
Global Media Journal 
German Edition 
 
Vol. 7, No. 2, Autumn/Winter 2017 
 
URN:nbn:de:gbv:547-201700167  
 
 
 

An Al-Jazeera Effect in the USA?  
A Review of the Evidence  
 
 
Tal Samuel-Azran  
 
Abstract: Some scholars argue that following 9/11, Al-Jazeera has promoted an Arab perspective 
of events in the US by exporting its news materials to the US news market. The study examines the 
validity of this argument through a review of the literature on the issue during three successive pe-
riods of US-Al-Jazeera interactions: (a) Al-Jazeera Arabic’s representation in US mainstream me-
dia following 9/11, specifically during the wars in Afghanistan and Iraq; (b) Al-Jazeera English tele-
vision channel’s attempts to enter the US market since 2006; and (c) the reception of Al-Jazeera 
America in the US, where the paper also adds an original analysis of Al-Jazeera America’s Twitter 
followers’ profiles. Together, these analyses provide strong counterevidence to the argument that 
Al-Jazeera was able to promote an Arab perspective of events in the US. 

 
Keywords: Al-Jazeera, Qatar, counter-public, intercultural communication, United States, Twit-
ter 

 
 
In the last decade and a half, the Al-Jazeera media network has invested tremen-
dous efforts to penetrate the US market, in what has possibly been the most ambi-
tious attempt in history by a non-Western media network to broadcast to the heart 
of the world’s leading Western power. Qatari-sponsored Al-Jazeera’s attempts to 
enter the US market were largely a response to growing interest in images from the 
battle zones of the Middle East and the Arab world following 9/11. Al-Jazeera’s ef-
forts to implant itself in the US market as a legitimate and credible news source 
can be divided into three main phases that correspond to the successive launches 
of various Al-Jazeera media network platforms targeting US audiences. The first 
phase started after 9/11, when Al-Jazeera Arabic signed content-exchange agree-
ments with leading US news stations that sought the use of its exclusive images 
from the Afghani battle zone and its exclusive videos featuring Al-Qaeda’s leaders. 
The launch of the Al-Jazeera English television channel in November 2006 marks 
the beginning of the second phase, designed to reach English-speaking television 
viewers directly, without mediation. Finally, the launch of Al-Jazeera America in 
August 2013 represents the third and most recent attempt to target US audiences, 
specifically by creating the look and feel of a local US channel. 
 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

2 
 

In light of Al-Jazeera’s export of its news materials to the US after 9/11, which 
forms the first main encounter of the US audience with the Al-Jazeera brand, vari-
ous voices have argued that dissemination of the channel’s news materials in the 
West promotes the advent of an Arab perspective in the US. Ingrid Volkmer 
(2002) argued that the global spread of Al-Jazeera’s images during the war in Af-
ghanistan constitutes the birth of “…a new dimension in the global news flow, 
which not only refines domestic and foreign news in national journalism in times 
of crisis but also the news angle of transnational networks, such as CNN.” (p. 241; 
see also Jasperson and El-Kikhia, 2002). El-Nawawy and Iskandar (2003), who 
analyzed Al-Jazeera’s images on CNN during the war in Afghanistan, posited that 
Al-Jazeera footage forced the Arab perspective on the Bush Administration. The 
titles of several works, such as Al-Jazeera: The Story of The Network That is Rat-
tling Governments and Redefining Modern Journalism (El-Nawawy and Iskan-
dar, 2003) and the more recent The Role of New Arab Satellite Channels in Fos-
tering Intercultural Dialogue: Can Al-Jazeera English Bridge the Gap? (Khamis, 
2007) further attest to the popularity of the notion that Al-Jazeera promotes an 
Arab perspective in the US. Next, in an evaluation of the Al-Jazeera English view-
ership effect on its audiences, Powers and El-Nawawy (2009; and El-Nawawy and 
Powers, 2010) found some evidence that a greater amount of Al-Jazeera English 
viewing correlated with decreased dogmatic views.  
 

While most of these studies examined the Al-Jazeera effect during a particular epi-
sode, such as the use of exclusive Al-Jazeera Arabic images from the battlefield in 
Afghanistan (Jasperson and El-Kikhia, 2002, 2003; Volkmer, 2002), the launch of 
Al-Jazeera English (Powers and El-Nawawy, 2009), or the so-called Arab Spring 
(Youmans and Brown, 2011), and thus often offer anecdotal findings, this paper 
aims to encompass the majority of studies on Al-Jazeera’s presence in the US since 
9/11 to provide the most overarching conclusion on the issue to date. Using a com-
prehensive analysis of the literature on Al-Jazeera’s interplay with the US during 
the three phases mentioned above, and an original study of Al-Jazeera America’s 
Twitter profile followers (conducted in light of the scarce literature on Al-Jazeera 
America, which forms the third phase), the paper aims to conclude whether Al-
Jazeera’s activities in the US in the past 15 years indeed promoted an Arab per-
spective in the US news realm.  
 
The analysis, thus, is divided into three periods, each focusing on evaluations of a 
specific Al-Jazeera platform, and representing phases in Al-Jazeera’s development 
and efforts to target the US audience. The study begins with an analysis of the rep-
resentation of Al-Jazeera Arabic’s news material during the wars in Afghanistan 
and Iraq in 2001-3. Next, it provides an account of the attempts by Al-Jazeera Eng-
lish TV channel (AJE) to gain distribution on US cable and satellite audiences after 
its November 2006 launch. Finally, the study examines the reception of Al-Jazeera 
America, launched in August 2013, via an original evaluation of the profile and ac-
tivity patterns of Al-Jazeera America’s Twitter followers.  
 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

3 
 

Phase I: The resonance of Al-Jazeera Arabic in the US after 9/11 
 
The Al-Jazeera media network rose to fame in the West following the 9/11 attacks, 
specifically when, on October 7, 2001, Al-Jazeera Arabic gained exclusive access to 
Osama bin Laden’s video and audio recordings, the first of a series of tapes featur-
ing bin Laden and Al-Qaeda leaders to which Al-Jazeera had exclusive access. In 
addition to airing the first bin Laden tapes, which Western stations widely re-
broadcasted, Al-Jazeera was also the source of exclusive images from the Afghani-
stan war, secured by its exclusive access to Kandahar and Kabul. Like the bin Lad-
en tapes, these images appeared on mainstream Western networks with an “Al-
Jazeera exclusive” logo. In many respects, then, the aftermath of the 9/11 attacks 
marks Al-Jazeera’s entry to the center of the global news scene. 
 
Accordingly, early scholarly evaluations of the advent of Al-Jazeera news material 
to the West predicted a rosy future for the Qatari station as an influencer on West-
ern public opinion. Ingrid Volkmer argued that Al-Jazeera’s rise to global fame 
erodes “national (or local) public spheres” worldwide and has the potential to 
promote the emergence of a “global public sphere” inclusive of the Arab perspec-
tive (Volkmer, 2002, pp. 241-243). Similarly, in an article published in Columbia 
Journalism Review, Journalist Rick Zednik argued that the global spread of Al-
Jazeera’s reports affects public opinion in the receiving countries (Zednik, 2002). 
El-Nawawy and Iskandar (2003) published a highly cited book on Al-Jazeera, ar-
guing that the channel had a revolutionary effect on Western public discourse. 
Jasperson and El-Kikhia’s (2002) were among the first to examine empirically the 
role of Al-Jazeera’s news material in building the governance, military and human-
itarian media frames in reporting by US news networks, using CNN as a case 
study. Based on their qualitative analysis, Jasperson and El-Kikhia argued that Al-
Jazeera gave a new perspective that had been absent to US media reporting of pre-
vious conflict: the perspective of the Arab world.  
 
Indeed, Azran’s (2004) empirical analysis of the representation of Al-Jazeera Ara-
bic’s material on the five major networks (ABC, CBS, NBC, FOX and CNN) at the 
peak of the war in Afghanistan strongly contradicts the above assertions. Instead, 
it shows that Al-Jazeera’s news images were mostly ignored and Al-Jazeera played 
a limited role in the US coverage of the war. His analysis found that although Al-
Jazeera aired daily images of dead and injured Afghanis during the war in Afghani-
stan, the US networks only used Al-Jazeera’s footage of civilian casualties. Accord-
ing to Azran, a possible explanation of US media’s self-censorship of Al-Jazeera’s 
battlefield images is the demonization of the channel during the war by the George 
W. Bush’s administration. Specifically, US Defense Secretary Rumsfeld argued that 
Al-Jazeera had fabricated images of Muslim casualties, casting a long shadow of 
doubt over the channel’s credibility. In an interview on NBC Evening News on Oc-
tober 28, 2001, Rumsfeld described Al-Jazeera’s coverage as “propagandistic and 
inflammatory,” claiming that Al-Jazeera fakes images of dead and injured Arab ci-
vilians. A similar conclusion regarding the stereotypical use of Al-Jazeera’s images 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

4 
 

and disassociation from their source emanates from Wessler and Adolphsen’s 
(2008) analysis of the representation of Al-Jazeera’s images on Western stations 
during the 2003 War in Iraq, which revealed that when presenting Al-Jazeera’s 
material, Western stations distanced themselves from the source and “cautioned” 
their audiences that these Al-Jazeera images represent the Arab perspective of 
events only and not necessarily the truth. Furthermore, Zaharna (2005) argued 
that the Al-Jazeera / US relationship resembles a dance of intercultural miscom-
munication as it is accompanied by systematic cultural clashes that heightened US 
distrust of materials from the Qatari station. 
 
Frustrated by Al-Jazeera Arabic’s struggle to gain fair representation in the US, Al-
Jazeera media network executives launched Al-Jazeera English.net website on 
February 16, 2003, the eve of the war in Iraq, with the aim of reaching US audienc-
es without mediation. However, Samuel-Azran’s (2006) analysis showed that Al-
Jazeera English.net’s clout in the US online realm was minor. It was therefore not 
surprising that the Al-Jazeera media network launched Al-Jazeera English TV 
channel in November 2006, with the aim to gain direct access to US television 
viewers, as described in greater detail below. 
 
 
Phase II: Al-Jazeera English TV channel launched and blocked 
 
On November 15, 2006, the Al-Jazeera network launched Al-Jazeera’s first 24/7 
television news channel in English, Al-Jazeera English (AJE). This significant step 
furthered their objective to advance from the category of regional ethnic media 
providers in the Middle East to that of major international news networks. With 
the launch of AJE, the Al-Jazeera network became the world’s first English-
language news channel to have its headquarters in the Middle East. AJE strategi-
cally focused on appealing to three target groups: (1) viewers in developing coun-
tries who seek exposure to non-Western perspectives of global news events, as an 
alternative or complement to BBC World News and CNN; (2) second- and third-
generation Arab and Muslim immigrants in English-speaking countries, who pre-
fer consuming their news in the English language but still want to watch a news 
station that stresses the Arab perspective; and (3) Westerners who are familiar 
with the Al-Jazeera brand and want to hear the news directly from Al-Jazeera ra-
ther than from local channels that re-present Al-Jazeera’s materials.  
 
Importantly, Al-Jazeera implemented a proactive penetration strategy from day 
one. For example, it chose to station AJE in four key cities: Doha, London, Wash-
ington DC, and Kuala Lumpur. The initial choice of stationing one of their broad-
cast headquarters in the US capital, with over 150 staff members and 4 hours of 
daily broadcasts from Washington during prime time, was clearly intended to ap-
peal to the US market and acknowledge its significance. A further move to gain 
credibility in the US is also evident in AJE’s recruitment strategy, which capitalized 
on the reputations of well-known TV anchors and personalities in the West, in-



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

5 
 

cluding Dave Marash (formerly with ABC), David Frost (formerly with BBC), and 
Riz Khan (formerly with CNN). 
Importantly, academic evaluations identified that AJE presents in its stories a 
good balance between Western and non-Western regions, thus providing a great 
mix for the Western viewers interested in better understanding non-Western re-
gions such as Africa, which have little coverage on Western stations (Al-Najjar, 
2009; see also Meltzer, 2012). According to Figenschou (2011), AJE plays an im-
portant role in the global news landscape as it focuses on suffering in the non-West 
world and transmits it to the West. Painter (2008) also posits that AJE represents 
a welcome attempt to counter the traditional Western news hegemony with infor-
mation flowing from the non-Western to the West.  
Indeed, some analyses optimistically identified that several Western outlets wel-
comed the advent of the new English-speaking Qatari-based station. According to 
King and Zayani (2008), who conducted a global analysis of the coverage of AJE 
materials in English newspapers worldwide, AJE gained significantly more posi-
tive coverage than its Arabic counterpart, mainly because newspapers associated 
the channel less with terrorism in comparison to Al-Jazeera Arabic and more as a 
globally oriented news station.  
 
In stark contrast, Samuel-Azran (2010) identified that US news outlets expressed 
fierce resistance to AJE as soon as the channel announced its launch. Thus, already 
on November 16, 2006, one day after the official launch, US stations questioned 
the principles of the channel after AJE’s Riz Khan said live that “he is not the one 
to judge” whether Hezbollah and Hamas are terrorist organizations. Considering 
that both Hamas and Hezbollah are officially classified as terrorist organizations 
by the US (Hamas is also considered a terrorist organization by Canada, the Euro-
pean Union, Israel, Japan, Australia and the United Kingdom; Hezbollah is on the 
terrorist list of six Western countries), Khan’s comment was considered a highly 
provocative statement in the eyes of US commentators. Samuel-Azran (2010) add-
ed that expressions of a hostile welcome for the new channel came from Fox News, 
which portrayed the launch of Al-Jazeera English as a joke, as illustrated in Brit 
Hume’s introduction on Fox News of the new channel, five days after AJE’s launch: 
 

Hume:  Finally tonight, the new English-language Al-Jazeera network is not being carried 
on a single major American cable or satellite TV provider, but you can take my word for it, 
it will soon be a huge hit here. With promos like this, they can’t miss. 
 
(begin Fox News Channel–produced video clip) 
 
Announcer: Coming soon to the United States, it’s the Al-Jazeera network for America. The 
leader for news, sports, and quality entertainment in the Middle East is now available in the 
land of the great Satan. Check out exciting dramas and hilarious sitcoms. Shows like I Love 
Uzi, Kurd Your Enthusiasm, 30 Rocks, Dancing with the Shiites, Extreme Makeover: Cave 
Edition, Saddam Squarepants, My Name is Oil, and, of course, Everybody Hates Israel. 
The Al-Jazeera network for America. Call your Zionist-controlled cable company today. 
(Fox Special Report with Brit Hume, November 20, 2006) 

 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

6 
 

Samuel-Azran’s (2010) analysis of AJE’s efforts to penetrate the US market reveals 
that such critical sentiment and rebuff affected AJE’s efforts to find distributors in 
the US. Although the channel was originally reported as being on the verge of sign-
ing a distribution contract with Comcast, the largest US cable provider, to carry the 
channel on the Detroit cable system (where 200,000–300,000 of the 1.8 million 
Arabs living in the US are located), Comcast reportedly backed out of the negotia-
tions only days before AJE’s launch, setting a precedent against carrying AJE. In-
deed, AJE’s negotiations in subsequent months with the other major cable carriers 
— Cox Communications and Time Warner — also failed.  
 
Accordingly, when AJE was launched in November 2006, only two small cable car-
riers agreed to carry it — Burlington TV (BT) in Vermont, and Buckeye in Toledo, 
Ohio. Buckeye’s decision to carry the channel was based on Toledo’s large Arab 
population. For Burlington Telecom, a city-chartered and privately financed cable 
company in Vermont, the decision was based more on the progressive nature of 
the city of Burlington. While Burlington Telecom in Vermont and Buckeye in Ohio 
were both positioned in small cities with negligible distribution, their decision to 
carry AJE elicited criticism and threats from conservative pressure groups, par-
ticularly the conservative group Accuracy in Media (Zeppernick, 2006).  
 

Due to AJE’s increasingly problematic image in the US, AJE also struggled with 
the credibility concerns of US advertisers. To overcome its rocky start, AJE hired a 
high-profile Manhattan-based PR agency to enhance its prestige and promote its 
brand name. Brown Lloyd James (BLJ) was hired to monitor anti-AJE messages 
24/7 on television, newspapers and the web, and to respond instantly to any nega-
tive commentary about the channel. Additionally, BLJ launched an “I want AJE” 
campaign, which included a website dedicated to debunking “myths” about the Al-
Jazeera brand. It presented Al-Jazeera as a network that adheres to a strict code of 
ethics, emphasized that it does not show beheadings, and that, despite its being 
“Arab-sourced,” even Israelis consume some of their news from Al-Jazeera. BLJ 
further stressed the last point, noting that Al-Jazeera had conducted more inter-
views with Israeli officials than either CNN or BBC.  
 
However, these efforts to legitimize AJE in the US mostly failed, as can be illus-
trated, for example, by the refusal of most US companies to advertise on the chan-
nel. The cost-benefit ratio seemed too low for US advertisers who were extremely 
fearful of potentially antagonizing US consumers. In an article in December 2007, 
more than one year after AJE’s launch, business magazine Fast Company reporter 
Linda Tischler asked major commercial media buying companies — OMD, 
Starcom, MediaVest, MindShare, and Carat — about their intentions to buy ads on 
AJE. They all reportedly “refused to respond or politely declined to comment.” The 
magazine article further quoted Marketing guru Ernest Lupinacci, formerly CEO of 
the ad agency Anomaly, who explained why US companies will never advertise on 
AJE: “If you’re a marketer, your worst nightmare is to wake up and read a headline 
on the Drudge Report: ‘U.S. Widgets to Buy Airtime on Al-Jazeera’” (Tischler, 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

7 
 

2007). This anti-Al-Jazeera spirit also allegedly affected major advertisers such as 
Yahoo! and America Online, which decided to retract ad campaigns on the net-
work. 
 
Several recent studies have attempted to explain AJE’s rejection in the US. Davis’ 
(2013) study of the reasons behind AJE’s faltering in the US and Canadian markets 
identified that the US administration’s negative comments on Al-Jazeera as an en-
emy source trickled down and were used by public interest groups to thwart Al-
Jazeera’s distribution in the US.  
The US failure of AJE was also explained by findings of an experimental study of 
US citizens’ perception of messages from Al-Jazeera, which revealed citizens’ pos-
sible racial and cultural bias. Youmans and Brown (2011) studied the reception of 
Al-Jazeera in American society during the Arab Spring, which was considered by 
some to be AJE’s “greatest moment” in the US, for bringing the images of libera-
tion in various Arab countries, and promoting democracy in the Arab world. In 
their experiment, 177 US participants representing a sample of the US population 
were randomized into one of three groups: viewers of an AJE clip, viewers of a 
CNN International (CNNI) clip, and a control group. Participants in the AJE and 
CNNI groups viewed a news story that originally had aired on AJE about the Tali-
ban and the movement’s position on peace talks with the government in Kabul. As 
part of the experiment, for the CNNI group, AJE markings were removed and re-
placed with CNNI branding. Those in the control group did not watch a video. The 
findings of the experiment clearly showed that even during the so-called “AJE 
moment,” substantial prejudice against AJE persisted among the American public, 
as the average respondent gave more credit to CNNI for an AJE-produced news 
clip edited to look like it had been produced by CNNI than the credit attributed to 
AJE for the same clip. Not surprisingly, prejudice against AJE was highly correlat-
ed with conservative political ideology and anti-Arab sentiments.  
In light of all the above-mentioned hurdles, AJE eventually transferred its Wash-
ington, DC offices to Doha on January 28, 2011, clearly signaling defeat, after its 
countless attempts to penetrate the US television market failed. However, it re-
turned to the US media market in 2013, making its most bold initiative to reach US 
audiences in the form of its new Al-Jazeera America channel. 
 
 
The third round: Al-Jazeera America  
 

Following AJE’s unsuccessful attempt to gain wide popularity in the US, the Al-
Jazeera media network looked for a new approach. On January 2, 2013, Al-Jazeera 
purchased Al Gore’s left-leaning news channel Current TV for $500 million and 
subsequently closed down its operations and set up Al-Jazeera America in its 
place. According to Los Angeles Times writer Joe Flint (2013), the acquisition of 
Current TV represented Al-Jazeera America’s attempt to gain access to over 50 
million US viewers over the heads of the cable satellite providers who originally 
declined to give AJE access. 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

8 
 

Al-Jazeera announced its intention to reorganize its overall broadcast structure in 
English, with AJE broadcasting globally while Al-Jazeera America broadcasted ex-
clusively to the American audience, providing both domestic and international 
news to US viewers. Launched on August 20, 2013, the Al-Jazeera America chan-
nel (AJAM) established headquarters in NYC and employed a team of close to 800 
journalists and staff. It also opened twelve bureaus in major US cities as well as 
three broadcast centers, making it the news organization with one of the largest 
news-gathering capabilities in the US. Along with its goal of becoming an integral 
part of the American landscape, AJAM focused its hopes on challenging the major 
US news networks such as CNN, Fox News, and MSNBC.  
 

Importantly, an internal debate within Al-Jazeera revolved on the line of coverage 
that Al-Jazeera America should adopt. Prominent Al-Jazeera journalist Marwan 
Bishara, the network’s senior political analyst, sent an email to multiple Al-Jazeera 
executives, urging them to verify that the network would not try to appease its US 
viewers but maintain Al-Jazeera’s famous bold journalism (Greenwald, 2013). He 
wrote that he was concerned that Al-Jazeera executives, in order to gain wider US 
acceptance for the channel, signed a deal with US distributors, ensuring that Al-
Jazeera America would take a significantly different line from AJE. Bishara 
claimed that such agreements would only harm Al-Jazeera America’s prospects in 
the US, not only because they represent a betrayal of the channel’s high journalistic 
norms but also because US viewers would feel that such an appeasing attitude ac-
tually insults their intelligence, and would dissuade them from viewing the chan-
nel.  
 
In any case, regardless of its journalistic approach, Al-Jazeera America faced re-
sistance from the start. Although AJAM inherited Current TV’s existing distribu-
tion deals, not all distributors were on board with this acquisition: Time Warner 
Cable, the largest pay-TV provider in Los Angeles, chose to drop Current TV from 
its TV offering upon the news of the sale to Al-Jazeera. According to The Huffing-
ton Post, the reason given for this decision was that it had not consented to the ac-
quisition (Fung and Mirkinson, 2013). AT&T also decided to remove AJAM from 
U-verse — the AT&T brand of telecommunications services in 22 US states — the 
night before the launch, reducing the launch’s reach by around 5 million U-verse 
customers. Ultimately, at its launch, Al-Jazeera America premiered in about 45 
million homes. However, following AJAM’s decision to go to court over the alleged 
breach of agreement, Time Warner Cable and Al-Jazeera America announced on 
October 24, 2013 that they had reached an agreement and were bringing Al-
Jazeera America to Time Warner Cable. On June 27, 2014, AT&T and U-verse also 
added AJAM to its offering as part of a settlement of an AJAM lawsuit against 
them for breach of contract. These acts brought AJAM broadcasts to New York, 
Los Angeles, Dallas, and other major markets, creating a substantial increase in 
viewership reach that raised the total number of homes in the US with access to 
the channel to 55 million. 
 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

9 
 

Since the beginning, however, there were very strong indications that AJAM was 
not likely to become a commercial success with US audiences. The channel attract-
ed an average of only 17,000 prime-time viewers in its first year of operation. In 
late 2014, when AJAM began reporting about Gaza, ISIS, and the racial events in 
Ferguson, Missouri, where an unarmed 18-year-old Black was killed by a White 
police officer, viewership rose by 50% to around 25,000. Nevertheless, AJAM’s 
prime-time viewership average was still dramatically smaller than US stations, and 
its viewership was equal to 5% of CNN’s 600,000 viewers, and a mere fraction of 
Fox News’ 1.87 million loyal prime-time viewers in the same period (Winsor, 
2014).  
 

Considering Al-Jazeera’s image and viewership, US advertisers unsurprisingly 
avoided launching advertising campaigns on AJAM. According to Ad Age maga-
zine (Poggi, 2013), of the 153 advertisers that used to buy advertising time on Al 
Gore’s Current TV, only a few national brands bought time on AJAM when it was 
first launched. Originally, the limited advertising shown on the channel was por-
trayed by AJAM as a strategic move during its “trial period,” with CEO Ehab Al 
Shihabi attributing it to AJAM’s desire to present unbiased, fact-based journalism 
without the clutter of advertising. However, Poggi (2014) noted that one year after 
its launch, there were still no signs of change in advertisers’ initial resistance of the 
station. Combined, the low viewership statistics and little money flowing from ad-
vertisements clearly reflect huge losses: While it was not in Qatar’s interest to dis-
close its losses from its AJAM operations, a lawsuit by an AJAM employee revealed 
that the network had an operating loss of $250 million in 2013, and $335 million 
in 2014 (Ariens, 2016). Considering the money paid for purchase of the channel’s 
slot from Current TV, AJAM’s operation cost Qatar well over a billion dollars, not 
including the operating losses of 2015 and 2016.  
 
Importantly, in comparison to these commercial failures, AJAM actually has had 
impressive successes in the content department, and won several Peabody awards, 
including two for its flagship investigative show Fault Lines, and others for docu-
mentaries on cholera in Haiti and on a deadly factory fire in Bangladesh. However, 
as these prizes failed to win viewers or advertisers for the network, AJAM started 
to cut back on expenses and lay off staff (between 60 and 100 staff members) in 
2014, one year after its launch (Atkinson, 2014), leading to the ultimate closure of 
Al-Jazeera America in April 2016. 
 
 
A social network analysis study of AJAM’s followers 
 
Since few studies exist on AJAM’s audiences or the reasons for its failure, this pa-
per includes a social network analysis to identify the profile of Al-Jazeera America 
followers on Twitter, with the aim of shedding light on the reasons for its fiasco. 
The Twitter social network is arguably the platform that most resembles a news 
medium. A widely cited study (Kwak et al., 2010) found that Twitter’s follower-



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

10 
 

following topology is characterized by a non-power-law follower distribution, and 
low reciprocity, which all indicate a deviation from known characteristics of hu-
man social networks. Thus, Twitter serves as an effective platform for journalists, 
opinion leaders, politicians, and traditional news networks, to distributing real-
time tweets to a wide audience in some form of an extension to news networks’ 
platforms. In addition, Twitter’s structure allows scholars to conduct social net-
work analyses in more efficient ways that other on platforms, thus offering oppor-
tunities to better understand news consumption patterns on social networks. Thus, 
an analysis of AJAM’S Twitter following patterns can illuminate trends that might 
better explain why AJAM terminated its operation after only a few years, despite 
the massive investments in the station.  
 
A social network analysis was originally conducted in March 2015 to understand 
who AJAM’s US news consumers are, but in light of AJAM’s closure soon after-
ward, the analysis is used here to gain a post factum understanding of the reasons 
for AJAM’s failure. The social network analysis study uses data from Twitter, a so-
cial network that is highly popular among news consumers, to reconstruct the net-
work of AJAM followers and identify the profile of the average AJAM follower by 
examining other news sources they follow.  
 
As noted, the analysis was conducted on March 21, 2015, 18 months after AJAM’s 
launch and one year before its final closure. The data of Al-Jazeera America’s 
290,102 Twitter followers were collected and downloaded. I examined the news-
following habits of AJAM Twitter followers to understand whether they represent 
mostly liberals or, alternatively, come from the entire political spectrum. The me-
dia outlets followed by AJAM Twitter followers in our sample were compared with 
Groseclose and Milyo’s (2005) analysis of US media network’s political sentiment 
based on the ideology scores computed for 20 US media outlets (For example, Fox 
News was high on the conservative scale and MSNBC was high on the liberal 
scale). A political sentiment score was computed as the quotient of the number of 
times that a particular media outlet cited various think tanks and policy groups, 
and the number of times that members of Congress cite the same groups. Ideology 
scores range from 0 (indicating a conservative outlook) to 1 (indicating a liberal 
outlook).  
 
As indicated in Figure 1, 67,348 (58%) of Al-Jazeera America Twitter followers fol-
low at least one additional news outlet from our list, meaning that 42% of AJAM 
followers do not follow any other news station on Twitter, indicating that AJAM 
functions as an echo chamber. Table 1 presents a list of the followed outlets in as-
cending ideology score order. The number and percentage of users who follow both 
Al-Jazeera America and each outlet appear in separate columns. 
 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

11 
 

Figure 1: Overlap between users who follow Al-Jazeera America and at least one 
other media outlet. 

 

 

 

Table 1: Breakdown of Al-Jazeera Followers who Follow at Least One Other Media 
Outlet 

 
*Of the 290,102 Al-Jazeera followers in our sample, 167,348 (58%) follow at least one other media 
outlet from the above list (see figure 1). 
 
 

News outlet Twitter Handle 

Percentage of 
Al-Jazeera 
followers who 
follow this 
outlet 

Number of Al-
Jazeera 
followers who 
follow this 
outlet* 

Fox News FoxNews 2.6% 4351 

The Drudge Report DRUDGE_REPORT 2.7% 4518 

Washington Times WashTimes 2.9% 4853 

Wall Street Journal WSJ 4.1% 6861 

US News & World Report USnews 4.9% 8200 

The L.A. Times LAtimes 5.1% 8535 

USA Today USAtoday 5.1% 8535 

Good Morning America GMA 5.1% 8535 

The News Hour NewsHour 5.2% 8702 

CBS News CBSNews 5.3% 8869 

Newsweek Newsweek 5.4% 9037 

Washington Post Washingtonpost 5.4% 9037 

The Today Show TODAYShow 5.5% 9204 

Time Magazine TIME TIME 5.7% 9539 

ABC World News ABCWorldNews 5.7% 9539 

CNN Breaking News CNNbrk 5.8% 9706 

NBC Nightly News NBCNightlyNews 5.8% 9706 

The New York Times nytimes 6% 10,041 

Morning Edition (NPR) MorningEdition 6.6% 11,045 

Other Other 5.1% 8535 

167K (58%) of Al-Jazeera 
America followers, follow at least 
one additional media outlet from 
the list below 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

12 
 

To reconstruct the network of AJAM re-tweets, the study used information on 
links within our sample of Twitter users. The result of this reconstruction is 
depicted in Figure 2. The most notable aspect is the dramatically low number of re-
tweets (1,279). To better understand the network of re-tweeters in particular, the 
list of re-tweets (of tweets originally tweeted by AJAM) was downloaded. I then 
mapped who re-tweeted AJAM’s original tweets, and reconstructed the network of 
AJAM followers using these links. 
 
 
Figure 2. Al-Jazeera America’s re-tweet network, March 21, 2015 – December 31, 2015 
(N = 1,279). The circled diamond is the node representing Al-Jazeera America Twitter account. 

 

 

 
The distribution of re-tweets made by AJAM Twitter followers in the sample (see 
figure 3) demonstrates a heavy-tailed distribution (Cha, Mislove and Gummadi, 
2009); that is, a small number of users who tweeted many tweets, while the majo-
rity of Twitter followers tweeted a small number of tweets. The same heavy-tailed 
distribution was evident when one looks at the number of followers of each user in 
the network (see Figure 4): A small number of users had many followers, while the 
majority of these Twitter followers had few followers. 
 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

13 
 

Figure 3: Re-tweet distribution of Al-Jazeera followers. 
 

 

 
 

Figure 4: Degree centrality of Al-Jazeera Twitter followers. 
 

 
 
 
 
To conclude, the analysis identifies that 42% of AJAM’s 290,102 followers on 
March 21, 2015 refrain from following any other US news station. Based on past 
studies that found that Al-Jazeera’s news consumers in the US are mostly Muslims 
or belong to the radical left of the political map (Johnson and Fahmy, 2008), it is 
possible that many of the 42% of AJAM Twitter followers who do not follow other 
news outlets belong to these categories. In addition, the majority of AJAM follow-
ers did not demonstrate high re-tweet activity. Combined, the findings strongly in-
dicate AJAM’S failure to attract diverse news consumers on Twitter, and equally 
importantly, they indicate that AJAM had little success in engaging its followers 
and motivating them to share its material in the form or re-tweets and thus in-
crease its cycle of influence.  

Number of followers

Number of tweets 

 
Frequency 
 

 

 

 
Frequency 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

14 
 

Discussion and conclusions 
 
The article examines Al-Jazeera’s reception in the US since 9/11 via three analyses 
of Al-Jazeera television stations that gained access to US viewers via (1) analyses of 
the re-presentation of Al-Jazeera Arabic’s news material on US stations (2) review 
of AJE’s ability to gain distribution in the US, and (3) an original analysis of Al-
Jazeera America’s audiences in the US via a social network analysis of AJAM’S 
Twitter following patterns. The study reveals that resistance toward Al-Jazeera’s 
attempts to broadcast to US audiences persisted over the various stages of Al-
Jazeera’s attempts to penetrate the US markets. Resistance is evident in US media 
networks’ self-censorship during the re-presentation and representation of Al-
Jazeera Arabic’s news material during the wars in Afghanistan and Iraq (Phase I, 
around 2001-3); refusal of cable and satellite carriers to carry AJE and the success 
of conservative interest groups to pressure those that did consider carrying AJE 
(Phase II, AJE, 2006-AJAM’s 2013 launch); and AJAM’s limited viewership and its 
failure to attract diverse news consumers and engage its followers (Phase III, 
AJAM, 2013-6).  
 
The paper shows, then, that the US media, administration, and cable companies, 
among other institutions, as well as mainstream US viewers for the most part con-
sistently denied the Arab perspective entry into the US public sphere. Thus, based 
on the empirical evidence, the main finding of the paper is that the idea that Al-
Jazeera’s advent promoted an Arab perspective of events in the US is a myth, and 
Al-Jazeera largely failed in the US market. In contrast to optimistic globalist per-
spectives that predicted that Al-Jazeera would inevitably force the US to include 
the Arab perspective in the mix of opinions to which the US public is exposed, this 
study indicates that the chances of a genuine exchange of diverse cultural perspec-
tives between Al-Jazeera stations and the US media are slim. 
 
While the original AJAM social network analysis above does not illuminate all the 
reasons for AJAM’s failure, one possible, at least partial, explanation for the gen-
eral blockage of Al-Jazeera perspective is the wider prejudice against Muslims in 
the US among various populations in the US, a bias indicated in many surveys, 
particularly after the 9/11 attacks, and continues to rise. To illustrate, according to 
a 2010 ABC News/Washington Post poll, only 37% of Americans have a favourable 
opinion of Islam, the lowest rating since 2001. According to a 2010 Time Maga-
zine poll, 28% of voters do not believe that Muslims should be eligible to sit on the 
US Supreme Court, and nearly one-third thinks that Muslims should be barred 
from running for president (Altman, 2010). In addition, a USA Today/Gallup poll 
conducted around the launch of AJE (Saad, 2006) found that 22% of Americans 
would not want to have a Muslim as their neighbour, and 39% also said they fa-
voured requiring Muslims, including US citizens, to carry special identification. 
Thus, the refusal to give Al-Jazeera a fair chance, which was a major element of the 
AJE and Al-Jazeera America campaigns, is possibly related to ethnocentric feelings 
no less than it is to the content of AJE and Al-Jazeera (which was, as noted, largely 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

15 
 

created or adapted to suit the US audiences’ tastes and even won awards in the 
US). To support this strong statement, consider Youmans and Brown’s (2011) 
study cited above, which found that the Al-Jazeera brand promotes strong scepti-
cism toward content that was otherwise perceived to be credible. 
 
Another possible reason for the rejection may be related to various allegations 
made over the years against the Al-Jazeera network of being a long arm of Qatar to 
achieve its political goals. Al-Jazeera was established in 1996 allegedly as part of 
Qatar’s reforms and the “westernisation” project initiated by the country’s emir, 
Hamad Bin Khalifa Al Thani, who replaced his conservative father after a success-
ful non-violent coup in 1995. The new emir was open to ideas from the West and 
one of his first acts was to cancel media censorship. Since Al-Jazeera’s inception in 
1996, the Qatari government has publicly asserted the station’s independence from 
Qatari interests. Although the Qatari emir provided the Al-Jazeera founding team 
with $137 million to create the channel, he declared that the money was a loan, not 
a grant, and stipulated that he expected Al-Jazeera to repay the loan and move into 
private hands by 2001. Nonetheless, in 2001, when Al-Jazeera failed to generate a 
profit and covered only 35% to 40% of its costs from advertising (Sharp, 2003), the 
emir decided to extend the loan indefinitely. According to Forbes magazine, by 
2009 the government of Qatar had invested more than $1 billion in AJE and cov-
ered more than $100 million per year in losses for Al-Jazeera Arabic’s operations 
(Helman, 2009). Despite the generous funding, the emir persistently asserts that 
Al-Jazeera’s staff members, who are Western-educated reporters with work expe-
rience in major international broadcasters, are trained to adhere to professional 
norms regardless of the station’s sponsor. In stark contrast, critics claim that Al-
Jazeera is a political instrument designed to increase Qatar’s international influ-
ence. Several scholars have noted that Al-Jazeera criticizes “everyone” but the Qa-
tari government and regularly fails to report on “sensitive” matters involving Qa-
tar, such as violations of foreign workers’ human rights (El-Nawawy and Iskandar, 
2003). It has been argued (El Oifi, 2005; Fandy, 2007; Sakr, 2002) that the true 
reason for the Qatari emir’s decision to launch Al-Jazeera was to achieve greater 
leverage against rival Gulf countries, particularly Saudi Arabia. Samuel-Azran 
(2013) showed empirically how Al-Jazeera’s coverage of Saudi affairs was fully 
aligned with Qatar’s interests throughout the 2002-2007 Qatari-Saudi rift.  
 
Still, other, less grim, explanations may indicate that the resistance to Al-Jazeera’s 
stations is not a function of the networks’ specific features and sponsor, but pertain 
to wider bias and resistance of US audiences of anything foreign. This includes 
even countries counted as US closest allies: to illustrate, consider a comparable in-
ternational news networks station, the UK-based BBC World News and its failure 
to gain wide US viewership. Indeed, because of its image as a foreign source, it 
took the BBC World News, which was launched in 1991, 11 years to find a major 
distributor in the US in light of its image as a foreign station, and continued to suf-
fer from low ratings in the US (McKenna et al., 2009; Samuel-Azran, 2016). Never-
theless, it is important to remember that BBC World News is widely accepted by 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

16 
 

various cable and satellite providers including Cablevision, Comcast, Time Warner 
Cable, Verizon, DirecTV, Charter, AT&T, U-verse, and others. As of 2014, US dis-
tribution and advertising sales for BBC World are handled by AMC Networks, 
which are the minority partner of BBC America, the BBC’s entertainment channel, 
which caters to US tastes with shows such as reality cooking shows with celebrities, 
which were launched in 1998 and achieved relative success in the US.  
 
However, taken together, the studies cited here also show that diversification of US 
mainstream media is not a lost cause: As indicated in the news-following habits of 
AJAM’s followers on Twitter, liberals appear to be more open and likely to follow 
AJAM’s material. These followers could be described as news consumers who aim 
to engage with and be exposed to an alternative Arab news angle on current events. 
Future studies should target these news consumers and further identify and char-
acterize their motivations to follow Al-Jazeera. Another recommended route for 
future studies is to specifically examine the extent the ethnic composition of AJAM 
Twitter follows who follow AJAM as their main and sometimes sole news source as 
an expression of protest against local media.  
 
Finally, future studies should continue to examine Al-Jazeera’s clout in other 
Western countries, as well as other exchanges between audiences and non-
Western international media. This will help to determine whether the results pre-
sented here characterize other Western countries’ reception of non-Western news 
material or whether intercultural dialogue does flourish in some other regions and 
countries. 
 
 
References 
 
ABC News/Washington Post (2010). Cordoba House controversy could pose political risks. 8 

September. Available at: 
http://a.abcnews.go.com/images/us/ht_cordoba_house_100908.pdf 

Al-Najjar, A. I. (2009). How Arab is Al-Jazeera English? Comparative study of Al-Jazeera Arabic 
and Al-Jazeera English News Channels. Global Media Journal 8. Available at: 
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/sp09/gmj-sp09-TOC.htm 

Altman, A. (2010). TIME Poll: Majority oppose Mosque, many distrust Muslims. TIME, 19 August. 
Available at: http://content.time.com/time/nation/article/0,8599,2011799,00.html 

Ariens, C. (2016). Al-Jazeera America lost $585 million in 2 years, according to new lawsuit. 
Adweek, April 22. Available at: http://www.adweek.com/tvnewser/al-jazeera-america-lost-
585-million-in-two-years-according-to-new-lawsuit/291433 

Atkinson, C. (2013). Al Jazeera America fails to attract US audience. New York Post, 17 November. 
Retrieved from http://nypost.com/2013/11/17/al-jazeera-america-fails-to-attract-us-
audience/ 

Azran, T. (2004). Resisting peripheral exports: Al-Jazeera’s war images on U.S. television. Media 
International Australia 113: 75–86.  

Cha M., Mislove A., and Gummadi K.P. (2009). A Measurement-driven Analysis of information 
propagation in the Flickr social network. Proceedings of the 18th international conference 
on World Wide Web, 721–30. 

 
 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

17 
 

Davis, I. K. (2013). Political and Economic Regulation of North American Public Spheres: 
Institutional Reception of Al-Jazeera in Canada and the United States. International Journal 
of Communication 7: 67–88. 

El-Nawawy, M. and Iskandar A. (2003). Al-Jazeera: The story of the network that is rattling 
governments and redefining modern journalism. New York, NY: Basic Books.  

El-Nawawy, M. and Powers S. (2010) Al-Jazeera English: a conciliatory medium in a conflict driven 
environment? Global Media and Communication 6(1): 61–84. 

El Oifi, M. (2005). Influence without power: Al-Jazeera and the Arab public sphere. In M. Zayani 
(ed.), The Al-Jazeera phenomenon: Critical perspectives on new Arab media (pp. 171–82). 
London: Pluto. 

Fandy, M. (2007). (Un)Civil war of words: Media and politics in the Arab world. Santa Barbara, 
CA: Praeger Security International. 

Figenschou, T. S. (2011). Suffering up close: The strategic construction of mediated suffering on Al-
Jazeera English. International Journal of Communication 5(3): 233–253.  

Flint, J. (2013). Al-Jazeera America faces more than the usual new-kid challenges. Los Angeles 
Times, 15 August. Available at: http://www.latimes.com/entertainment/envelope/ 
cotown/la-et-st-al-jazeera-america-20130815-story.html 

Fung, K. and Mirkinson, J. (2013). Al-Jazeera buys Current TV. The Huffington Post, 3 April. 
Available at: http://www.huffingtonpost.com/news/al-jazeera-current-tv/ 

Greenwald, G. (2013). Inside look at the internal strife over Al-Jazeera America. The Guardian, 
July 14. Available at: https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/jul/14/al-jazeera-
marwan-bishara-email 

Groseclose, T. and Milyo, J. (2005). A measure of media bias. Quarterly Journal of Economics 120: 
1191-1237. 

Helman, C. (2009). Will Americans tune to Al-Jazeera? Forbes, July 13. Available at: 
https://www.forbes.com/forbes/2009/0713/comcast-al-qaeda-will-americans-tune-to-al-
jazeera.html#c740b9a6b809 

Jasperson, A. E. and El-Kikhia, M. O. (2002). U.S. and Middle Eastern media perspectives on the 
aftermath of the Sept. 11 terrorist attacks. Harvard Symposium Restless Searchlight: The 
Media and Terrorism, Boston, December 13. Available at: http://www.apsanet.org/ 
~polcomm/APSA%20Papers/JaspersonEl-Kikhia.pdf  

Jasperson, A. E. and El-Kikhia, M. O. (2003). CNN and al-Jazeera’s media coverage of America’s 
war in Afghanistan. In P. Norris, M. Kern and M. Just (eds.), Framing terrorism: The News 
Media, the government and the public. New York and London: Routledge, pp. 113–32. 

Johnson, T. J. and Fahmy, S. (2008). The CNN of the Arab World or a Shill for Terrorists? How 
Support for Press Freedom and Political Ideology Predict Credibility of Al-Jazeera among its 
Audience. International Communication Gazette 70(5):338–60. 

Khamis, S. (2007). The role of new Arab satellite channels in fostering intercultural dialogue: Can 
Al-Jazeera English bridge the gap? In P. Seib (ed.), New Media and the New Middle East. 
New York, NY: Palgrave Macmillan, pp. 39–52.  

King, J. M. and Zayani, M. (2008). Media, branding and controversy: Perceptions of Al-Jazeera in 
newspapers around the world. Journal of Middle East Media 1(4): 27–43. 

Kwak, H., Lee, C., Park, H., and Moon, S. (2010). What is Twitter, a social network or a news 
media? Proceedings of the 19th international conference on World Wide Web, Raleigh, 
North Carolina, USA.  

McKenna, K.Y.A., Samuel-Azran, T., and Sutton-Balaban, N. (2007). Virtual meetings in the Middle 
East: Implementing the contact hypothesis on the Internet. Israel Journal of Conflict 
Resolution 1 (1): 63-86.  

Meltzer, K. (2012). The U.S. launch of Al-Jazeera English in Washington, DC: An analysis of 
American media coverage. Journalism: Theory, Practice & Criticism 14(5); 661-677.  

Painter, J. (2008). Counter-hegemonic news: A case study of Al-Jazeera English and Telesûr. 
Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. 

 
 



Vol.7No.2Autumn/Winter 2017  www.globalmediajournal.de 

 

18 
 

Poggi, J. (2013, August 23), “Al Jazeera America Makes Debut with Few National Advertisers,” 
Advertising Age, available at http://adage.com/article/media/al-jazeera-america-makes-
debut-national-advertisers/243801/ 

Powers, S. and El-Nawawy, M. (2009). Al-Jazeera English and global news networks: Clash of 
civilizations or cross-cultural dialogue? Media, War and Conflict 2: 263–284. 

Saad, L. (2006). Anti-Muslim sentiments fairly commonplace. Gallup, 10 August. Available at: 
http://www.gallup.com/poll/24073/antimuslim-sentiments-fairly-commonplace.aspx 

Sakr, N. (2002). Satellite realms: Transnational television, globalization and the Middle East. 
London: I.B. Tauris.  

Samuel-Azran, T. (2006). From Osama Bin-Laden’s mouthpiece to the darling of the alternative 
media websites: The representation of English Aljazeera.Net in the West. In R. Berenger 
(ed.), Cybermedia go to War. Spokane, WA: Marquette, pp. 103-114.  

Samuel-Azran, T. (2010). Al-Jazeera and US War Coverage. New York, NY: Peter Lang. 
Samuel-Azran, T. (2013). Al-Jazeera, Qatar, and new tactics in state-sponsored media diplomacy. 

American Behavioral Scientist 57(9): 1293-1311.  
Samuel-Azran, T. (2016). Intercultural communication as a clash of civilizations. New York, NY: 

Peter Lang. 
Tischler, L. (2006). Al-Jazeera’s Global Mission. Fast Company, January 4. Available from: 

http://www.fastcompany.com/55936/al-jazeeras-global-mission 
Volkmer, I. (2002). Journalism and political crises in the global network society. In B. Zelizer and 

S. Allan (eds.), Journalism after September 11. London and New York: Routledge, pp. 235-
46. 

Wessler, H. and Adolphsen, M. (2008). Contra-flow from the Arab world? How Arab television 
coverage of the 2003 Iraq war was used and framed on Western international news channels. 
Media, Culture & Society 30(4), 439–461.  

Winsor, B. (2014). Al-Jazeera America has an ambitious plan for its future in the U.S. Business 
Insider, 18 September. Available at: http://www.businessinsider.com/al-jazeera-americas-
plan-towards-profit-2014-9 

Youmans, W.L. and Brown, K. (2011). After Egypt: Can Al-Jazeera leverage its “Egypt moment” into 
an American audience? Arab Media and Society 13(2). Available at: 
http://www.arabmediasociety.com/?article=768 

Zaharna, R. S. (2005). Al-Jazeera and American Public Diplomacy: A Dance of Intercultural (Mis-
Communication). In M. Zayani (ed.), Critical Perspectives on Al-Jazeera. London: Pluto 
Press, pp. 183-202.  

Zednik, R. (2002). Perspectives on war: inside Al-Jazeera. Columbia Journalism Review. Available 
at: http://www.cjr.org/issues/2002/2/war-zednik.asp 

Zeppernick, J. (2006). Defenders Council of Vermont. True North. Available at: 
http://www.truenorthradio.com/editorials/editorial_05_27a_08.shtml 

 
 
Tal Samuel-Azran (PhD, University of Melbourne; MA, New York University) 
is the Head of the international program at the Sammy Ofer School of Communi-
cations. His main fields of research are political communication, new media and 
media globalization. His book InterCultural Communication as a Clash of Ci-
vilizations was published in 2016 by Peter Lang Press. His articles were publis-
hed in leading journals such as New Media and Society, American Behavioral 
Scientist and Computers and Human Behavior. 
Email: tazran@idc.ac.il 


