
 

Global Media Journal 
German Edition 
 
Vol. 2, No.1, Spring/Summer 2012 
 

URN: urn:nbn:de:gbv:547-201200150 

 
 
 

Journalism's Rewriting of History in Reporting 
the Arab Spring  
 
 
Hanne Jørndrup  
 
Abstract: Investigation of journalism’s role as writer and rewriter of the record of political 
episodes of world importance is central to this article, which takes an empirical approach in 
choosing the Danish press coverage of The Arab Spring as its starting point. The article analyses 
how a number of historical references to, in particular, European revolutionary history from 
Eastern Europe in 1989, are woven into the journalistic descriptions of events in Tunisia and Egypt. 
But the analysis also reflects on journalism’s own historical precedents in that field. Therefore, this 
paper takes the topics and circumstances that put Tunisia and Egypt on the Danish media’s agenda 
in the year before the Arab revolutions as a starting point. The central point of this comparison is to 
convey how journalism, while describing contemporary events of The Arab Spring, at the same 
time rewrites its own prior commentary on the region. Rewriting history in this way gives 
journalism a neutral and unassailable position as observer of events of world-wide importance, but 
it brings in its train other problems with staying true to both the readers and to unfolding events.  

 
Keywords: History, Journalism, Arab Spring, Historical Analogies, Eye-witness, Rewriting of 
History 

 
 
 
Introduction  
 
How journalism reports great political upheavals depends not only on the way that 
circumstances develop but, equally, upon the point of view that journalism itself 
may adopt in doing so. The rewriting of history is one available strategy in 
defending a journalistic position as neutral observer.1 However, such rewriting of 
history can have unfortunate consequences for journalism’s relationship to the 
reader, and for the possibility of both understanding and describing these types of 
events. The means by which examples of the rewriting of history can be identified, 
and the role they play in journalistic practice, are the subjects of this article.                  

                                                 
1 Here thought of as an unconsciously embedded part of journalistic practice in line with Tuchman's 
strategic rituals (Tuchman, 1972). 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

2 
 

Absolutely central to that journalistic practice and to journalism's understanding 
of its role is the expectation that it will bring news of important events from 
around the world to the readership (Winfield, Friedman, & Trisnadi, 2001). 
Political events of world importance, such as power struggles are self-selecting 
subjects for news, and the popular uprisings and change of power among the 
countries of North Africa in 2001, collectively known as The Arab Spring, were 
precisely such occurrences.  
 
At the same time, these are events of which very few outside North Africa have had 
the chance to gain firsthand knowledge: consequently the amount, tone and 
approach brought to the journalistic input have had decisive consequences for how 
The Arab Spring is understood and interpreted in the rest of the world. And it is 
just this, journalism’s role as the first chronicler on the scene at the world’s trouble 
spots that is the pivotal point in the following:  
 

“It has become clichéd to assert that journalists write the first draft of history. Far less 
attention has been paid to who does the rewrites. Frequently, second drafts of history are 
also written by journalists“ (Edy, 1999, p. 71). 

 
I intend, however, to stretch Edy’s point further and propose that journalistic 
rewriting takes place in the first, contemporary, reporting of the story. Rewriting of 
journalism’s own prior views and utterances on those very Arab countries can 
actually be found in the stream of news from the Arab revolutions: and it is 
journalism's reaction to such historical turning points that this article will attempt 
to portray. The question therefore is directed at how journalism reports on such 
turning points. In this I have been inspired by the use of historical data in the 
coverage of major media events. (See e.g. Edy, 1999; Olsson, 2010; Schudson, 
1992; Winfield et al., 2001; Zelizer, 1992; Zelizer & Allan, 2011)  
 
Specifically, I intend to investigate how those contemporary events, involving 
popular revolt and fleeing presidents, are linked to earlier historical events. Here 
the question arises which approach to journalistic practice can explain such linking 
of the contemporary to the historical in describing The Arab Spring. 
 
It is this article’s over-arching submission that journalism gives us a contemporary 
record of The Arab Spring that is based on some quite decidedly historical and 
cultural conceptions of revolution and democracy, and that the reportage is 
influenced by particular attitudes and routines pertaining to journalistic practice. 
Furthermore, the contemporary descriptions contain, to a marked degree, 
examples of the rewriting of history in which the pre-revolutionary society is re-
interpreted using post- revolutionary logic.   
 

 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

3 
 

Method 
 
The analysis is grounded on an empirical study that incorporates theoretic 
approaches in the context of the use of history in journalism.  
 
To find out how journalism describes major upheavals I will set about the analysis 
in two ways. In the first instance I give an exemplary résumé of how, when and 
how often news from Tunisia and Egypt appeared on the agenda of the Danish 
press in the period immediately prior to the revolutions: one can also call this an 
empirical sketch of journalism’s own history in this area. The aim of this is to set 
journalistic descriptions of The Arab Spring against the coverage that the selfsame 
media gave these countries before the revolutions. That part of the analysis 
comprises a summarised description of the principal topics and types of material 
and of the occasions on which respectively Tunisia and Egypt were named in 
Danish papers in 2010. 
 
Next I look more closely at how the Tunisian and Egyptian insurgents themselves 
were covered in 2011. Here my interest will be especially directed at how the 
journalistic descriptions are linked to historical aspects. Nonetheless, the question 
of the journalist as eyewitness will also be stressed, since both aspects contribute 
to the construing of journalism as history’s chronicler. That part of the analysis is 
at the same time mainly a review of how historical elements appear, and how they 
are employed in the journalistic coverage. There will therefore be several aspects of 
the journalistic coverage of The Arab Spring that are not covered here.  
 
In the analysis I use the term interpretative framework or packages inspired by 
Gamson & Modigliani where an ongoing discourse provides interpretations and 
meaning against which events can be considered and described. In this analysis I 
firmly place journalism's frame or interpretative package for The Arab Spring 
within Entman's four functions of a frame: 1) definition of the problem 2) 
establishment of the cause 3) moral assessment 4) suggested solution. Except for 
the question of solutions or future prospects for The Arab Spring, journalism 
seems to be agreed on the same basic narrative or interpretative frame; centred on 
democracy and revolution (cf. Entman, 1993; Gamson & Modigliani, 1989)2. 
 
In both parts of the analysis the empirical data has been taken from the eight 
largest Danish dailies: BT, Berlingske, Børsen, Ekstra Bladet, Information, 
Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad and Politiken.3 These newspapers can all be 

                                                 
2 The theoretical questions and the implications of the use of framing are not discussed further, as it 
is the historical analogies that are the focus of the analysis.  
3 These eight newspapers represent all the national dailies in Denmark. BT and Ekstra Bladet are 
both tabloid papers, which traditionally have a low interest in foreign news, Børsen is a paper with 
focus on business and finance, Information is a small intellectual paper with global focus and 
traditionally a political orientation to the left. Kristeligt Dagblad is the only Danish paper based on 
Christian values. The three largest dailies are: Politiken (center-left) Berlingske (conservative) and 
Jyllands-Posten (conservative). The differences between the papers are reflected in the amount of 
articles written about the Arab countries and The Arab Spring, but not in the uses of historical 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

4 
 

accessed at article level via the Danish data base Infomedia.4 Here, I have searched 
using the most basic criteria by using respectively Tunisia and Egypt as search 
words. The data base includes, broadly speaking, all articles in the Danish press, 
but the possibility cannot be excluded that individual articles with relevance for 
analysis have not been archived. Likewise the numbers of articles that are 
produced by each search are approximate, as there were minor discrepancies in 
the totals on repeating the search.  
 
Even though the material is Danish and therefore in many ways reflects Danish 
journalism’s relationship to the North African region, I would still expect to find 
that many of the tendencies revealed by the research can be tracked down in other 
western press coverage. Several of the historical analogies can in any case be found 
in a number of European media.5   
 
 
Tunisia on the Danish Press Agenda in 2010 Before the Upheaval  
 
The Arab Spring began, according to journalistic accounts, with a string of 
incidents in Tunisia that in January 2011 became the centre of attention from the 
world's press. Such interest in that particular North African country is highly 
unusual. 
 
It is well documented in foreign news studies (See Galtung & Ruge, 1965) that not 
all regions of the world enjoy an equal amount of press interest. In fact, news from 
Africa, Asia and South America only reach the Danish dailies when spectacular 
events erupt there (Holm, Kabel, Kitaj, Møller, & Ytzen, 2000). Journalistic 
attention follows to a great extent political attention; therefore countries where 
Danish interests are involved are given the highest priority (Jørndrup, 2005). For 
many decades the Middle East has been the subject of considerable journalistic 
awareness centered on Israel, and subsequently also on Iran and Iraq. 
Traditionally, resident correspondents have been stationed in the area in and 
around Israel (Holm et al., 2000). 
 
Tunisia on the contrary, is seen from a Danish foreign news perspective as a rather 
uninteresting, non-élite country (Galtung & Ruge, 1965), that is neither in itself, 
nor  continuously, a topic of interest to the media. If Tunisia has found its way into 
the Danish papers it is principally because Danish interests are involved in the 
country, or else because Tunisians immigrants have found their way to Denmark. 
 
In a search of eight Danish dailies with country-wide circulation, the word Tunisia 
appears in at least 250 articles since 2010.6 If one looks more closely at the 

                                                                                                                                                    
analogies which are very similar in all papers. 
4 All the newspapers where available in html and PDF-version, except for Information, which was 
only accessible in html. 
5 The international paper Le Monde Diplomatique used the term “The Arab Wall” in February 2012. 
6 In this overview I have looked at Berlingske Tidende, BT, Børsen, Ekstra-Bladet, Information, 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

5 
 

occasions that bring the country into focus, a meaningful picture emerges.7  
 
Tunisia is named in three principal contexts; sports, tourism and Tunisian 
immigrants in Denmark. In 2010 Tunisia as well as Denmark took part in both the 
football and handball World Championships, on account of which Tunisia is 
named several times in sports reports on the Danish teams. Additionally, one can 
find a string of articles about Danes' favourite travel destinations and about the 
country itself, even though these are strongly influenced by western tourists' 
search for the appealing romance of the Orient (cf. Said, 1978). 
 

“Authenticity is perhaps not the first word that occurs to the visitor to Chebika and 
Tamerza; furthermore, there are all too many tourists and importunate street vendors. On 
the other hand one can get closer to reality at home with the Snani family in a hole in the 
ground in the Berber town of Matmata, among the hills of the northern edge of the Sahara” 
(Politiken, 10/01/2010).8 

 
That exotic representation of the authentic Arabia is still one of the few glimpses of 
Tunisian citizens' lives that Danish newspaper readers could find in the whole of 
2010.  
 
The third topic through which Tunisia finds its way into the Danish press concerns 
itself with immigrants living in Denmark, and especially with stories about the so-
called Tunisian case in which two people with Tunisian background were 
suspected of planning to murder the Mohammed-cartoonist Kurt Westergaard 
(See e.g. Gravengaard, 2009). Tunisia, seen from a Danish point of view as a non-
élite country is also reflected in the absence of references to the country in news on 
foreign- and security policy. Tunisia is named occasionally, but this occurs most 
often in summaries covering a group of countries, e.g. among a group of 18 
countries that chose to boycott the award of the Nobel Peace Prize in Oslo 
(Politiken, 10/12/2010), or in an article on the lack of sex education in a whole 
range of Arab countries (Jyllands-Posten, 31/05/2010).  
 
A single short paragraph touches on internal security policy in Tunisia. Under the 
heading: “Sick journalist imprisoned” (Ekstra-Bladet, 07/07/2010), news is 
announced of a journalist who is imprisoned for disseminating information 
threatening public order. 
 
Generally speaking, Tunisia is a blank spot on the journalistic world map that only 
appears on the agenda if Denmark's sports or holiday interests are involved or if 
                                                                                                                                                    
Jyllands-Posten, Kristeligt Dagblad, Politiken and gone into Infomedia with the search word 
Tunisia for the period 1/1-31/12-2010 without differentiating between areas of material, genre, 
debate subject or length of article. 
7 This sketch of the 2010 media coverage is not based on quantitative methods or statistical 
comparison, but on the overall impression based on a thorough reading and browsing through the 
material from the database search.  
8 References to articles in the press give the name of the media and the date. The name of the 
individual journalist is left out here, as it is actually the common journalistic view on events that are 
central, not the individual's. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

6 
 

Tunisian immigrants in Denmark succeed in getting themselves reported on in 
unfortunate ways. In the domestic and foreign policy fields the country goes totally 
unreported.  
 
 
Egypt on the Danish Press Agenda in 2010 Before the Upheaval  
 
In contrast to Tunisia, Egypt is seen by journalists as a Middle Eastern élite nation 
and politically central to its region. Consequently, the country is also to a much 
greater extent to be found on the media's agenda, as shown by the figure of 1,400 
articles that appear using the search-word Egypt.9 The question then is what 
characterizes the content of those articles? 
 
In Egypt's case Danish holiday-makers' interests also come to the fore in a series of 
articles, and Egypt appears on the sports pages, too. However, in comparison with 
Tunisia’s restricted appearance on the agenda, Egypt in the Danish papers appears 
on a broader range of topics, such as in art and cultural matters. Some of the 
articles that refer to Egypt deal with literature, exhibitions, antiquities and bible 
studies – among other topics. The country is linked in this way with European 
cultural history, particularly through Egypt's place in studies of antiquity and the 
Bible.10 Foreign- and security-policy stories about the Middle East are, however, 
the overriding reason for Egypt's having-a-place on the Danish agenda. Articles on 
the conflict between Israel and the Palestinians connect both directly and 
indirectly to Egypt.11 And further, when Iran and Syria are on the agenda, Egypt, 
with its strategic position, is drawn into the journalistic accounts.12 
 
Egypt's position in the Arab/Muslim world13 also means that articles about 
Islamising, or fears of terror, often refer to Egypt. Certain elements of the news are 
firmly anchored in the country, e.g. the marked attention paid to The Muslim 
Brotherhood, or attacks on Egyptian Copts. But several of these news items put the 
spotlight on the Arab/Muslim world in the general sense.14 Egypt is also the place 
where Denmark meets the Muslim world and its reaction to the Mohammed crisis, 
since both Politiken's apology for the Mohammed cartoons and the government's 
Arab Initiative were responses to outrages throughout the entire Arab World, 
which was directly addressed at Egyptian organisations. 15 

                                                 
9 Same search as before only with Egypt as search-word. 
10 Around Easter articles that referred to Egypt while explaining the Easter traditions, e.g. occurs 
(Berlingske, 26/03/2001). 
11 E.g. recurring stories about the situation in Gaza, where Egypt played a crucial role (Jyllands-
Posten, 03/01/2010; Politiken, 06/02/2010).  
12 E.g., an article on Syria’s position in the Middle East that mentioned Egypt’s role (Jyllands-
Posten, 07/02/2010), while an article on the Iranian president also discusses the Egyptian position 
in the region (Berlingske, 7/10/2010). 
13 I use the somewhat diffuse description of Arab/Muslim since the concepts, in journalistic 
descriptions, are often mixed and turned into generalised stereotypes (See, inter alia, Karim, 2011).  
14 E.g.(Kristeligt-Dagblad, 15/02/2010) 
15 The Danish Mohammed cartoons were originally printed in the newspaper Jyllands-Posten in 
September 2005. 12 images of the Prophet Mohammed have been drawn by Danish cartoonists. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

7 
 

In contrast to the Danish press coverage of Tunisia, Egyptian domestic politics is a 
theme that does reach the Danish papers. Accordingly, scattered reports appear of 
unrests and dissatisfaction with Mubarak's rule in the year 2010, while the 
Parliamentary elections on 28th November 2010 put Egyptian domestic politics 
firmly on the agenda. And reportage of the Parliamentary election strikes a balance 
between both on-the-spot descriptions of the Egyptian election and more general 
descriptions of the common factors in society in the Arab/Muslim world. To regard 
the specifically 'Egyptian' as the prism for, or as synonymous with, the Arabic in 
general, is a recurrent frame of reference within the media that is explicitly 
articulated in leading articles, columns and commentaries. A leader in the 
Kristeligt Dagblad sets it out as follows: 
 

“The problem in Egypt is in many ways the same as in other parts of the Middle East, where 
strongly authoritarian regimes suppress large opposition groups without   leaving room for 
alternatives. The choice, therefore, in many of the countries of the region, lies between an 
authoritarian regime supported by the West and an Islamised opposition. There is next to 
nothing lying in the grey political area between these two influences” (Kristeligt-Dagblad, 
15/02/2010).  

 
According to Lars Erslev Andersen, who researches in the field of terror, both the 
political and social science appraisals of the Middle East are trapped in that binary 
logic where choice is thought to lie only between authoritarian, but stable regimes, 
and Islamic chaos (L. E. Andersen, 2011). 
 
All told, Egypt occupies a much more important place than Tunisia in the Danish 
dailies' agenda; the pieces on Egypt stand out, in contrast to the extremely limited 
coverage of Tunisia, not simply in quantity but also in the variety of their themes 
and subjects. Comparison with Tunisia clearly reveals the reasons, including size, 
population, political strengths, alliances and influence. The country's historical 
and cultural position even gives Egypt a place in the European cultural history.  
 
Most characteristic is nonetheless the journalistic double vision through which the 
circumstances in and around Egypt are simultaneously presented. Thus, Egypt 
both stands for itself and for the Arab world as a whole. The country's geographical 
position contributes to this. Related to it, is the fact that most papers have 
permanent correspondents in the country. In journalistic praxis Egypt is a 
reference point on which stories about the Arab world are based. Egypt expert 
Boserup describes Egypt's central significance for the Arab region with the 

                                                                                                                                                    
Several of the cartoons were considered as an insult to Muslims by Muslim organisations in 
Denmark. In the following months the controversy became an international and diplomatic crisis 
when a number of Muslim countries condemned the cartoons, which were re-printed in several 
newspapers around the world. Demonstrations against Denmark and boycott of Danish products 
spread in Arabic countries to the point where the Danish embassy in Syria was burned down by 
protesters. In connection with the diplomatic crisis, the newspaper Politiken re-printed the 
cartoons. In January 2010 the then editor-in-chief of Politiken decided to apologise officially to a 
group of Egyptian-based Muslim organisations. In response to the Mohammed crisis the Danish 
government brought in and financed The Arab Initiative, a measure taken to improve mutual 
understanding between the Muslim and the Western worlds. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

8 
 

Egyptian proverb “What happens in Egypt doesn't remain in Egypt” (Boserup, 
2011, p. 14). 
 
 
The Historic Breach 
 
In the month of January 2011 Tunisia crashes onto the agenda with over 350 'hits' 
on infomedia.16 On the 8th of January Politiken brought out the first story about 
unrest in Tunisia under the heading. “Young and poor revolt in North Africa” 
(Politiken, 08/01/2011). A couple of days later short notices appear on the 
situation in several papers. “At least 23 killed in street disturbances in Tunisia in 
the course of protests against unemployment and bad living conditions” (Politiken, 
11/01/2011).        
  
In the first accounts, the events are described within an interpretative framework 
of social unrest as the result of rising food prices. But shortly afterwards the 
journalistic accounts begin to include elements that point to dissatisfaction with 
political suppression and warn of a regime shift. “It began with protests about high 
youth unemployment and police brutality. Now it has become an 'intifada' that can 
threaten Ben Ali's hitherto rock-solid regime” (Information, 12/01/2011). 
 
The Tunisian demonstrations appear sparsely in the newspapers' agenda however 
and are supplemented to a great extent by bureau material and French 
newspapers, as there are no Danish correspondents in the country. This changes 
drastically when, on 15th January, several papers are able to report that President 
Ben Ali has already stepped down on Friday, 14th January, and fled to Saudi 
Arabia. From this point on interest in Tunisia explodes.  
 
One event seems significant when one reads the coverage retrospectively, namely 
that the papers completely failed to understand the extent of the revolt before the 
President had left the country. At all events, it was not given high priority on the 
papers' pages.   
 
Viewed, and expressed, within an existing interpretative frame based on recurrent 
dissatisfaction with rising prices among the world's poor, none of the articles 
indicated that a revolution was under way. As late as 14th January Jyllands-Posten 
for example wrote about Ben Ali that “even though the President has been 
weakened he is still sitting firmly in power” (Jyllands-Posten, 14/01/2011). A great 
deal of the intense coverage from the 15th January and the following days, before 
the correspondents reached Tunisia, is either in fact late coverage or else a 
summarising of those events that did not get onto Danish newspapers' agenda.  
 

                                                 
16 Same newspapers as before search period 1- 31/1-2011, search-word Tunisia. For the analysis I 
have browsed through all of the articles in html format and selected those that offered 
interpretations and not just a news update.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

9 
 

When the subsequent uprising in Egypt got seriously under way at the end of 
January, the whole Jasmine Revolution, as the insurrection in Tunisia became 
known, takes on the mantle of prelude. The most notable difference is that this 
time the journalists have seen the writing on the wall and are there in position as 
eye-witnesses from the start. Journalism thereby recovers that “cultural authority” 
(Zelizer, 2007) in reporting and interpreting the course of world events, which the 
eye-witness role has traditionally given journalism.  
 
In the period 15th January to 28th February there are over 1,500 articles referring to 
Egypt.17 Among these is a remarkable degree of overlap with articles about Tunisia, 
since stories from the Jasmine Revolution are dragged into virtually all articles on 
Egypt; and this in turn is repeated with Yemen, Syria and other countries. 
Journalism is not anticipating one lone event, but a system shift: “The last weeks' 
protests in the Middle East are comparable with the situation existing before the 
fall of the Berlin Wall” (Berlingske, 27/01/2011). Demonstrators are cited as 
saying: “We will not be satisfied with bread: we demand respect” (Politiken, 
29/01/2011), in which the shift from an interpretative frame based on social unrest 
to one based on democracy is incorporated. 
 
In the following section I will look more closely at how these revolutions are 
explained through earlier historical events, both in North African countries and in 
world history itself. In the large sense, journalism's view of the revolutions can be 
seen in three different perspectives that all link the events with history. One 
perspective reaches back in history and discusses why the revolution took place; 
another focuses on the actual current events in Tunis and Egypt, and a third points 
ahead to discuss consequences, including the spreading of the revolutionary 
imperative to other Arab countries. Applicable to each – to the past, present and 
future perspectives – is that the revolutions are described within a common 
interpretative framework about a popular protest against years-long suppression 
by Arab dictators: an interpretation that unanimously regards the Tunisian and 
Egyptian people in a positive light, sees their protest as a just demand for 
democracy and the dictators' fall as an expression of historical justice.18 Where 
there can be found disagreement about the journalistic interpretation is on the 
question of what the future will bring. In the following part I will look at how 
historical elements are woven into this story.  
 
The objective of this close analysis of the historical analogy's enrolment in The 
Arab Spring is also to take into account how a fresh interpretation, or re-writing, 
of journalism's own previous coverage stands out.   
                                                 
17 Same papers, search period 15/01-28/02/2010, search word Egypt. In the analysis I focused 
mainly on the period around the end of January, when the demonstrations began in Cairo, and on 
the period around the departure of Mubarak. 
18 The positive framework is present e.g. in a reportage from Tunisia under the heading “While the 
People await Freedom” (Jyllands-Posten, 19/01/2011) where the fear and suppression under the 
regime of Ben-Ali is contrasted with the hope for democracy and the sense of freedom in the 
Tunisian people since Ben-Ali left the country. A heading in Berlingske even claims that “The 
Jasmine-revolution was inevitable” (Berlingske, 26/01/2011a). 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

10 
 

The Past  
 
The historical perspective, in the case of the coverage about Tunisians, is especially 
significant in that long series of articles which attempt to re-discover that lost 
event. The articles also attempt to analyse on the causes and give explanations of 
why things went the way they did in Tunisia. Even though the revolution in Tunisia 
apparently caught the Danish press corps by surprise, the journalists quickly 
caught up on the story by using familiar templates from news on previous 
revolutions. As several studies indicate, the story of current events is told through 
earlier, similar news items (Edy, 1999; Olsson, 2010; Winfield et al., 2001; Zelizer, 
1992). The moment of surprise arising from the unexpectedness of the events does 
not throw journalism off course, but to the contrary intensifies the use of well 
known templates for the production of news (Berkowitz, 1992). Within a few days, 
a common journalistic narrative is created covering the run up to the President's 
departure. In doing so, it selects particular elements in the story as being 
significant. These historical analogies can be found across the whole spectrum of 
the media, and thereby vindicates Zelizer's comment on journalism as a 
cooperative “interpretative community” (Zelizer, 1992).  
 
In the journalistic narrative of the Tunisian revolt the starting point is taken as a 
young Tunisian who, in frustration at the absence of positive prospects in Tunisia's 
society, set fire to himself. The picture of the individual's helplessness and heroic 
protest is played up against a series of stories of the President's 23 years in power 
and of those elements of misuse of power, corruption and electoral fraud that 
marked his term in office.  Tunisia which, throughout 2010 was only mentioned as 
an attractive tourist country, is suddenly described in such terms as police state, 
Mafiosa-like dictatorship, regime, and totalitarian power, while the President 
himself is called, inter alia, dictator and despot, and in one newspaper even as 
“Ceausescu of the desert” (Information, 27/01/2011). 
 
President Mubarak was also drawn into the dictators' ranks along with Ben Ali. 
They are described as anachronistic personalities that had only been able to cling 
to power with the West's help : “These autocrats are known as the West's deputy 
sheriffs – of whom the 81 year old Mubarak is at present the most obvious  
example – and who tomorrow can very well be Gaddafi in Libya or Bouteflika in 
Algeria” (Information, 27/01/2011). 
 
Who it is that depicts the presidents Deputy sheriff or Ceausescu of the desert is 
not made clear, but Danish papers had not promoted those views during the whole 
of 2010. Ben Ali himself had not been mentioned at all in Danish newspapers in 
2010, while one could find occasional accounts of Mubarak in leading articles and 
columns that hinted at misuse of power or events that smacked of dictatorship. It 
is therefore worth mentioning that news journalism predominantly uses normative 
judgements when reporting about the upheavals in the year 2011. A special 
Egyptian variant calling Mubarak Pharaoh is also frequently used. This 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

11 
 

characteristic re-writing of journalism's own previous descriptions of Mubarak – 
most commonly called President or just Mubarak – are most in evidence after his 
departure, when Politiken set its front page with the headline: “Dictator for 30 
years. Overthrown in 18 days” (Politiken, 12/02/2011). 
  
The problem in effect is that journalism, during the course of Mubarak’s 30 years 
in power, did not to any significant degree describe him as a dictator. It is certainly 
only during the last 18 days up to Mubarak's demission that the description 
dictator has been used to any marked extent. In the same way it is significant that 
the adoption of that soubriquet is very much journalism's own choice and less so a 
cast-off from the world of politics. In the press coverage of the days around the 
falls of Ben Ali and Mubarak, respectively it is extremely difficult to find quotes 
from leading Danish ministries, or from other country's ministers and leaders, in 
which they use the description dictator. On the other hand there are several 
examples of the Egyptian demonstrators in the streets of Cairo calling Mubarak by 
a variety of epithets. But as in the above example, “Dictator for 30 years. 
Overthrown in 18 days” (Politiken, 12/02/2011), it is no shout from the streets that 
is made heard for the Danish newspaper readers, but the newspaper's authoritative 
interpretation of the course of history. 
 
When journalism shifts its language use to the extent that the formal word 
president is replaced by dictator and despot, it is symptomatic for two 
interdependent events. First, there is a powerful distancing, because the phrase the 
dictators as a demonising description strip them of their hitherto legitimate 
position. Second, it is a sign that demonising has become the norm (D. Andersen & 
Jørndrup, 2010). The verbal portrait dictator first came to the fore in news 
journalism – traditionally bound by ideals of objectivity – when Mubarak has 
already lost power together with his western political props. Journalists do 
obviously not risk challenging either the Domestic or the Western political 
consensus (cf. Hallin, 1986) in calling overthrown presidents dictators. I see the 
sudden re-writing both of journalism's own views on – and previous descriptions 
of – the power relationships in North Africa, as journalistic re-writing of history, 
happening simultaneously with the contemporary recording of those historic 
events.  
 
This observation is strengthened by the fact that journalism's rewriting of The 
Arab Spring is largely responsible for arousing considerable criticism of Western 
policy towards the Middle East. France especially, (in the case of Tunisia), but also 
the E.U. and U.S.A., are blamed in unequivocal terms for having stretched their 
hands out over the dictators and directly supported their regimes. However, no 
self-questioning of journalistic practise is to be found in the analysed articles about 
journalism's turning a blind eye towards the many years of suppression of 
Tunisian and Egyptian people. The analysed articles revealed no self-criticism 
about the journalistic silence on the subject of the western alliance with these 
regimes in the years before the revolutions. On the other hand, the picture of 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

12 
 

revolution as an important historic and democratic milestone is strengthened by 
manifold references to earlier democratic revolutions in history.19 
 
According to Edy (1999), the use of historical analogies is a widespread journalistic 
tool for understanding present day developments in the news, and at the same 
time points out that such historical analogies as a rule acquire the status of 
indisputable, objective facts when applied to present day accounts or analyses 
(Edy, 1999). The breakup of Eastern Europe in 1989 is prominent, in the same 
way, as an unchallenged and self -illuminating truth that the journalists can draw 
on without reservation. 
 
Even an event that a broad swath of Danish journalists overlooked, or at any rate 
only categorised as low priority – the revolt in Tunisia – should actually be seen in 
the first instance as the result of the traditionally low degree of interest that the 
country is accorded in the Danish media. But that is not the explanation provided 
in the journalistic reporting, which, on the contrary, relegates it to the position of 
incontrovertible historical precedent. 
 

“For one reason or another, the most all-embracing social upheavals are also the least 
foreseeable. When the Soviet Union broke up it caught most people by surprise in the same 
way in which it has surprised most people that thousands of citizens of countries in the 
Middle East have been revolting, and continue to revolt against their authoritarian 
regimes” (Kristeligt-Dagblad, 28/01/2011).  

 
The entire common journalistic description of the protests as The Arab Spring 
(that properly speaking began in mid-winter), carries the connotation of a new 
start, but also borrows associations from The Prague Spring in 1968 and therewith 
the whole grand European story of democracy's victory over authoritarian regimes. 
Even that symbol of the divide between the captive regimes and our democratic 
world, the Berlin wall, is trotted out in, for example, The Wall in the Middle East 
(Berlingske, 27/01/2011), together with a number of references to countries, 
people or trends in the development of the earlier Eastern Bloc countries. And yet 
another western revolutionary movement is brought in as an explanatory frame for 
the event, “This is a young peoples' revolution – in Arabic” (Politiken, 16/01/2011). 
 
 
The Present 
 
The core task of news journalism is to inform on what is happening right now, and 
in this connection the presence of journalists in situ is seen as an important tool in 
finding out what is happening. The first Danish correspondents reached Tunisia a 
couple of days after the President already had left the country. They sent home 
                                                 
19 A few days after the escape of President Ben-Ali an article in Information concluded that “The 
Jasmine Revolution marked a historical epoch and may carry over to the whole region” and based 
that conclusion on an analogy where this uprising was seen as “The Maghreb-version of the popular 
revolts that in 1989 lead to the liberation of Central and Eastern Europe” (Information, 
17/01/2011).  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

13 
 

reports of continued demonstrations connected with the power struggle in the 
wake of the President's escape. However, it is clear that the main event in Tunisia 
has already taken place, for which reason the eyewitness sources come in the form 
of the pickings from what has already happened. The journalists visit the 
presidential family’s home, long since plundered, and interview Tunisians who 
happen to be there; or seek the family of the young, now dead Tunisian, who by his 
self-immolation is thought to have sparked off the protests.20 At the same time the 
journalists make strenuous efforts to update the readers on political events in 
Tunisia.  
 
Here also, historical references are drawn in and contribute to the placing and 
interpretation of current events. The power struggle in the now president-less 
country is compared to the situation 23 years earlier, when Ben Ali himself, on the 
pretext of being willing to bring in reforms, pulled off the coup d’état that brought 
him to power. However, comparisons with the power shifts connected with the 
Carnation Revolution in Portugal in 1974, in post-Hussein Iraq and, not least, in 
connection with Khomeini's climb to power in Iran, appear frequently. 
 
The current perspective is central in quite a different way in the accounts from 
Cairo. Here, the newspapers sent out correspondents who manage to report on 
several weeks' protests and demonstrations before Mubarak finally steps down on 
11th February. Because of this, voices of demonstrating Egyptians play a much 
more prominent role than those of Tunisian protesters, which are, at best, pretty 
much absent.   
 
The demonstrators' aims and progress also creates openings for both drama and 
tension, for the correspondents who were sent out to take their place as 
eyewitnesses to, and chroniclers of, a historic event on the world's stage. 'Will the 
people win, or will the regime have the luck to snuff out this budding democracy?' 
is the very question that the journalists have been sent out to cover.21 Even when 
journalists are not in Egypt, they still strive to give the sort of cover that simulates 
eyewitness sources. One article in Information: “Timeline: logbook from a day in 
the throes of revolution” (Information, 29/01/2011) sketches developments with 
precise timings throughout the day, using foreign journalists, TV stations and 
social media as sources.  
 
For a short while the journalists' activities become part of the fight for democracy 
when Mubarak's agents tried to limit foreign press reporting from Tahrir Square 

                                                 
20 The metaphors associated with fire and self-immolation are commonly used. In the editorial 
Jyllands-Posten writes about the incident: “When the young Tunisian Mohammed Bouazizi on 
December 17th set himself alight, he lit a fire, which is now spreading across the whole Arabic 
World” (Jyllands-Posten, 28/01/2011).  A heading in Kristeligt Dagblad states: “The Tunisian fire 
is spreading” (Kristeligt-Dagblad, 19/01/2011). 
21 Under the heading “In Cairo, with darkness comes insecurity”, a reportage from Cairo 
emphasises the uncertainty in the situation (Berlingske, 01/02/2011a) while another reportage 
gives the demonstrators the upper-hand: ”Self-confident youngster: Now we own the Freedom 
Square” (Politiken, 01/02/2011). 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

14 
 

demonstrations. But even that dramatic incident has a happy ending and Ekstra 
Bladet can report: “Reporters again welcome: from a cudgelling to a kiss on the 
cheek” (Ekstra-Bladet, 05/02/2011). 
 
From the perspective of the eyewitnesses a clear separation of roles is made out, in   
which the heroic citizenry, in all its variety, stands together against the villains in 
the form of Mubarak and those backing him. In the sidelines lurks The Muslim 
Brotherhood who, it is feared, will take advantage of the situation.22 This splitting 
of roles supports the interpretative frame based on an Arab fight for democracy, 
which, in the journalists' eyes, is bound to lead to a veritably historic upheaval in 
line with the Eastern Block's collapse in 1989. Consequently, the eyewitness 
sources and the statements of Egyptian witnesses are supplemented with 
historically framed tales of earlier struggles for democracy, in which Eastern 
Europe's fight for democracy is seen to be reflected in The Arab Spring. When 
Mubarak finally steps down, journalism can acclaim the popular demonstrators' 
victory as a historic event in world history. “The world's biggest street party was 
under way, just as moving and liberating as when the Berlin wall fell in 1989” 
(Ekstra-Bladet, 12/02/2011). Kennedy's famous words from Berlin are 
recognisable in the headline “Ecstasy of happiness: 'This evening the whole world 
is Egyptian' “ (Information, 12/02/2011a).  
 
That Mubarak's demission is seen as a significant moment in history is shown by 
the almost identical catalogues of the world's historic high points in the 
newspapers. Politiken writes: “There are moments when the whole world pressed 
the pause button” and lists the Kennedy murder in 1963, the moon landing in 1969 
and the terror attack on 11th September, 2001 before continuing: “For Egypt – 
indeed for the whole Middle East – Hosni Mubarak's resignation is of that 
importance. One can tell that from the celebration in the centre of Cairo” 
(Politiken, 13/02/2011). Here historical elements are linked with eyewitness 
sources to make an irrefutable case. Jyllands-Posten strikes just about the same 
note, though the fall of The Wall replaces the moon landing and support is drawn 
in from Middle East researchers to state “that the politically storm-ravaged Cairo 
has been touched in recent days by the rustle of history's wings” (Jyllands-Posten, 
13/02/2011). Comparison with Eastern Europe's fall are so overwhelmingly 
present that the day after Mubarak's withdrawal Information can use the headline, 
“This is definitely not Berlin 1989” (Information, 12/02/2011b) over an article that 
sows doubt on how widely democracy can really gain acceptance in Egypt. 
 
 
The Future 
 
In the journalistic descriptions of the revolutions, the fear of Islam is the fly in the 
ointment of democracy, just as it already was as part of the pre-revolutionary 

                                                 
22 E.g. ”The struggle for power” (BT, 01/02/2011) where the position of The Muslim Brotherhood is 
compared with other political forces in Egypt.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

15 
 

interpretative frames covering the Arab world.  For Tunisia, Egypt and the rest of 
the Arab world, it is feared that democracy will be derailed. This is picturesquely 
described in: “Tunisia's Islamists wait in the wings” (Kristeligt-Dagblad, 
18/01/2011). 
 
The papers are filled with articles on the news, news analyses and columns that in 
different ways try to forecast how firmly the democracy movement will become 
rooted in Tunisia, or alternatively whether it will be ousted by Islamic forces. 
Similarly, they raise the question of whether the waves of protest will spread and 
succeed in toppling dictators in other Arab countries, as under the headline: 
“Dictators sleep uneasily” (Ekstra-Bladet, 17/01/2011). Berlingske, meanwhile, 
when Mubarak has gone, asks: “Who falls next?” and foresees “a domino effect in 
the Middle East” (Berlingske, 13/02/2011). 
 
Here there are both optimistic assessments of democracy's chances, and the 
expectation that other populations – in line with events in 1989 – will be fired by 
the Tunisian and Egyptian successes in toppling the dictators. In these 
extrapolations, heavy reliance is placed on historical references to European 
democratic movements, especially those in Eastern Europe.23 
 
In contrast are the other journalistic conjectures about the future that foresee 
either the existing regimes as having a chance of survival, or that the Islamists will 
gain power. The pessimists, too, have a marked tendency to find historic instances 
in the histories both of Iran and Algeria. Common to all the journalistic prognoses 
of possible developments in the Middle East is that events are described as 
continually interwoven with each other, so that Egypt's showdown is constantly 
related with those in Tunisia, Yemen, etc.24 Furthermore, a series of historical 
events play an important role in various ways. “Journalism uses a past event as a 
tool to analyse and predict the outcome of the current situation”(Edy, 1999, p. 77). 
The claim of journalism to predict the future relies on specific concepts concerning 
the past and history. The past is perceived as a real, and neutral, account of events 
from around the world that calls for no expert interpretation. Journalists have 
direct access to this account, as have the readers. The past in this form can be used 
to predict future events within a concept of history that sees the unfolding of world 
events as being governed by a system of reasoning that remains unchanged over 
time; a notion of history as repeating itself (Edy, 1999; Jørndrup, 2012). 
 

                                                 
23 As in Berlingske which under the heading ”Chaos or democracy” discusses the possibilities for 
democracy versus Islamic rule in various Arabic countries (Berlingske, 28/01/2011), and under the 
heading “Freedom is the best gold” the situation in Egypt is analyzed by comparing the Iranian 
revolution in 1979 and the revolutions in Eastern Europe 1989, which represent the Islamic and the 
democratic outcome of a revolution, respectively (Berlingske, 01/02/2011b).    
24 It is a very common feature in many articles to include a fact box which gives brief information 
about the current situation in several Arabic countries, while the main article focuses on one 
country. E.g. an article in Berlingske: “Anger explodes in Egypt” that includes a fact box called: 
“Hot Spots in North Africa” with brief updates on the uprising in four countries (Berlingske, 
26/01/2011b). 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

16 
 

Journalism's own Historical Standpoint Disappears  
 
Journalism's representation of Ben Ali and Mubarak and their years-long regimes 
are rewritten to an enormous extent and in very short order. Ben Ali, who was 
almost unknown to Danish newspaper readers, was for a short time the moment's 
most vilified ex-dictator, until media interest descended on Mubarak. Ben Ali's and 
Mubarak's falls are seen, in journalism's accounts, as positive events that all 
democratic and freedom-loving people the world over should be pleased about. 
Journalism helps the rejoicing on its way, partly by including the events in western 
narratives about democratic revolutions, partly by summarising the history of the 
dictators' many years of misuse of power. Both approaches can, on one 
assumption, be seen as journalistic tools-of-the-trade in creating identity with, and 
interest in, the development of countries normally seen as peripheral, but it can 
also be seen as a clear sign of journalistic rewriting of history with the aim of 
securing for journalism a continuing and unspotted platform as neutral observer 
from the world's trouble-spots. 
 
The point is that both journalistic approaches lack relevance in the Arab countries 
themselves. As the trawl of the newspapers' coverage of Tunisia and Egypt showed, 
the democratic movements – as with the movements in Eastern Europe before the 
dissolution of the Eastern Block – were not included in the journalistic accounts of 
these countries, which to the contrary were caught in the binary logic between 
dictatorship and Islamism. And neither, indeed, is the anxiety for the suppressed 
peoples which they so sympathetically describe in the first post-revolutionary days, 
to be found in journalism's own reports from 2010. Most significant in the 
coverage of Tunisia, where neither the Ben Ali regime nor Tunisian domestic 
politics where mentioned at all in 2010. 
 
That either the victor or time writes history is also a well-known cliché, but there is 
more to it, and something different, at stake here. While journalism is very 
sensitive to, and critical of, how western leaders re-define their alliances with Arab 
leaders so readily they ostensibly have no eye for nor do they reflect on 
journalism's own corresponding u-turns. In the rapid rewriting of Tunisia's and 
Egypt's histories in recent years, journalism actually hides its own position in both 
its implicit alliance with the earlier regimes and in its corresponding indifference 
to the previously suppressed peoples.  
 
Breaking with earlier allies can perhaps, to a certain extent at least be accepted and 
legitimised under the banner of the foreign policy system, where security policy 
considerations, protection of the national interest, and similar factors, trump other 
concerns. Journalism on the other hand has no such differing aims that can be 
weighed against shifting alliances and strategic opportunities, but claims itself to 
be ideally free of these influences, and committed to tell the truth about the course 
of world events. For this reason, it appears that news journalism finds it hard 
either to accept, or to reflect on, its own shifts of alliance, but hides them by 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

17 
 

rewriting history, and legitimises them in the routines of journalistic news 
production. And even though these rewritings of history should help journalism 
out of that acute difficulty by legitimising its position in a new situation, in fact the 
manoeuvre leads to two new problems.  
 
First, this kind of journalistic practise is breaking with the fundamental 
expectations of and contract with the readers when it rewrites history that it has 
itself previously set down. The matter of course in which, for example, the hitherto 
omitted story of Ben Ali's 23 years in power is re-told in such great haste implies 
that the reader already knows about it. But just as readers could not earlier have 
read in Danish papers that Ben Ali was called The Ceausescu of the desert, neither 
could they have read in them anything about other details of Tunisian domestic 
politics, and would certainly have been unable to find reports that elicited 
sympathy for the suppressed Tunisian people.  
 
When journalists implicitly refer to an earlier history that has not previously 
mentioned, it is – in some regard – cheating the audience. The individual reader 
who cannot recall having read of the Tunisian dictatorship may well believe that it 
is his or her own memory that has slipped the point, when really what it is about is 
that the foreign news sections have not, earlier on, regarded the country and its 
people's troubles as newsworthy.25      
 
Second, that rewriting of history, which to begin with is more of a narrative about 
the western world's studies of its own revolutionary history and an acclamation of 
western democratic ideals, than any coverage of existing Arab societies, creates 
problems for journalism's future reporting from those same Arab countries. When 
the Arab turmoil was mainly reported within the frame of revolutionary argument, 
the dictators' demission has been the climax of the story, after which it can be 
difficult to maintain the public’s interest in events. Similarly it can be difficult for 
journalism to understand the subsequent course of events if developments do not 
follow the same path as did those in Eastern Europe.    
 
When Ben Ali and Mubarak had been deposed, the enormous media attention to 
Tunisia and Egypt faded in consequence. Fresh individual events in those 
countries continued to attract journalism's interest, but the question of the 
direction in which internal developments are moving are not the object of similar 
attention. Various media take stock of The Arab Spring from time to time and thus 
Politiken, on 15th May, disseminated an article that was illustrated with a map of 
the Middle East. Each country was presented with a Rebellion Barometer that 
could swing from Dictatorship to Democracy. A new binary logic was now put in 
place, but the absence of that very logic was illustrated by the fact that a large 

                                                 
25 The fact that Tunisia is very rarely on Danish news agenda is understandable, given the country’s 
position in the world and the scares resources in foreign news desks. It is not the low level of 
interest in Tunisian politic that is criticized here, but the fact that newspapers neglected to tell their 
readers, that they had not previously reported about Tunisian domestic politics.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

18 
 

number of the countries were clustered in mid-barometer, around the status 
shown as undecided (Politiken, 15/05/2011).  
 
Bibliography 
 
Andersen, Dorte, & Jørndrup, Hanne. (2010). Pressens præsidenter - fra satan til messias. Historie 

og journalistik som et mulighedsfelt. Journalistica, 2, 7-26.  
Andersen, Lars Erslev. (2011). Den arabiske overraskelse. In L. E. Andersen, H. Hajjaj & C. B. 

Kjersgaard (Eds.), Arabisk forår - baggrund og konsekvenser. København: Ræsons forlag. 
Berkowitz, Dan (1992). Routine newswork and the what-a-story: A case study of organizational 

adaptation. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 36(1), 45-60.  
Boserup, Rasmus Alenius. (2011). Egypten: Demokratiet er deres eget. In L. E. Andersen, H. Hajjaj 

& C. B. Kjersgaard (Eds.), Arabisk forår - baggund og konsekvenser. København: Ræsons 
Forlag. 

Edy, Jill A. (1999). Journalistic uses of collective memory. Journal of Communication, 49(2), 71-85.  
Entman, Robert M. (1993). Framing - toward clarification of a fractured paradigm. Journal of 

Communication, 43(4), 51-58.  
Galtung, Johan, & Ruge, Mari Holmboe. (1965). The structure of foreign-news - the presentation of 

the Congo, Cuba and Cyprus crises in 4 Norwegian newspapers. Journal of Peace Research 
(1), 64-91.  

Gamson, William A., & Modigliani, Andre. (1989). Media discourse and public-opinion on nuclear-
power - a constructionist approach. American Journal of Sociology, 95(1), 1-37.  

Gravengaard, Gitte. (2009). Ugens skrækhistorie: En terrormistænkt  tuneser. In A. B. Lund, I. 
Willig & M. Blach-Ørsten (Eds.), Hvor kommer nyhederne fra? Den journalistiske fødekæde i 
danmark før og nu. Århus: Forlaget Ajour. 

Hallin, Daniel C. (1986). The "Uncensored war": The Media and Vietnam. New York: Oxford 
University Press. 

Holm, Hans Henrik, Kabel, Lars, Kitaj, Torben, Møller, Lars, & Ytzen, Flemming (Eds.). (2000). 
Verden på tilbud. Om udenrigsjournalisitk og mediernes udlandsdækning: CFJE, Forlaget 
Ajour. 

Jørndrup, Hanne. (2005). Journalistik - midt i en krigstid.  En analyse af journalistikkens forhold 
til det nationale set gennem danske avisers dækning af Irak-krigens udbrud i marts 2003. 
(Ph.d.-afhandling), Syddansk Universitet.    

Jørndrup, Hanne. (2012). Journalistik om et bebudet historisk øjeblik - danske avisers blik på 
præsident Obamas indsættelse. Kulturstudier, 1.  

Karim, Karim H. (2011). Covering Muslims: Journalism as cultural practice. In Barbie Zelizer & 
Stuart Allan (Eds.), Journalism after September 11 (2nd ed.). London, New York, 131-146. 

Olsson, Eva-Karin (2010). Defining crisis news events. NORDICOM Review, 31(1), 87-101.  
Said, Edward W. (1978). Orientalism. New York: Pantheon Books. 
Schudson, Michael. (1992). Watergate in American memory: How we remember, forget, and 

reconstruct the past. New York: BasicBooks. 
Tuchman, Gaye. (1972). Objectivity as strategic ritual - examination of newsmens notions of 

objectivity. American Journal of Sociology, 77(4), 660-679.  
Winfield, Betty Houchin, Friedman, Barbara, & Trisnadi, Vivara. (2001). History as the Metaphor 

through Which the Current World is Viewed: British and American newspapers' uses of 
history following the 11 September 2001 terrorist attacks. Journalism Studies, 3(2), 289 - 
300.  

Zelizer, Barbie. (1992). Covering the body : The Kennedy assassination, the media, and the shaping 
of collective memory. Chicago: University of Chicago Press. 

Zelizer, Barbie. (2007). On "Having been there'': "Eyewitnessing'' as a journalistic key word. Critical 
Studies in Media Communication, 24(5), 408-428.  

Zelizer, Barbie, & Allan, Stuart. (2011). Journalism after September 11 (2nd ed.). London; New 
York: Routledge. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

19 
 

Newspaper articles 
Berlingske. (01/02/2011a). Med mørket kommer utrygheden i Cairo p. 14.  
Berlingske. (01/02/2011b). Frihed er det bedste guld, p. 24.  
Berlingske. (7/10/2010). Ahmadinejad vil tilbage i rampelyset p. 20.  
Berlingske. (13/02/2011). Hvem vælter næste gang? p. 12.  
Berlingske. (26/01/2011a). Jasmin-revolutionen var uundgåelig.  
Berlingske. (26/01/2011b). Vrede i Egypten eksploderer, p. 26.  
Berlingske. (26/03/2001). Påske og særlige traditioner i Danmark og udland p. 5.  
Berlingske. (27/01/2011). Muren i Mellemøsten p. 23.  
Berlingske. (28/01/2011). Kaos eller demokrati, p. 19.  
BT. (01/02/2011). De kæmper om magten, p. 14.  
Ekstra-Bladet. (05/02/2011). Reportere igen velkomne: Fra køllebank til kindky, p. 6.  
Ekstra-Bladet. (07/07/2010). Fængsler syg journalist, p. 13.  
Ekstra-Bladet. (12/02/2011). Egypten: Glædesbrølet, p. 20.  
Ekstra-Bladet. (17/01/2011). Diktatorerne sover uroligt, p. 18.  
Information. (12/01/2011). Opstand: Tunesiens Ben Ali sætter hårdt mod hårdt, p. 11.  
Information. (12/02/2011a). Glædesrus: 'I aften er hele verden egyptere', p. 8.  
Information. (12/02/2011b). Det her er slet ikke Berlin 1989, p. 6.  
Information. (17/01/2011). Tyrannens flugt og vestens svigt, p. 24.  
Information. (27/01/2011). Nyhedsanalyse: Hvad sker der i Mellemøsten?, p. 8.  
Information. (29/01/2011). Anm:Tidslinje: Logbog fra et døgn i oprørets tegn, p. 10.  
Jyllands-Posten. (03/01/2010). Det svære er at forhandle fred med sit eget folk p. 12.  
Jyllands-Posten. (07/02/2010). Vejen til fred går gennem Damaskus p. 14.  
Jyllands-Posten. (13/02/2011). Muren og Mubaraks fald, p. 14.  
Jyllands-Posten. (14/01/2011). Rystelser i den tunesiske politistat, p. 10.  
Jyllands-Posten. (19/01/2011). Men folk venter på frihed, p. 16.  
Jyllands-Posten. (28/01/2011). Ledende artikel: Arabisk oprør, p. 20.  
Jyllands-Posten. (31/05/2010). Seksualundervisning uden sex, p. 10.  
Kristeligt-Dagblad. (15/02/2010). Ledende artikel: Broderskab i modvind, p. 8.  
Kristeligt-Dagblad. (18/01/2011). Tunesiens islamister venter i kulissen, p. 5.  
Kristeligt-Dagblad. (19/01/2011). Den tunesiske ild breder sig, p. 9.  
Kristeligt-Dagblad. (28/01/2011). " Man skal være i en håbløs situation på et vist niveau for at gøre 

oprør", p. 6.  
Le Monde Diplomatique (2011). February 2011  
Politiken. (01/02/2011). Selvsikre unge: Nu ejer vi frihedspladsen p. 8.  
Politiken. (06/02/2010). Sanktioner mod Gaza skulle presse Hamas i knæ - men det er blevet en 

god forretning p. 9.  
Politiken. (08/01/2011). Unge og fattige gør oprør i Nordafrika, p. 11.  
Politiken. (10/01/2010). En sand oase, p. 4.  
Politiken. (10/12/2010). Kinesisk kampagne mod fredspris giver bagslag, p. 11.  
Politiken. (11/01/2011). 23 dræbt i Tunesien p. 8.  
Politiken. (12/02/2011). Diktator i 30 år. Væltet på 18 dage., p. 1.  
Politiken. (13/02/2011). Sejrsrus og tømmermænd i Kairo, p. 8.  
Politiken. (15/05/2011). Frygt lammer oprørerne i Mellemøsten, p. 11.  
Politiken. (16/01/2011). International analyse: Dette er en ungdomsrevolution - på arabisk, p. 8.  
Politiken. (29/01/2011). Vi vil ikke nøjes med brød, vi vil have respekt, p. 8.  
 
 

 
Author Hanne Jørndrup, MA in European Ethnology from Copenhagen 
University and Ph.D. in Journalism from the University of Southern Denmark. 
The Ph.D. treatise investigated the extent of the twin influences of national bias 
and journalistic dependence on the political establishment, upon journalism, and 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

20 
 

pursued this topic through an analysis of Danish newspapers' coverage of the 
outbreak of the Iraq war in 2003. My present research still focuses on war 
journalism. In part it investigates opportunities for the dissemination of 
collective experience among war correspondents, and in part looks at the 
question of how the civilian victims of the West’s conduct of war are covered in 
the media. Another branch of my researches, of which this article is the result, 
looks at journalism’s use of history and historical references. 
Email: hajoe@ruc.dk 
 
 
 
 
 
 


