the approaches championed by other donors
and which others constitute instead a new mode of engagement. As the next
sections indicate, in resonance with studies surveying other sectors, the projects

5



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

that do comply both with mainstream definitions of media development and with
aid are relatively marginal. They consist mostly in support to state media,
especially state broadcasters. The largest share of resources, instead, has been
going towards financing Africa’s information infrastructure, in ways that do fit
within the broader goal of strengthening access and capacity as per the conception
of media development, but are largely supported through OOF. Finally, the
venture of China’s own media in Africa, as tool for public diplomacy, does not
comply with either definitions (media development or aid), but interestingly rides
over some issues that in previous decades characterized the debate on media
development, including the strengthening of South-South cooperation and the
promotion of a developmental model of journalism.

Aid with state-strings attached

“Aid with no-strings-attached” has become one of the slogans of China’s approach
to development, the most evident feature used to assert its distinctiveness from
Western conceptions of aid. A survey of Chinese assistance in the media and
telecommunications sectors indicates this approach has been consistent in the
policy realm, where, as has been argued above, Chinese authorities have exercised
little or no pressure to promote reforms or shape the regulatory environment
(Banda 2009; Zhang 2013). But when it comes to the types of media actors that
China has supported, through grants, training, and provision of equipment, it
appears that Chinese support has overwhelmingly flowed towards state media,
indicating a consistent selection bias in distributing resources. While most other
donors have espoused an issue-based approach, seeking to sustain specific agendas
first and selecting which partners in each country could best help achieving certain
goals, China has preferred an actor-based approach, seeking to increase the
capacity of the state media.’ Despite there could be a rationale behind this strategy,
as in countries like Uganda and Ghana for example the establishment of strong
and relatively independent state media (as it had been the case for the newspapers
The New Vision and The Daily Graphic) has led to greater professionalism and
engagement among different factions once the marked was liberalized
(Gagliardone, Stremlau, and Nkrumah 2012; Stremlau 2008), it seems that
privileging the state depends more on China’s diplomatic use of aid, as a way to
please its partners. A few examples may help make this point clearer.

In Zimbabwe, a 2012 deal on economic and technical cooperation with China,
worth 1.14 billion yuan (around US$180 million), included loans of 31.5 yuan
(around US$5 million) to provide television broadcasting vans to the Zimbabwe
Broadcasting Corporation (ZBC) (Xinhua 2012). In February 2013, China donated
a broadcasting van in a bilateral governmental meeting in Harare, alongside
agreements for food and infrastructural loans (Xinhua 2013). As well as helping to
cement bilateral relations between the two states, the vans contribute to the

3 This trait that is also shared by Japanese cooperation which, as Deborah Brautigam has pointed
out, has played an important role in influencing China’s behaviour as a donor (Brautigam 2009).

6



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

broadcasting capacity of the national ZBC broadcaster, which previously had to
hire such equipment privately. This equipment also helped to digitise Zimbabwe’s
broadcasting network, thus helping to meet the June 2015 continent-wide deadline
for digital switchover set by the International Telecommunication Union in 2006.
In Liberia, China spent US$4 million on radio expansion, in cooperation with the
Liberia Broadcasting System in 2008 (Wu 2012). An agreement between Chinese
and Liberian governments in 2012 provided the Liberia Broadcasting System
(LBS) with technical assistance for satellite transmission, broadcasting equipment
and interpretation; the government will also help with the cost of renting the
transmitting satellite for two years.

Most initiatives aimed at supporting local media comply with both the definitions
of media development and aid indicated above. They are focused on building the
capacity of the local media, albeit selectively, and they are largely provided in the
form of grants and donations of equipment and training. As in the case of other
sectors, however, Chinese flows that do comply with definitions set by Western
donors, represent only a very small portion of China’s overall contribution.

The shaping of Africa’s information infrastructure

The largest share of Chinese resources in the media and telecommunication sector
has been channelled towards supporting Africa’s information infrastructures.
Similarly to what had been the case with roads and railways, in many countries in
Africa China has emerged as one of the most important actors in ensuring
connectivity also in the digital realm. The significance of the contribution to
developing terrestrial and mobile information infrastructures, however, has varied
widely from country to country, and China has displayed a significant ability to fit
in and adapt to pre-existing markets and regulatory environments.

To date, Ethiopia is the country that has benefited the most from a partnership
with China in the telecommunication sector. On the 8th November 2006 the
Chinese telecom giant ZTE and the Ethiopian Telecommunication Corporation
signed the largest agreement in the history of telecommunications in Africa.
Backed by the China Development Bank, ZTE offered a loan of $1.5 billion (to
which ZTE added $0.4 billion for engineering) to overhaul and expand Ethiopia’s
telecommunication system. The loan, to be repaid in thirteen years, was disbursed
in three phases. The first phase had a particularly symbolic value. Branded
“Millennium Plan”, it was expected to produce its results — lying down more than
two thousand Kilometres of fibre optic cable to connect Ethiopia’s thirteen largest
cities — by 11 September 2007, the day marking the beginning of the new
millennium on the Ethiopian calendar. The second and third phases similarly
focused on infrastructure development, expanding coverage to rural areas and
building the capacity of the system to support 20 million mobile users (from the
initial 1.2 million) and more than a million Internet broadband users. Some of the
funding also went to upgrade e-government projects, including Woredanet, which

7



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

facilitates routine communications between the Ethiopian Prime Minister, cabinet
ministers and local constituencies (Gagliardone 2009, 2014).

China’s support allowed the Ethiopian government to reach goals no other African
country had achieved before, dramatically expanding access in a regime of
monopoly. Elsewhere in Africa the liberalization of the market was what drove an
expansion in coverage and a lowering of costs. Countries that opted for a system
tightly controlled by the state, such as neighbouring Eritrea, have severely lagged
behind in developing information infrastructure and services (Gagliardone and
Stremlau 2011). By providing the capital, equipment and expertise, ZTE, which is
partially state-owned, has not only brought the Ethiopian government out of the
cul-de-sac in which it had put itself by stubbornly defending monopoly, but has
also helped it realize its vision of a tightly controlled but developmentally oriented
national information society.

As Amare Anslau, the CEO of the Ethiopian Telecommunication Corporation at the
time the project with ZTE took shape remarked in an interview in June 2008,

“Holding telecommunications is not just about security. We need this instrument for
development. We need it for the people. Ethiopia is not like any other African country.
Those countries just think that they can become rich, the individual can become rich. But
what we want is instead building in the mind of people the attachment to their land and to
their country. Once you have technology you become addicted to it. So, if you allow the
private they can certainly make money. But what about the society? The society will not
benefit from it. So the government is the one that has to make sure that things are done in
the interest of the people [...] You have to hold all keys in your hands otherwise change, real
change, will be impossible”.4

Five years later, on 7 June 2011, the now re-branded Ethio-Telecom issued a
tender to further boost the capacity of Ethiopia’s mobile-phone network to 50
million subscribers by 2015, and to introduce 4G connectivity, a mobile broadband
technology allowing browsing speeds of 100 Mbit per second. The tender was
similarly based on a vendor-financing scheme, as had previously been the case
with ZTE. However, in contrast to 2006, the tender was public and various
companies competed. As the Wall Street Journal put it, however, “again, financing
won the day, with the two [ZTE and Huawei] pledging a total of $1.6 billion.
Western equipment suppliers, such as Ericsson and Alcatel Lucent SA, couldn’t
match the Chinese offer” (Dalton 2014). With the signing of two separate contracts
of $800 million each with Huawei and ZTE, competition was introduced in the
shape of a rivalry between two Chinese companies that have been contending for
shares of the Chinese market for a long time.

In neighbouring Kenya, where the market is more liberalized and competitive,
China played a different role, while still maintaining some similarities with the
approach adopted in Ethiopia. As in Ethiopia, China has been deeply involved in
the extension of Internet connectivity. Huawei and ZTE, together with the French

4 Interview: Amare Anslau, CEO, Ethiopian Telecommunication Corporation, Addis Ababa, 27 June
2008.

8



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

company Sagem, participated in Kenya’s first National Optic Fibre Backbone
Infrastructure (NOFBI) expansion, brining fibre optic infrastructure to the main
urban centres and allowing a first series of e-government projects to be delivered
regionally (Okuttah 2012). The country was split into three sections, each handled
by one company. Sagem laid out cables in the Coast and North Eastern areas,
Huawei in Nairobi and Central area, and ZTE in Western Kenya. A second round of
NOFBI (known as NOFBI II) was directly funded with Chinese resources. In 2012
China’s EXIM Bank provided a $71 million loan to support further extension to 36
administrative district centres across the country, with the objective of allowing
people in remote areas to access faster internet. A condition for the loan was that
the implementing agency had to be Huawei, which is now in charge of the
realization of the project (Wahito 2012). As in Ethiopia, the Chinese government
and Chinese companies have thus supported the expansion of government led
initiatives aimed at extending Internet connectivity and improving e-government
services. In the Kenyan case, however, Chinese support fits into a much wider
context, where a plurality of actors have been competing to offer better services at
lower prices. For example, soon after the signing of the agreement for NOFBI II,
Kenya’s leading telecom operator, Safaricom, decided to invest an additional $95
million to build 2,400 more kilometres of fibre optic cable to support its growing
customer base. Interestingly, a large share of the contract has been assigned on a
commercial basis to Huawei, which had already worked in collaboration with
Safaricom to roll out the 4G network at a cost of $143 million. A remaining share
of Safaricom’s expansion project was assigned to Ericsson (Okuttah 2012). As
Bitange Ndemo, Permanent Secretary of Kenya’s Ministry of Information and
Communication during Kibaki’s second term remarked: “China is not bringing an
ideology, but with its support it is winning hearts and minds. But we are a free
market economy and that won’t change. The Chinese understood and have adapted
toit”.s

Beyond Ethiopia and Kenya, China has been instrumental in supporting numerous
other projects in the telecommunication sector, helping either state or private
operators in developing infrastructure, but also providing value added services. In
Guinea, Eximbank loans have supported the state-owned Societé des Telecoms de
Guinée (SOTELGUI) expanding its fibre optic infrastructure (TeleGeography
2013). In Nigeria, Eximbank offered Nigeria a US$100 million loan for the
development of its Galaxy Backbone ICT network, to boost “the sophistication and
effectiveness of the government’s efforts to tackle security challenges” (Ndubuisi
2012). In 2010, Eximbank supported e-government projects in Ghana with two
concessionary loans, worth US$30 million and US$150 million (Gagliardone
2010). In Tanzania, Chinese concessionary loans funded the construction of the
National ICT Broad Infrastructure Project (Rugonzibwa 2013).

Projects funded by China in the telecommunication sector appear compliant with
one of the principles of media development, and namely the support of

5 Interview: Bitange Ndemo, Permanent Secretary of Kenya’s Ministry of Information and
Communication 2008-2013, Nairobi, 2 May 2013.



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

infrastructure and capital equipment, even if some specific traits of Chinese
approach deserve particular attention. Historically, support to telecommunications
has seldom figured in media development projects, in most cases because of the
sheer amount of resources needed to make a difference in this area — notable
exceptions are the Leland initiative which already in 1996 received US$15 million
to provide internet connectivity to some selected African countries (USAID 2001)
and infrastructural projects supported by the World Bank (Foster and Bricefio-
Garmendia 2009; World Bank 2010). China’s ability to act as a very large lender,
however, is setting it apart from most other donors. In addition, media
convergence has made understanding the ripple effects infrastructural investments
may have on a plurality of media increasingly difficult. The same content can be
accessed through different channels, and most interactive spaces that are
transforming communication in Africa are emerging precisely at the crossroad
between traditional and new media and telecommunication (as represented for
example by interactive radio talk shows, where participation is ensured by
audiences calling, sending SMS, posting on the show’s facebook page or writing to
its twitter handle).

On the contrary, when considered through the parameters set by the DAC for ODA,
China’s assistance in this area cannot be accounted as aid. Loans to support
telecommunications are in fact usually provided either in the form of
concessionary loans offered by the China Eximbank or China Development Bank to
African governments, but tied to having a Chinese company implementing the
project, or of export credits offered directly to Chinese companies, which use them
to implement a project envisioned by a national government.

Public diplomacy or development journalism?

Another important area where China has made inroads into Africa is the expansion
of its own media, including CCTV, Xinhua, and the China’s Daily. Initiatives like
these are usually comprised under the rubric of “public diplomacy”, which is
separated from media development, and is funded in ways that cannot be
accounted for neither as ODA nor as OOF. Also in this case, however, China’s
approach presents challenges to mainstream definitions and categorizations.

When CCTV Africa — the news production centre created in Nairobi by state owned
international broadcaster China Central Television (CCTV) — launched on 12th
January 2012, it became the largest non-African TV initiative in Africa. It
employed more than 100 journalists, mostly African, between its headquarters in
Nairobi and reporting from across the continent. Building on its considerable
resources, CCTV Africa was the only international TV initiative to guarantee one
hour of original reporting from Africa every day, targeting African and global
audiences. One year later, this was increased to one-and-a-half hours, split into
two tranches and featured globally on CCTV News. CCTV Africa added to a long
list of previous media initiatives on the continent. In Kenya, China Radio
International (CRI) had launched its own local FM stations in three East African

10



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

cities, broadcasting in English, Mandarin and Swahili, and it has AM channel
coverage across the country (Wu 2012). State news agency Xinhua, whose presence
in Africa dates back to the 1950s, also significantly expanded its scope and reach in
Africa in the 2000s and 2010s, and its news stories have begun to appear regularly
in national newspapers (Xin 2009). In 2012, the same year CCTV Africa started
operating, the state-controlled English-language newspaper China Daily launched
its Africa Weekly edition, the “first English language newspaper published in
Africa by a Chinese media enterprise” (China Daily 2012).

These initiatives are aimed at different targets and seek to improve the image of
China among African audiences in more or less direct ways. Agencies like Xinhua
tend to be seen as closer to state interest (Zhao 2004), while international
broadcaster CCTV Africa has been more innovative (Gagliardone 2013). Most of
them, however, share some common traits. For the purpose of this paper, the most
relevant is the emphasis placed on the idea of “developmental journalism”.
Chinese media actors have been insisting on a conception that positions the media
at the centre of a country’s efforts to build the state, the nation, and guarantee
better development prospects. This position is remarkably in line with UNESCO’s
earlier efforts to create a New World Information and Communication Order
(NWICO), which represented one of the apexes in the debate on media
development, stressing South-South cooperation and the ability of voices coming
from the Global South to be heard and affect global narratives. This is also a
conception that has found resonance among some of the African journalists
working in the Chinese media. As Douglas Okwatch, an experienced Kenyan
producer working for CCTV Africa, explained:

“A lot of debate has been going on in this country about watchdog journalism. In the 1980s
and 1990s during the transition period we required a more aggressive style of journalism,
we required watchdog media and we were working to produce change. This change came
more slowly than we expected but it eventually came. The media freedom is there now. And
now the question is different. Now the question is about the use that we can make of the
space that we created. Now it is not the time for fighting as much as before. Now we have to
play a better role in promoting growth in our countries, in promoting development”.¢

This conception of a distinctive model of journalism shared by some Chinese and
African journalists working for CCTV Africa, however, seems to struggle to find a
concrete application in everyday’s reporting. As the few analyses of the content
broadcast by CCTV Africa — mostly through his news programme Africa Live —
indicate, the Chinese channel does not dramatically distinguish itself from other
international broadcasters, in terms of reporting conflicts and crises (Marsh 2014;
Zhang 2013). CCTV may offer a different spin on certain news, be more critical of
Western initiatives and interests, but it still struggles to find a narrative that is at
the same time appealing and different from the aggressive styles of journalism
championed by channels such as Al Jazeera, which have become increasingly
popular among African audiences (York 2013; Zhang 2013).

6 Interview: Douglas Okwatch, Senior Producer, Talk Africa, CCTV Africa, 12 September 2012.
11



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

This third area of China’s entrance in the media sector in Africa seems therefore to
still exist outside of the boundaries of what we can define media development, but
it is a space to watch. There seems to be a commitment on the side of Chinese
editors to develop a distinctive narrative, building on ideas of South-South
cooperation, leveraging the image of Africa as a continent of opportunities, but
Chinese channels abroad seem not to have found — yet? — a distinctive image and
space that does appeal to African and global audiences.

Conclusion: A state-centric idea of media development

The ways in which the Chinese government has disciplined domestic media,
together with the tendency of OECD donors to advance their own media model
when providing media assistance, has created the expectation that China would be
a net exporter of authoritarianism (Cook 2013; Farah and Mosher 2010). A better
examination of the empirical evidence shows the picture is more complex.

Despite China’s interventions have not been guided by the idea of media
development — which is a substantially alien concept for Chinese development
actors (Gagliardone, Repnikova, and Stremlau 2010) — the disbursement of
resources from the Chinese state in the media and telecommunication sector in
Africa does raise questions that are relevant for the media development and the aid
debates. As this article has indicated, some modes of operations that have
characterized China’s entrance in this area do bear similarities with the ways in
which traditional donors have provided media assistance. The most interesting
questions, however, are probably not whether and how China fits or will fit in pre-
defined categories, but what repercussions China’s entrance may have on media
development at large. I conclude by focusing on two of these.

First, as the analysis of Chinese support to local media and to the building of
information infrastructures has shown, China seems to have adapted to the
requests of its local partners, rather than supporting template approaches, offering
greater space for manoeuvre to actors trying to fend off Western conditionalities
and put forward their own agenda. The tendency to privilege relationships with
incumbent governments across its various lines of support, however, poses
questions on whose agency China is supporting. Functioning media systems are
built through the contribution of a variety of actors, including the private sector,
grassroots organizations, and the state. By reinforcing the ability of the latter,
rather than the formers, to shape the evolution of national media systems, China is
supporting in practice a vision of the role of the media in society which is skewed
towards the state. While the interest in building functioning and capable states is
not exclusive to China, this tendency can lead potentially harmful consequences.
China’s support to incumbents, for example, and to a vision where the state is seen
as the prime mover, may lead to deepening divisions between “Western powers”
and civil society organizations on one side, framed as advancing foreign agendas
that may harm a country’s sovereignty, and government actors supported by China

12



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

in their path towards development on the other. While this dichotomy is clearly a
result of a selective reading of the national and international politics of
development, it has already been gaining ground in countries like Ethiopia, as
exemplified by the case of the imprisonment of bloggers accused to be using social
media to incite unrest in collaboration with “foreign human right activist
organizations” (Maasho 2014).

The second is a question about whether the insistence over a “no-strings-attached”
model is always beneficial for donors and recipients. As illustrated earlier, this
approach has been consistent in the policy realm, where China has not put
pressure for media reforms, but conditionalities can be found in the type of
financial flows the Chinese government has disbursed (e.g. export credit for
Chinese companies to support infrastructural projects in Africa). As the
comparison between the Ethiopian and the Kenyan cases in the building of
infrastructural projects has illustrated, there may be a more fundamental problem
with this approach. The support of the Chinese government and to Chinese
companies to the expansion of access in a regime of monopoly in Ethiopia, as
required by the Ethiopian government but against the experience China itself had
in expanding its own telecommunication system, has led to the creation of a poorly
functioning system with little incentive to improve itself. Chinese companies have
fared much better in Kenya, where they have been operating in a regime of much
tougher competition, as it had been the case in China. China’s insistence in
avoiding lecturing its partners seems it can backfire. In its own path towards
development China has demonstrated a remarkable ability in localizing foreign
technologies, and its experience could offer important lessons for Africa (Fu,
Pietrobelli, and Soete 2011; Fu 2008). Very little opportunities have been created,
at least in the media and telecommunication sector, for the lessons China had
learned to be transferred to its African partners.

China’s entrance in the media and telecommunication sector in Africa is still very
recent, and much can change in the years ahead. It is important, however, to
broaden the range of questions asked to Chinese actors. The tendency of Western
countries to consider the aid they disburse morally better or more effective than
China’s, denounced for example by May Tan-Mullins, Giles Mohan, and Marcus
Power (2010) can be a serious obstacle in understanding what the contribution of
China can actually be in terms of shaping media development in Africa, for better
and for worse. The increasing relevance of China in this sector should be seen as an
opportunity to re-consider some of the practices, assumption and contradictions
that have characterized it, rather than to affirm a supposed supremacy of some
over others.

13



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de
Bibliography

Alesina, Alberto, and David Dollar. 2000. “Who Gives Foreign Aid to Whom and Why?” Journal of
Economic Growth 5 (1): 33—63.

Allen, Tim, and Nicole Stremlau. 2005. “Media Policy, Peace and State Reconstruction.”
http://eprints.Ise.ac.uk/28347/.

Banda, Fackson. 2009. “China in the African Mediascape: A Critical Injection.” Journal of African
Media Studies 1 (3): 343—61.

Berger, Guy. 2010. “Problematizing ‘media Development’as a Bandwagon Gets Rolling.”
International Communication Gazette 72 (7): 547—65.

Brautigam, Deborah. 2009. The Dragon’s Gift : The Real Story of China in Africa. Oxford: Oxford
University Press.

———. 2011. “Aid ‘With Chinese Characteristics’: Chinese Foreign Aid and Development Finance
Meet the OECD-DAC Aid Regime.” Journal of International Development 23 (5): 752—64.

Callahan, William A. 2009. China: The Pessoptimist Nation. Oxford University Press.
http://books.google.co.uk/books?hl=en&lr=&id=8HxJFtQNeQUC&oi=fnd&pg=PT2&dq=Ca
llahan+china&ots=IvwGJQCYJt&sig=4Z4Wi2yHyM4sE8jtN2n8vtwPxVM.

China Daily. 2012. “China Daily Launches Africa Weekly Edition.” China Daily, December 14.
http://www.chinadaily.com.cn/china/2012-12/14/content_16016334.htm.

Cook, Sarah. 2013. “The Long Shadow of Chinese Censorship.”
http://ignucius.bd.ub.es:8180/jspui/handle/123456789/787.

Creemers, Rogier. 2014. “The Privilege of Speech and New Media: Conceptualizing China’s
Communications Law in the Internet Era.” SSRN 2379959.
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2379959.

Dalton, Matthew. 2014. “Telecom Deal by China’s ZTE, Huawei in Ethiopia Faces Criticism.” Wall
Street Journal, January 7, sec. World.
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303653004579212092223818288.

Dreher, Axel, and Andreas Fuchs. 2011. Rogue Aid? The Determinants of China’s Aid Allocation.
Courant Research Centre: Poverty, Equity and Growth-Discussion Papers.
http://www.econstor.eu/handle/10419/90522.

Farah, Douglas, and Andy Mosher. 2010. “Winds From the East: How the People’s Republic of
China Seeks to Influence the Media in Africa, Latin America, and Southeast Asia.”

Foster, Vivien, and Cecilia Bricefio-Garmendia. 2009. “Africa Infrastructure Country Diagnostic.”
The World Bank, Washington, DcC.
http://www.energytoolbox.org/library/infra2008/references/34_12-17-
08_africas_infrastructure_foster.pdf.

Fu, Xiaolan. 2008. “Foreign Direct Investment, Absorptive Capacity and Regional Innovation
Capabilities: Evidence from China.” Oxford Development Studies 36 (1): 89—110.

Fu, Xiaolan, Carlo Pietrobelli, and Luc Soete. 2011. “The Role of Foreign Technology and
Indigenous Innovation in the Emerging Economies: Technological Change and Catching-
Up.” World Development 39 (7): 1204—12.

Gagliardone, Iginio. 2009. “The Socialization of ICTs in Ethiopia.” International Journal of
Sociotechnology and Knowledge Development 1 (4): 13—28. d0i:10.4018/jskd.2009062602.

———. 2010. “From Mapping Information Ecologies to Evaluating Media Interventions: An Experts
Survey on Evaluating Media Interventions in Conflict Countries.”

———. 2013. “China as a Persuader: CCTV Africa’s First Steps in the African Mediasphere.” Ecquid
Novi: African Journalism Studies 34 (3).

———. 2014. “New Media and the Developmental State in Ethiopia.” African Affairs 113 (451): 279—
99.

Gagliardone, Iginio, Maria Repnikova, and Nicole Stremlau. 2010. China in Africa: A New
Approach to Media Development? Oxford.

Gagliardone, Iginio, and Nicole Stremlau. 2011. Digital Media, Conflict and Diasporas in the Horn
of Africa. Open Society Foundations. http://www.alnap.org/pool/files/sf-media-report-
handbook-digital-media-conflict-and-diaspora-in-the-horn-of-africa-02-20-2012-final-

14



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

web.pdf.

Gagliardone, Iginio, Nicole Stremlau, and Daniel Nkrumah. 2012. “Partner, Prototype or
Persuader? China’s Renewed Media Engagement with Ghana.” Communication, Politics &
Culture 45 (2). http://mams.rmit.edu.au/xbo3w37se3t8z.pdf.

Groves, Jason. 2011. “Cameron Warns Africans over the ‘Chinese Invasion’ as They Pour Billions
into Continent.” Mail Online. July 19. http://www.dailymail.co.uk/news/article-
2016677/Cameron-warns-Africans-Chinese-invasion-pour-billions-continent.html.

Hairong, Yan, and Barry Sautman. 2013. “The Beginning of a World Empire’? Contesting the
Discourse of Chinese Copper Mining in Zambia.” Modern China 39 (2): 131—64.

Hoeffler, Anke, and Verity Outram. 2011. “Need, Merit, or Self-Interest—What Determines the
Allocation of Aid?” Review of Development Economics 15 (2): 237—50.

Kalathil, Shanthi. 2008. Scaling a Changing Curve: Traditional Media Development and the New
Media. CIMA. http://cima.ned.org/publications/research-reports/scaling-changing-curve-
traditional-media-development-and-new-media#sthash.s3rzgycq.dpuf.

Kleine-Ahlbrandt, Stephanie, and Andrew Small. 2008. “China’s New Dictatorship Diplomacy: Is
Beijing Parting with Pariahs?” Foreign Affairs, 38—56.

Kumar, Krishna. 2006. “International Assistance to Promote Independent Media in Transition and
Post-Conflict Societies.” Democratization 13 (4): 652—67.

Maasho, Aaron. 2014. “Ethiopia Charges Nine Bloggers, Journalists with Inciting Violence.”
Reuters, April 28. http://www.reuters.com/article/2014/04/28/us-ethiopia-politics-
idUSBREA3R0YC20140428.

Marsh, Vivien. 2014. “Chinese State Television’s ‘going Out’ Strategy — a True Global News
Contraflow? A Comparison of News on CCTV’s Africa Live and BBC World News TV’s Focus
on Africa.” In Conference: China’s Soft Power in Africa: Emerging Media and Cultural
Relations between China and Africa. Nottingham University’s Ningbo campus, China.

Mohan, Giles. 2013. “Beyond the Enclave: Towards a Critical Political Economy of China and
Africa.” Development and Change 44 (6): 1255—72.

Myers, Mary. 2008. “Donor Support for Media Development.” In Whose Voices? Media and
Pluralism in the Context of Democratisation, edited by Lars Rudebeck and Mia Melin.
Uppsala: University of Uppsala.

———. 2009. “Funding for Media Development by Major Donors Outside the United States.”
Report Submitted to CIMA. http://www.hirondelle.org/wp-
content/uploads/2011/03/FundingforMediaDevelopmentCIMA2009.pdf.

Ndubuisi, Francis. 2012. “FG, China Exim Bank Seal $600m Deal on Abuja Light Rail, Galaxy
Backbone.” This Day Live, September 13. http://www.thisdaylive.com/articles/ fg-china-
exim-bank-seal-600m-deal-on-abuja-light-railgalaxy- backbone/124857.

Okuttah. 2012. “Safaricom Loosens China’s Grip on Local Contracts with Shi4bn Tender.” Business
Daily, December 6. http://www.businessdailyafrica.com/Corporate-News/Safaricom-
loosens-China-grip-on-local-contracts/-/539550/1638364/-/11xotu6z/-/index.html.

Protalinski, Emil. 2012. “Former Pentagon Analyst: China Has Backdoors to 80% of Telecoms.”
ZDNet. July 14. http://www.zdnet.com/former-pentagon-analyst-china-has-backdoors-to-
80-of-telecoms-7000000908/.

Rid, Thomas. 2014. “Snowden, % i %5 | Kings of War.”
http://kingsofwar.org.uk/2014/03/snowden-thanks-very-much/.

Rugonzibwa, Pius. 2013. “Tanzania: China Aid to Boost National Budget.” Tanzania Daily News,
March 27. http://allafrica.com/stories/201303270063.html.

Shambaugh, David. 2013. China Goes Global: The Partial Power. Oxford University Press.
http://books.google.co.uk/books?hl=en&lr=&id=TD9pAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Ch
ina+Goes+Global:+The+Partial+ Power&ots=n2HaAP3Z4k&sig=_ -
0XTnxugahwDnbMNdQM_ -1z40s.

Stremlau, Nicole. 2008. “The Press and Consolidation of Power in Ethiopia and Uganda”. London:
London School of Economics, Development Studies Institute.

Tan-Mullins, May, Giles Mohan, and Marcus Power. 2010. “Redefining ‘Aid’ in the China— Africa
Context.” Development and Change 41 (5): 857—81.

15



Vol.4 | No.2 | Autumn/Winter 2014 www.globalmediajournal.de

TeleGeography. 2013. “Huawei Bags Guinean Backbone Contract, Sotelgui Rescue Plans Ongoing.”
https://www.telegeography.com/products/commsupdate/articles/2013/01/03/huawei-
bags-guinean-backbone-contract-sotelgui-rescue-plans-ongoing,/ .

USAID. 2001. “USAID/Leland Initiative Home Page.” November 9.
https://web.archive.org/web/20011109164754/http://www.usaid.gov/leland/.

Wahito, Margaret. 2012. “Kenya: China to Fund Kenya’s Fibre Optic Project.” Capital FM, June 28.
http://allafrica.com/stories/201206290024.html.

Wasamunu, Mackson. 2011. “Clinton Warns against New Colonialism in Africa.” Reuters, June 11.
http://www.reuters.com/article/2011/06/11/us-clinton-africa-idUSTRE75A0R120110611.

World  Bank. 2010. “Fact  Sheet: Infrastructure  in  Sub-Saharan  Africa.”
http://go.worldbank.org/SWDECPM5So.

Wu, Yu-Shan. 2012. The Rise of China’s State-Led Media Dynasty in Africa. South African
Institute of International Affairs.

Xin, Xin. 2009. “Xinhua News Agency in Africa.” Journal of African Media Studies 1 (3): 363—77.

Xinhua. 2012. “China Extends Economic Assistance to Zimbabwe.” Xinhua, April 7.
http://www.focac.org/eng/zxxx/ t925720.htm.

———. 2013. “Visiting Chinese Commerce Minister Signs Agreements with Zimbabwe.” Xinhua,
February 22, http://www.china.org.cn/world/Off_the_Wire/2013-
02/22/content_28036524.htm.

York, Geoffrey. 2013. “Why China Is Making a Big Play to Control Africa’s Media.” The Globe and
Mail, September 11. http://www.theglobeandmail.com/news/world/media-agenda-china-
buys-newsrooms-influence-in-africa/article14269323/.

Zhang, Xiaoling. 2013. How Ready Is China for a China-Style World Order? China’s State Media
Discourse under Construction. University of Nottingham: China Policy Institute.

Zhao, Yuezhi. 2004. “The State, the Market, and Media Control in China.” Who Owns the Media,
179—212.

Iginio Gagliardone is British Academy Research Fellow in the Centre for
Socio-Legal Studies and a member of the Programme in Comparative Media Law
and Policy at the University of Oxford. His research and publications focus on
media and political change, particularly in Sub-Saharan Africa, and on the
emergence of distinctive models of the information society worldwide. In the past
few years, he has been leading various research projects, from examining the role
of Information and Communication Technologies in peace-building and state-
building in Eastern Africa, to understanding the increasing role of emerging
powers such as China in the media and telecommunication sectors in Africa, to
analysing the nature and significance of hate speech online, especially ahead of
elections. He completed his PhD at the London School of Economics and Political
Science, investigating the relationship between development and destabilization
in Ethiopia. He is also Research Associate of the Centre of Governance and
Human Rights at the University of Cambridge and of the Centre for Global
Communication Studies (CGCS), Annenberg School of Communication,
University of Pennsylvania.

Email: iginio.gagliardone@csls.ox.ac.uk

16



