
Global Media Journal 
German Edition 

 
 
 

 
 
 
Essay 
 
 

“We have switched.” – Uncertainty and loss of 
trust in the Hungarian media  
 
 
Gábor Polyák & Kata Horváth 
 

 
Abstract: This essay approaches the issue of trust in the Hungarian media from the perspective that 
the last decade or so has brought constant and unpredictable changes in the media system. We argue 
that these changes were motivated solely by party politics linked to the Hungarian prime minister 
Viktor Orbán and were not market-driven at all. In effect, the owners of some media outlets and their 
worldviews have been undergoing rapid and radical changes. The essay illustrates these changes with 
specific examples and shows how this leads to a severely negative self-evaluation of journalism and 
a total loss of trust on the part of the public. 
 
Keywords: Hungary, media transformation, illiberal media policy, media ownership, trust 
 
 
Author information:  
Gábor Polyák is Professor at and the Head of the Media and Communication Department of the Eöt-
vös Loránd University in Budapest, Hungary and he works for the Institute for Legal Studies of the 
Centre for Social Sciences as a senior research fellow. Further, he is researcher of Mérték Media Mon-
itor, a Hungarian NGO dealing with media policy issues. His research fields are media law, media 
policy, and media systems. In 2020, he was awarded the Voltaire Prize for Tolerance, International 
Understanding and Respect for Differences of the University Potsdam. His last books are Me-
dienpolitik in Osteuropa. Theoretischer Rahmen und mediale Praxis (Berlin: B & S Siebenhaar Ver-
lag, 2018); Algoritmusok, keresők, közösségi oldalak és a jog – A forgalomirányító szolgáltatások 
szabályozása [Algorithms, Search Engines, Social Media - Regulation of Intermediaries] (Budapest: 
HVG-Orac, 2020).  
For more information: https://orcid.org/0000-0001-9747-4373 
Email: polyak.gabor@btk.elte.hu 
 
Kata Horváth is junior researcher at Mérték Media Monitor. Her research focuses on recent trans-
formations in the Hungarian media system from the viewpoints of journalistic practices and their 
impacts on Hungarian society. She was awarded a First Prize in 2021 at the National University Stu-
dent Competition in the media studies section. She has joined the Newsreel - New Skills for the Next 
Generation of Journalists research at ISCTE-IUL University in Lisbon in autumn 2022. She was 
awarded the New National Excellence Program Scholarship for her next research on fact checking in 
Hungary.  
For more information: https://orcid.org/0000-0003-4829-8208 
Email: horvath.kata@mertek.eu 
  



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

2 
 

To cite this article: Polyák, Gábor & Horváth, Kata (2022). “We have switched.” – Uncertainty and 
loss of trust in the Hungarian media. Global Media Journal – German Edition, 12(2), DOI: 
https://doi.org/10.22032/dbt.55520 
 
 
  

https://doi.org/10.22032/dbt.55520


Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

3 
 

Theoretical background: illiberalism, political parallelism, state and 
media capture  
 
Viktor Orbán, prime minister of Hungary since 2010, has described his way of exer-
cising power as an “illiberal” democracy (Puddington, 2017). The main features of 
such a democracy are a strong focus on national sovereignty, coupled with a govern-
ment in sync with Orbán’s policies and made up of his cronies as it is not ‘restrained’ 
by necessary democratic checks and balances such as an independent judiciary, a 
vibrant opposition, and the strong defence of human rights (Zakaria, 1997). It is ra-
ther a politically controlled economy with strong national players, and non-compet-
itive elections with a weak opposition.  
 
Illiberal democracy is a known model in restricted democracies. The concept of il-
liberal democracy was coined by Fareed Zakaria (1997), who distinguished “democ-
racy” from “constitutional liberalism”. Democracy can be narrowly defined as no 
more than “competitive, multiparty elections” (Zakaria, 1997, p. 25); constitutional 
liberalism, however, was developed “as a defence of the individual's right to life and 
property, and freedom of religion and speech” (Zakaria, 1997, p. 26). 
 
Illiberal democracies do not need the broad variety of competing opinions and well-
informed voters (Voltmer, 2012). They are supported by indisputable political proc-
lamations and a unified public opinion that, of course, limits the citizens’ political 
choices. The main function of the public sphere is to support the predominant 
party’s power. Nevertheless, the media policy in illiberal democracies does not need 
to restrict all critical opinions and independent media outlets. The existence of some 
critical media outlets is important for the maintenance of a democratic façade and 
there are other means to restrict the influence of independent and opposition media 
outlets as will be shown further down below.  
 
In their comparative analysis, Hallin and Mancini (2004) identified political paral-
lelism as a fundamental characteristic of media systems. Political parallelism de-
scribes relations between the political system and the media system, their inter-
twinements and the former's scope of influence over the latter. The extreme case of 
political parallelism is the phenomenon of media capture (Mungiu-Pippidi, 2012; 
Schiffrin, 2017; Schiffrin, 2021). Media capture is defined by Dragomir (2020) in a 
report for the UNESCO as “[a] form of media control achieved through a series of 
systematic and premeditated steps taken by governments and powerful interest 
groups”. It is not only about gaining control over the regulatory authority and the 
publicly funded public media and unidirectionally diverting the actions of these ac-
tors. In the process of media capture, an increasing number of media market actors 
become the servants of particular political or economic interests. In Hungary, the 
process of media capture has been going hand in hand with state capture (Hellmann 
et al., 2000), when Viktor Orbán’s Fidesz party won a two-thirds majority in parlia-
mentary elections in 2010. It was effective by instituting a system of clientelism and 



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

4 
 

changing the country’s constitutional law and the law for parliamentary elections 
and also included the introduction of new media laws. 
 
State capture primarily concerns the structure of the media system and the eco-
nomic room for manoeuvre of media market players, not directly the media content. 
Further forms of such interventions are the targeted placement of state (or munici-
pal) advertisements – independent of market performance – added with pressure 
on commercial advertisers to follow the state’s lead to also allocate their advertising 
orders accordingly, and to provide indirect payments to journalists. State capture is 
also not only about the acquisition of control over media companies. Effective forms 
of state intervention include the acquisition of media distribution networks (news-
paper distributors, cable operators, internet service providers), the control of print-
ing capacity, and political control of the media agency and sales house market. Ex-
amples of all these can be found in the Hungarian media system, but this paper fo-
cuses on direct political control over media companies. 
 
The development of the Hungarian political, constitutional and media system after 
2010 illustrates the above processes perfectly (Bajomi-Lázár, 2021; Mérték Media 
Monitor, 2021; Polyák, 2018). In this paper, we highlight the problem of politically 
motivated ownership of the Hungarian media system. This contributes significantly 
to the continuing uncertainty of journalists and to the confusion of the audience's 
ability to inform themselves. 
 
 
Building a new Hungarian media system 
 
A fundamental feature of the post-2010 Hungarian media system is the continuous 
transformation and rapid changes in the ownership of media companies and related 
market players. These changes have never been driven by market considerations, 
but have been the result of political decisions, and are therefore typical examples of 
state capture. This continuous change can be maintained by the closure of media 
outlets on the one hand, and by a change of ownership of media outlets on the other, 
as a result of which the media in question take on a radically different image and 
outlook from the previous ones. The post-2010 Hungarian media system provides 
ample examples of both phenomena (Bátorfy & Urbán, 2020; Mérték Media Moni-
tor, 2018a).  
 
Such a media environment does not provide a predictable and reliable information 
environment for either the public or journalists. A part of the audience is completely 
vulnerable to such changes, as they lack the opportunities, interest and skills to con-
stantly switch between news sources. The other, more news-conscious part of the 
public regularly finds that media it considers credible disappear or are completely 
transformed. Journalists, on the other hand, live in constant existential uncertainty 
and either have to take on the challenge of starting all over again several times in 
their careers or accept that they have to meet political expectations. 



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

5 
 

The constant change in the media environment is closely linked to another phenom-
enon that undermines trust in society as a whole: polarisation. The political inten-
tion behind the hectic movements in the media market is to create an extremely di-
vided public, increasingly separated by an unbridgeable divide. The obvious conse-
quence of this polarisation is a total distrust of the ‘other side’ and a total lack of 
capacity for dialogue. In public communication, it is no longer the content of the 
communication that is important, but merely who is communicating. The govern-
ment side deliberately and conceptually stigmatises and discredits NGOs, journal-
ists and politicians critical of it. This forces opinion formers critical of the govern-
ment to constantly defend themselves against the accusers. Meanwhile, after many 
years of unsuccessful attempts, non-government journalists and newsrooms have 
largely given up their efforts to interview leading government representatives.  
 
The most effective narrative of stigmatisation is the campaign focusing on the Amer-
ican-Hungarian philanthropist and billionaire George Soros (Plenta, 2020; Toth, 
2020). According to this narrative it is Soros who would flood Hungary with refu-
gees, who funds NGOs and media critical of the government, who is influencing the 
European Commission and the European Parliament dissatisfied with the Fidesz 
government, and who is even profiting from the war against Ukraine. That is why it 
is enough to label someone as a Soros agent and then ignore what the critic says, 
and simply point out who says it. This political communication strategy makes a 
conspiracy theory acceptable to a wide section of the electorate and at the same time 
makes meaningful dialogue completely impossible.  
 
The media system that emerged after 1990, during the period of democratic transi-
tion, was largely characterised by media companies owned by Western European, 
and in particular German, professional investors. The background of ownership, 
media supply and consumption, technological development and business opportu-
nities all pointed towards the emergence of a market-based media system for de-
mocracy, even if, of course, the process of media transformation was far from 
smooth (Bajomi-Lázár, 2014; Jakubowicz & Sükösd, 2008; Polyák, 2018). 
 
The spectacular transformation of the Hungarian media system took place after 
2010 - when the Fidesz-KDNP alliance won more than two-thirds of parliamentary 
seats, thus obtained a constitutional majority. The global financial crisis that started 
in 2008 is seen as one of the main reasons for this landslide victory. The crisis had 
a profound impact on media markets and the entire Eastern/Central European re-
gion lost a significant part of its attractiveness for investors, as it no longer promised 
similar returns as before (Stetka, 2012). At the same time, the withdrawal of West-
ern European players in Hungary was partly due to the fact that Fidesz, the govern-
ing party with a constitutional majority since 2010, made it clear immediately after 
coming to power that it wanted to see a profound overhaul of the way the media and 
the public sector operate. A clear sign of this development was the adoption of two 
new media laws in 2010 (Polyák, 2015), which caused a major international outcry 
- and which are still in force with essentially the same content and intentions. And 



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

6 
 

it started even before with the ultimately failed attempt to buy out the minority 
owner of Magyar RTL Rt, the most widely watched commercial television station by 
Simicska Lajos, the then head of the Fidesz economic backbone. 
 
Viktor Orbán has been prime minister of Hungary since 2010 (holding this position 
previously also between 1998 and 2002). He has become internationally known for 
his divisive right-wing and undisguised pro-Russian politics. Post-election periods 
have been full of news twists and turns throughout Orbán’s reign as he tries to exert 
ever more executive and legislative control to cement his hold on power for a very 
long time. In 2015, two major changes of media ownership were completed: that of 
TV2, the second largest commercial broadcaster, and that of Origo.hu, the largest-
reach news portal. In both cases, the sellers were large German media companies 
and the buyers were confidants of the Orbán regime. TV2 was sold by the Pro7Sat.1 
Gruppe - after some peculiar legal twists and turns (Mérték Media Monitor, 2016) - 
to Andrew Vajna, the Orbán government's film commissioner and one of its eco-
nomic minions. Origo.hu was sold by Deutsche Telekom to the cousin of the central 
bank governor György Matolcsy, who then sold it to the son of the central bank gov-
ernor. Public reporting in both media has been radically transformed. TV2's news 
service has been analysed as completely biased towards the government side 
(Szávai, 2018), while Origo.hu has been transformed from a leading news portal for 
quality journalism into a tool of raw propaganda.  
 
 
Origo.hu: From German-owned investigative portal to national political 
mouthpiece 
 
The political influence of Origo.hu started even before the change of ownership. At 
its inception in 1998 Origo.hu was published by Magyar Telekom Zrt., which was 
solely owned by Deutsche Telekom. In 2014, the portal published an investigative 
article about a minister’s conspicuously expensive trip abroad. Shortly afterwards, 
the portal's editor-in-chief, Gergő Sáling, was dismissed by the management. The 
official reason for the termination was “a change in media consumption habits” (Or-
igo, 2014), but the editorial team clearly saw the events as a political pressure exer-
cise. Most of the editorial staff stopped working at Origo by resigning voluntarily. 
András Pethő, deputy editor-in-chief and the author of the article that triggered the 
conflict, had earlier complained to Magyar Telekom’s compliance department about 
the strong political pressure the editorial staff of Origo.hu was under. The results of 
the investigation were not published by Deutsche Telekom, but in November 2014 
the portal announced in a short statement the departure of three Magyar Telekom 
executives, including the CEO of Origo.hu, Miklós Vaszily. According to investiga-
tive articles analysing the case, the main tool of political pressure was the extension 
of Deutsche Telekom’s mobile frequencies in Hungary. The day after the editor-in-
chief's sacking, the government announced major infrastructure improvements, 
which it said it planned to implement jointly with Deutsche Telekom (Kovács, 2015; 
Erdélyi et al., 2014). 



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

7 
 

Origo was taken over by the Central European Press and Media Foundation 
(KESMA) in 2018. KESMA is the largest player in the post-2018 Fidesz media em-
pire, operating nearly 500 media outlets, including all county daily newspapers in 
monopoly position, Retró Rádió, the only national commercial radio, Origo.hu, the 
Hír TV news channel, the Magyar Nemzet daily newspaper, as well as huge printing 
capacities and the only national newspaper distribution network. The very creation 
of KESMA is completely outside the vocabulary of market economy and democracy: 
each of the former Fidesz-affiliated owners donated their media company to the 
foundation overnight, free of charge, without any compensation (Mérték Media 
Monitor, 2019). 
 
The evidence for Origo's biased reporting is not only based on daily experience, but 
was also found as a result of research conducted by, for example, OSCE’s Office for 
Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) election observers (OSCE 
ODIHR, 2022). According to a report on the 2022 parliamentary elections, the news 
portal “displayed a clear bias in favour of the government and against the main op-
position coalition” (OSCE ODIHR, 2022, p. 30). The bias was not only reflected in 
the fact that the government and the governing parties received almost twice as 
much coverage as the opposition, but above all in the fact that while the government 
and the governing party were presented in an exclusively positive and neutral light, 
the vast majority of the coverage of the opposition was negative.  
 
At the same time, an important lesson is that even a major professional and ideo-
logical shift does not immediately alarm the public. An analysis of news consump-
tion habits (Mérték Media Monitor, 2018b) shows that although the proportion of 
those who consumed news from Origo.hu at least weekly had fallen by a third from 
2014 by 2018, from 28 to 19 percent. Yet Origo was still the second most popular 
news portal in 2018, and by 2020 it had reached 28 percent again. Presumably be-
cause of the Covid pandemic, the readership of all news portals increased signifi-
cantly in 2020, and Origo was the third most popular news portal that year.  
 
The research also showed that in 2020, 37 percent of the audience identified Origo 
as pro-government, while 9 percent of respondents saw the portal as explicitly crit-
ical of the government and 15 percent as balanced. One could even conclude that the 
audience's ability to detect and interpret ideological bias is limited. However, it can 
be argued more strongly that the more or less unbroken popularity of Origo.hu is 
due to the fact in large part that, in addition to public content, tabloid, sports and 
other content, even other services (email, software downloads) are available, which 
are becoming less and less structurally separated from it. A significant part of the 
traffic is primarily related to non-political content, but at the same time the audience 
inevitably encounters content of relevance to the public sphere.  
 
  



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

8 
 

Kidnapping of Index.hu 
 
This mixed content offer is provided by two other news portals, Index.hu and 24.hu. 
It is no coincidence that these three portals are the top players in the readership 
race. Just as it is no coincidence that in 2020 it was the Fidesz-linked players who 
gained full control of Index.hu. The takeover of Index.hu has provoked a huge re-
sponse across Europe. The process (Pethő, 2022) was similar to the acquisition of 
Origo.hu, and the journalists involved were partly the same - some former Origo.hu 
staff members had switched to working at Index after 2014. Index.hu has had a com-
plex ownership structure since 2014 but this had ensured the independence and sta-
bility of the news portal. After the 2018 parliamentary elections - which resulted in 
another constitutional majority for Fidesz - businessmen close to Fidesz bought up 
the companies behind Index.hu, a process that led to the complete takeover of In-
dex.hu in 2020. The editorial board, sensing the risk of political interference, in-
formed the public that the portal's independence was no longer guaranteed. In re-
sponse, the management dismissed the editor-in-chief, Szabolcs Dull, in July 2020, 
followed by the dismissal of the entire editorial team within a few days.  
 
From summer 2020, Index.hu therefore continued with a completely new editorial 
team, and since then it has undergone several changes of management and its con-
tent has increasingly openly served the interests of the governing party. Despite this, 
Index remains in constant competition with 24.hu, one of the most popular news 
portals, for the largest reach. According to a survey (Hann et al., 2020), 72 percent 
of the population have heard about the replacement of Index's editorial staff. How-
ever, while 90 percent of opposition voters thought that the reason for the replace-
ment was due to political influence, 68 percent of government voters thought that 
the reason for the termination was based on other reasons. 19 percent of respond-
ents said they used to read the Index but stopped reading it after the change of own-
ership. 25 percent said they used to read the Index and still do, despite the change 
of ownership.  
 
 
Journalists starting over 
 
There is a very similar positive thread in the history of Origo.hu and Index.hu. Both 
are also examples of how standing up for the values of free journalism provides sig-
nificant trust capital for the journalists concerned. The editor-in-chief who was fired 
from Origo.hu together with other journalists who left the editorial team founded 
the investigative team and portal Direkt36 in 2016, which was primarily based on 
donations from the public. Direkt36 is still one of the most prominent investigative 
teams, which has uncovered many abuses of power and has been a constant partic-
ipant in cross-border journalism projects, such as its involvement in the publication 
of the Pandora Papers. On a similar vein, the former editor-in-chief of Index and the 
journalists who left with him launched the Telex.hu news portal in 2020, which is 



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

9 
 

also successfully run on private donations and grants. Telex.hu is the fourth most 
visited news portal.  
 
This had not been the first crisis in the history of Index.hu (Tófalvy, 2021). Some 
journalists left the portal already in the early 2010s because in 2012 Index was ac-
quired by a businessman who was very strongly linked to Fidesz. Despite the fact 
that Index.hu was able to maintain its independence in its outreach activities, sev-
eral journalists and the former editor-in-chief felt that this ownership was incom-
patible with their professional principles. In 2012, Tamás Bodoky, one of the jour-
nalists who left, launched the investigative portal Atlatszo.hu, which was the first 
crowdfunding-based media on the Hungarian market and is still a key player in pub-
lic information. Former editor-in-chief of Index, Péter Uj, together with other for-
mer Index journalists, launched the news portal 444.hu in 2013, which is also an 
important player in the independent Hungarian media scene and now also operates 
a successful paywall system.  
 
As is visible with the above-mentioned examples, several journalists have left their 
former media houses because of political/editorial disagreements after politically-
motivated takeovers and they found temporary refuge in new media projects. These 
journalists starting over is therefore a peculiar phenomenon in the Hungarian media 
system when a journalist no longer can accept editorial policies and leaves his/her 
job for ethical reasons.  
 
In the above examples, the journalists starting over have ended up with new career 
opportunities, but all such cases involve ongoing uncertainties. None of these news-
rooms can plan for more than two years. A stable business model can hardly be built 
on crowdfunding, tendering and paywall funding. This is true even if, according to 
the Reuters Digital News Report 2022, 11% of the audience already pay for online 
content (Newman et al., 2022). A 2020 analysis found a much lower figure of 5 per 
cent, although even in that survey 10 per cent of opposition voters said they sup-
ported some media (Hann et al., 2020). Crowdfunding is just as Important as a 
means of expressing and building trust between media and audiences as it is of se-
curing revenue. 
 
 
Collapses close to Fidesz 
 
The risk of a sudden collapse does not spare those news outlets that have previously 
enjoyed a very friendly relationship with the Fidesz government. In 2015, Fidesz’s 
main economic backer, Lajos Simicska, fell out with Viktor Orbán. At the time, most 
of the pro-Fidesz media was in Simicska’s hands. Pro-government media such as the 
daily Magyar Nemzet, the weekly Heti Válasz and the Hír TV television channel 
quickly became bastions of conservative coverage critical of the government. While 
a minority of journalists left these media outlets as a result of the change of direc-
tion, the vast majority of journalists continued to work and experienced the new 



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

10 
 

situation as a freer environment than before. One journalist involved however is 
critical about the driving force of the newly gained freedom: “One could say that 
ideal conditions were provided for free media work, but still the ‘free press’ as a basic 
concept of personal revenge remained a pure fantasy” (Kardos, 2018). 
 
Consumers of these media have reacted more strongly than average to the change. 
Mérték Media Monitor’s research looked at the people who used to consume the 
media but no longer do (Mérték Media Monitor, 2018b). A quarter of those who 
used to read Magyar Nemzet but no longer do so, reported that they did not like the 
paper’s changed orientation. Based on the Mérték research (2018b), the proportion 
was 5 percent for Hír TV and even lower for the other media. This shows that the 
audience of Magyar Nemzet in particular is an informed voter who not only knows 
which media reflect their political views, but also notices when there is a change. As 
a result of the research, in contrast to the audience of Origo.hu, Index.hu or even 
TV2, the audience of media dedicated almost exclusively to political news is more 
sensitive to changes in the political nature of media content. This is actually under-
standable, as Index.hu and Origo.hu consumers are not looking for the narratives of 
a particular party or worldview in the news, or even necessarily interested in politi-
cal news, but readers of the more overtly partisan papers are explicitly drawn to the 
narratives of the particular political side. Therefore, politically engaged readers are 
also likely to notice when a newspaper changes political direction. 
 
The government critical period of Magyar Nemzet and Heti Válasz did not last long. 
After the 2018 parliamentary elections, which brought another two-thirds victory 
for Fidesz, Lajos Simicska liquidated all his media and other economic interests or 
sold them to businessmen close to Fidesz. This has, of course, removed all doubt as 
to whether the Simicska media, which has been critical of the government and, to 
this end, has indeed given journalists greater freedom, has fulfilled a political mis-
sion. However, journalists used to independent, quality journalism were no longer 
willing to give up their freedom. The journalists of Magyar Nemzet founded the 
weekly Magyar Hang, and the team of Heti Válasz continued with Válasz Online, a 
portal that publishes longer analyses following the concept of long-form journalism. 
Both media are successful in their respective fields, and subscriptions and donations 
have provided them with a stable operation over the past period. However, their 
advertising revenues are practically non-existent and journalists from Magyar Hang 
are not allowed to attend any pro-government events or press conferences. Fidesz 
regards these media and their journalists as traitors. 
 
The Magyar Nemzet name has been used by Fidesz’s media foundation KESMA 
since 2019. The name is backed by a completely different editorial team than before, 
and the paper is once again completely biased in favour of the governing party. Since 
2014, Magyar Nemzet, which has existed since 1938, has undergone a complete ide-
ological and professional change of direction, a closure and a relaunch with a com-
plete ideological change. Such hectic movements are a serious symptom of the crisis 
in the media market and media freedom. 



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

11 
 

Consequence: Insecure and distrustful audience 
 
In such an unreliable, constantly moving media system, the level of trust is neces-
sarily low. According to the Ipsos Global Trustworthiness Index 2022, journalists in 
Hungary are the 3rd most untrustworthy profession after politicians and ministers. 
Among the countries surveyed, Hungary has by far the lowest trust in journalists: 
only 9 percent of the population consider journalists trustworthy (compared to an 
average of 25 percent in the countries surveyed), and 58 percent are particularly 
distrustful of them (compared to an average of 38 percent in the countries sur-
veyed).  
 
Similar results are shown in the Reuters Institute Digital News Report 2022 (New-
man et al., 2022). Of the 46 countries surveyed, trust in the media is lower only in 
the United States and Slovakia than in Hungary, with the Hungarian trust index in 
a tie with Taiwan and Greece. The perception of press freedom is also very low: only 
15% of the population think that the news is independent of political pressure. 
 
The processes described in this study are important foundations of mistrust. The 
recent news about the political occupation of certain media, the evidence of state 
capture, certainly sends the message that the media is a “capturable”, not an auton-
omous and stable sector. There are no safe havens in the media system, no news 
media that have proven their reliability even after many decades of history. The 
Hungarian media system is in a constant state of flux, keeping its audience in a state 
of uncertainty. As we have shown, the media public is also highly polarised. This 
leads to a total rejection of the media and journalists of the ‘other side’. In addition, 
the Hungarian public is very distrustful of the political elite and politicians, and this 
distrust is also reflected in the media dominated by politicians. 
 
The loss of confidence is felt by journalists themselves. In a 2021 survey, opinions 
about their own social perception were expressed, such as  
 

H1 - Our prestige has fallen to immeasurable lows. The reason is the degrading tone adopted 
by governmental actors towards journalism and their refusal to share information, which 
ends up serving as a model for all of society even as it renders acceptable the notion that the 
representatives of state institutions have no obligation to inform the public and that they 
cannot be held to account. That is why media products cannot excel, and that is how “partisan 
work” is created. 
 
H2- [The prestige of journalism] has declined continuously over the past 30 years since I 
have been in this profession. The reason is that a segment of the professionals serve economic 
and political interests, they have no interest in their profession.” (Mérték Media Monitor, 
2021, p. 304).  

 
As a reason for the loss of trust, the journalists interviewed unanimously cited the 
fact that  
 



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

12 
 

[i]t is increasingly difficult to tell information stemming from credible and professional jour-
nalistic sources apart from deliberately misleading contents or opinions disseminated by or-
dinary laypersons who argue vehemently for their position. This public sphere, inundated 
with and diluted by all sorts of information, does not serve to improve the general view in 
society of journalists. (Mérték Media Monitor, 2021, p. 304) 

 
The close correlation between trust in the media and social polarisation is shown by 
the 2020 research (Hann et al., 2020), which shows that while the most trusted me-
dia for pro-government voters are the public media channels Hír TV and Origo.hu, 
the same media are the least trusted for opposition voters. And vice versa, the media 
that opposition voters find trustworthy are those that government voters do not 
trust.  
 
 
Is the future coming? 
 
The title phrase, “We have switched”, was uttered by a Hír TV-correspondent in De-
cember 2018 at a Christmas fair when responding to one of this article’s authors 
about how he is and how his work at a media organisation is going after changed 
ownership. Continuous obfuscation, continuous redesign, and in the meantime the 
impossibility of social dialogue – Hungarian journalists and the Hungarian public 
can only hope for a more predictable and freer future, but by no means a near future. 
Hungarian illiberal democracy has used a wide range of soft, albeit increasingly 
hard, censorship tools since 2010 to almost completely capture the media. This has 
led to a loss of vision for journalists and a decline in the public’s ability to inform 
themselves and their confidence in the reliability of journalistic work. 
 
 
References 
 
Bajomi-Lázár, P. (2014). Party Colonization of the Media Central and Eastern Europe. Central Eu-

ropean University Press. 
Bajomi-Lázár, P. (2021). Hungary’s clientelistic media system. In J. Morrison, J. Birks & M. Berry 

(Eds.), The Routledge Companion to Political Journalism (pp. 103-110). Routledge.  
Bátorfy, A., & Urbán, Á. (2020). State advertising as an instrument of transformation of the media 

market in Hungary. East European Politics, 36(1), 44-65. 
https://doi.org/10.1080/21599165.2019.1662398 

Dragomir, M. (2020). Reporting Facts: Free from Fear or Favour. UNESCO. 
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375061  

Erdélyi, P., Magyari, P., & Plankó, G. (2014, June 5). A Telekom már tavaly átengedte az Origót a 
kormánynak. 444. https://444.hu/2014/06/05/a-telekom-mar-tavaly-atengedte-az-origot-a-
kormanynak 

Hallin, D. C, & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. 
Cambridge University Press. 

Hann, E., Megyeri, K., Polyák, G., & Urbán, Á. (2020). An Infected Media System. The Sources of 
Political Information in Hungary, 2020. Friedrich Ebert Stiftung. https://mertek.eu/wp-con-
tent/uploads/2020/12/Infected_media_system.pdf 

Hellmann, J. S., Jones, G., Kaufmann, D. (2000, September). “Seize the State. Seize the Day”: State 
Capture, Corruption and Influence in Transition (Working Paper No. 2444). World Bank. 
https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/19784 



Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

13 
 

Ipsos (2022). Global Trustworthiness Index 2022. https://www.ipsos.com/sites/de-
fault/files/ct/news/documents/2022-07/Global%20trustworthiness%202022%20Re-
port.pdf 

Jakubowicz, K., & Sükösd, M. (Eds.). (2008). Finding the Right Place on the Map. Central and East-
ern European Media Change in a Global Perspective. Intellect Books. 

Kardos, G. (2018, August 2). Egyszer volt, hol nem volt egy Hír TV. Azonnali. 
https ://azonnali.hu/cikk/20180802_egyszer-volt-hol-nem-volt-egy-hir-tv 

Kovács, D. I. (2015, March 6). Megszólalt a telefon, haptákban a Telekom – az Origo széthullásának 
története. Atlatszo. https://atlatszo.hu/kozpenz/2015/03/06/megszolalt-a-telefon-haptak-
ban-a-telekom-az-origo-szethullasanak-tortenete/ 

Mérték Media Monitor (2016). The Methods are Old, the Cronies are New. Soft Censorship in the 
Hungarian Media in 2015. Mérték Booklets 9. https://mertek.eu/wp-content/up-
loads/2017/01/softcensorship2015.pdf  

Mérték Media Monitor (2018a). An Illiberal Model of Media Markets. Soft Censorship 2017. Mérték 
Booklets 15. https://mertek.eu/wp-content/uploads/2018/08/MertekFuzetek15.pdf  

Mérték Media Monitor (2018b). Sources of political information in Hungary. Trends, 2015-18. 
https://mertek.eu/wp-content/uploads/2019/01/Mertek_newsconsumption2018_Eng-
lish.pdf  

Mérték Media Monitor (2019). Centralised Media System. Soft Censorship 2018. Mérték Booklets 
18. https://mertek.eu/wp-content/uploads/2020/01/MertekFuzetek18.pdf  

Mérték Media Monitor (2021) Four Shades of Censorship. State Intervention in the Central Eastern 
European Media Markets. Mérték Booklets 19. https://mertek.eu/wp-content/up-
loads/2021/10/Mertek-fuzetek_19.pdf 

Mungiu-Pippidi, A. (2012). Freedom without Impartiality. The Vicious Circle of Media Capture. In 
P. Gross & K. Jakubowicz (Eds.), Media Transformations in the Post-Communist World: 
Eastern Europe’s Tortured Path to Change (pp. 34-45). Lexington Books. 

Newman, N., Fletcher, R., Robertson, C. T., Eddy, K., & Nielsen, R. K. (2022). Digital News Report 
2022. Reuters Institute. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2022-
06/Digital_News-Report_2022.pdf 

Origo. (2014, June 3). Új főszerkesztő az Origo.hu élén. https://www.origo.hu/itthon/20140603-uj-
foszerkeszto-az-origo-hu-elen.html  

OSCE ODIHR. (2022). Parliamentary Elections and Referendum 3 April 2022. ODIHR Election 
Observation Mission Final Report. https://www.osce.org/files/f/docu-
ments/2/6/523568.pdf  

Pethő, A. (2022, March 18). Inside Viktor Orbán’s war for Index, Hungary’s most influential news 
website. Direkt36. https://www.direkt36.hu/en/az-index-ostromanak-szinfalak-mogotti-tor-
tenete/  

Plenta, P. (2020). Conspiracy theories as a political instrument: utilization of anti-Soros narratives 
in Central Europe. Contemporary Politics, 26(5), 512-530. 
https://doi.org/10.1080/13569775.2020.1781332 

Polyák, G. (2015). Context, Rules and Praxis of the New Hungarian Media Laws: How Does the Media 
Law Affect the Structure and Functioning of Publicity? In A. von Bogdandy & P. Sonnevend 
(Eds.), Constitutional Crisis in the European Constitutional Area. Theory, Law and Politics 
in Hungary and Romania (pp. 138-163). Nomos. 

Polyák, G. (2018). Medienpolitik in Osteuropa. Theoretischer Rahmen und mediale Praxis. B & S 
Siebenhaar Verlag. 

Puddington, A. (2017). Breaking Down Democracy: Goals, Strategies, and Methods of Modern Au-
thoritarians. Freedom House. https://freedomhouse.org/sites/de-
fault/files/June2017_FH_Report_Breaking_Down_Democracy.pdf 

Schiffrin, A. (Ed). (2017). In the Service of Power: Media Capture and the Threat to Democracy. 
The National Endowment for Democracy. https://www.cima.ned.org/resource/service-
power-media-capture-threat-democracy 

Schiffrin, A. (Ed). (2021). Media Capture: How Money, Digital Platforms, and Governments Con-
trol the News. Columbia University Press. 

https://mertek.eu/wp-content/uploads/2020/01/MertekFuzetek18.pdf


Vol.12No.2Autumn/Winter 2022  www.globalmediajournal.de 
 

14 
 

Stetka, V. (2012). From Multinationals to Business Tycoons: Media Ownership and Journalistic Au-
tonomy in Central and Eastern Europe. The International Journal of Press/Politics, 17(4), 
433-456. https://doi.org/10.1177/1940161212452449 

Szávai, P. (Ed.). (2018). A számok nem hazudnak. Közéleti témák médiareprezentációi. Mertek Me-
dia Monitor. https://mertek.eu/wp-content/uploads/2018/11/16-mediamegfigyeles-hun-
2018-11-04-01-single.pdf 

Tófalvy, T. (Ed.). (2021). A magyar internet történetei. Typotext Kiadó. 
Toth, T. (2020). Target the enemy: explicit and implicit populism in the rhetoric of the Hungarian 

right. Journal of Contemporary European Studies, 28(3), 366-386. 
https://doi.org/10.1080/14782804.2020.1757415 

Voltmer, K. (2012). How Far Can Media Systems Travel? Applying Hallin and Mancini’s Comparative 
Framework outside the Western World. In D. C. Hallin & P. Mancini (Eds.), Comparing Media 
Systems Beyond the Western World (pp. 224-245). Cambridge University Press. 

Zakaria, F. (1997). The rise of illiberal democracy. Foreign Affairs, 76(6), 22-43. 
https://doi.org/10.2307/20048274 

 


	Global Media Journal

