
 

Global Media Journal 
German Edition 
 
Vol. 2, No.1, Spring/Summer 2012 
 
URN: urn:nbn:de:gbv:547-201200139 
 
 
 

The Arab Spring is a Latin American Winter: 
TeleSUR's “Ideological Approach” and the 
Breakaway from the Al-Jazeera Network  
 
 
Massimo Di Ricco   
 
Abstract: The Arab Spring represents a breaking point in the cooperation between the pan-Latin 
American satellite television TeleSUR and Al-Jazeera. Even if in February TeleSUR firmly 
condemned the closure by Egyptian authorities of the Al-Jazeera Cairo offices, NATO military 
intervention in Libya and the beginning of protests in Syria provoked an important change in 
TeleSUR coverage of the Arab Spring. This shift coincided with a departure from the Al-Jazeera 
network, sanctioning the possible end of a collaboration that always had strong political 
connotations. TeleSUR joined the cause of the protesters in the coverage of the Egyptian and 
Tunisian uprisings, meanwhile it took what we can refer to as an “ideological approach” in the 
coverage of the uprisings after the international intervention in Libya, implicitly embracing the 
official media version of the Arab regimes. This stance sparked controversy especially within 
grassroots Latin American movements, igniting a strong debate mainly visible on the web. At an 
international level, the undeclared departure from the Al-Jazeera network reflects the future split 
between leftist Latin American governments, who embrace and fund the multi-state TV network 
TeleSUR, and the forces that will come out from the Arab Spring. Finally, the Arab Spring 
represented a missing opportunity for TeleSUR to play an important role in global media, and not 
only for a national or regional audience. Indeed, TeleSUR gave more importance to the political 
interests of the channel's founders, than in pursuing a balanced information out of ideological 
interests or geopolitical strategies..  

 
Keywords: TeleSUR, Chavez, Venezuela, Al-Jazeera, Arab Spring, Libya, Syria, Egypt 

 
 
Introduction  
 
During the first Summit of South American - Arab Countries (ASPA) held in 
Brasilia in 2005, Venezuelan President Hugo Chavez praised Al-Jazeera as a 
model to follow for the new oncoming project of pan-Latin American satellite 
television TeleSUR (Herrera Navarro, 2008: 142). One year later, US conservative 
Republicans accused Al-Jazeera and TeleSUR to build up a “network of terror” as 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

2 
 

consequence of the agreement of cooperation the two channels signed.1  
 
The Arab Spring represents a breaking point in the cooperation between the two 
channels, and it well represents the autonomous stance of TeleSUR in covering the 
recent events in the Middle East. Even when in February TeleSUR firmly 
condemned the closure of the Al-Jazeera Cairo offices by Egyptian authorities, 
NATO military intervention in Libya and the beginning of protests in Syria 
provoked an important change in TeleSUR coverage of the Arab Spring. This shift 
coincided with a departure from the Al-Jazeera network, sanctioning the possible 
end of a collaboration that always had a strong political connotation. TeleSUR 
joined the cause of the protesters in its wide coverage of the Egyptian and Tunisian 
uprisings, meanwhile it took what could be defined as an “ideological approach” on 
the coverage of the uprisings after the international intervention in Libya and the 
beginning of the protests in Syria, implicitly embracing the official media version 
of the Arab regimes. Gaddafi's Libya and the Syrian government of Bashar al-
Assad need to be considered as major allies in the Middle East region of the 
Venezuelan government of Hugo Chavez. It is argued here that TeleSUR’s stance 
on the Arab Spring is mainly reflecting the stance and global geo-strategical 
agenda of the Venezuelan government of Hugo Chavez and that of so-called Latin 
American “progressive” governments.  
 
This article aims to analyze TeleSUR's coverage of the Arab Spring through 
analyzing the presence of its correspondents on the field and the related 
thematization of the events. This will help better understand TeleSUR's 
relationship to its Latin American founders. The channel's evolving relationship 
with Al-Jazeera and the political consequences behind the “ideological approach” 
will be analyzed, which reflects the stance of many Latin American governments 
on the uprisings in the Middle East. The analysis aims to focus on the shift in 
TeleSUR's coverage, and it represents an important contribution to the study of so-
called “counter-hegemonic” television channels and on the relationship between 
media and politics in Latin America. 
 
 
TeleSUR: Origins of a Regional and Geostrategical Project 
 
In 2004 Venezuelan President Hugo Chavez, already with certain popularity 
among the population of the Middle East region for his pro-Palestinian stance and 
strong anti-imperialism, gave an interview to the Qatari-based Al-Jazeera channel. 
He underlined the importance the pan-Arab satellite channel had as a reference for 
Venezuela and as a symbol of bravery, dignity and as being the mouthpiece of the 
truth (Herrera Navarro, 2008). One year later in Brasilia, during the first Summit 

                                                 
1 This was the declaration made by Republican Congressman from Florida, Connie Mack. See: 
http://mack.house.gov/index.cfm?p=PressReleases&ContentRecord_id=fddc76f6-fd8c-42fb-aa21-
7c2c81588bea&ContentType_id=8c55a72b-64f8-4cba-990c-ec1ed2a9de24&Group_id=b3c463ca-
96b6-41ff-94e5-a945437bc123&MonthDisplay=2&YearDisplay=2006 (last access 30.04.2012) 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

3 
 

of South American-Arab Countries (ASPA),2 President Hugo Chavez publicly 
announced the ongoing project to create a pan-Latin American satellite television 
using the recent experience of Al-Jazeera as a model.3 Besides launching the 
channel on a strict Latin American level, the idea, in Chavez’ words, was to create a 
media alliance between Latin American channels and Arab television to enable the 
different audiences to get to know one another better (Herrera Navarro, 2008).  
 
Few weeks later, at the end of July 2005, the new born satellite channel TeleSUR 
started broadcasting live for a short period of four hours a day. Later in November, 
during the Cumbre de los Pueblos held in the Argentinian coastal town of Mar de 
la Plata,4 TeleSUR was presented to the jubilant crowd as the new television of the 
ALBA, the Bolivarian Alliance for the Americas in which actually several Latin 
American countries participate.5  
 
TeleSUR represents the first of this kind of news and information channel in Latin 
America with a regional and global perspective (Painter, 2008: 45). Even if it is 
almost completely supported by Venezuelan government oil revenues, it receives 
funding also from Argentine, Bolivia, Cuba, Nicaragua and Ecuador,6 and its signal 
reaches most of Latin American states, North America, Europe and parts of Africa 
and Asia.7 TeleSUR claimed since its establishment its commitment to cover local, 
regional and worldwide stories with a new angle, but also with the attempt to 
promote the union of Latin American countries in order to face the media 
monopoly of foreign satellite channels (Gomez Mejia, 2010). Indeed, TeleSUR was 
originally established to contrast the influence of North American channels in the 
region and as a Latin American answer to CNN and to Al-Jazeera (Kozloff, 2008: 
192; Cañizález and Lugo-Ocando, 2007: 57; Arcila, 2005: 45). For this reason, 
TeleSUR has been considered as one of the several so-called “counter-hegemonic” 

                                                 
2 The Summit of South American-Arab Countries (ASPA) is a forum for political and bi-regional 
cooperation and whose main supporter has been former Brazilian President Lula Inacio Da Silva. It 
is important to underline that a new summit was scheduled in February 2011 in Peru, but it was 
indefinitely postponed due to the events occurring in the Middle East. 
3 On the establishment and the recent history of Al-Jazeera see: Lamloum (2006); Sakr (2007). 
4 The Cumbre de los Pueblos is a platform established in 1998 in order to create an alternative to 
the Cumbre de las Americas (Summit of the Americas) and to start a debate around topics such as 
neo-liberal politics, poverty, militarization and free trade agreements in the region. 
5 The ALBA is an international organization whose main objective is to strengthen the relation 
among different countries of Latin America and the Caribbean which are mainly sharing a similar 
political ideology, often defined as “leftist” or “progressive”. Members of the ALBA are: Antigua and 
Barbuda, Cuba, Bolivia, Venezuela, Dominica, Ecuador, Nicaragua, Saint Vincent and the 
Grenadines. The ALBA was mainly established as a reaction to the Free Trade Area of the Americas 
(FTAA - ALCA in Spanish). It was established as a medium of regional cooperation, which is to be 
considered as one of the main goals of Chavez during his mandate, and in line with other Latin 
American regional projects such as UNASUR, MERCOSUR, CELAC or CAN. An account on the 
establishment of these regional projects can be found in: Chávez Frías (2006). 
6 The shares in TeleSUR changed in the last years due to the recent involvement of Bolivia and 
Ecuador in the project. The official share is as follows: Venezuela 46 per cent, Argentine 20 per 
cent, Cuba 14 per cent, Uruguay 10 per cent, Bolivia 5 per cent and Ecuador 5 per cent.  
7 It is possible to have a look at the satellite coverage and the worldwide distribution of TeleSUR on 
its web page. See: http://www.telesurtv.net/el-canal/cobertura-satelital; 
http://www.telesurtv.net/el-canal/distribucion (last access 14.03.2012). 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

4 
 

television channels which were established in the last decade (Painter, 2007).8  
Beside the idea of contrasting foreign perceptions of Latin America, it is necessary 
to look at the channel as a regional and global geopolitical project. Authors of 
empirical studies on TeleSUR were almost unanimous, even if with partially 
different results, in highlighting that the channel is part of the foreign policy of the 
Chavez government and a tool in his international strategy against the United 
States hegemony in the region (Painter, 2008: 67; Gomez Mejia, 2010). Such a 
stance has also been remarked by former directors of TeleSUR (Arcila, 2005: 49; 
Burch, 2007: 227; Painter, 2008: 52). Other authors highlighted that TeleSUR was 
established as a tool of regional integration, as a communication strategy from the 
South (Burch, 2007: 228-229; Faivre d'Arcier, 2007: 237), and related to the Latin 
America political situation, where left-wing governments started different 
processes of cooperation at the regional level (Painter, 2007: 15-17). Salö, too, 
defines the double agenda of TeleSUR in relation with Chavez’ policies, which is 
the idea of pan-Latin Americanism on one side, and anti-imperialism on the other 
side (2007: 51-52). Since Hugo Chavez reached the presidency of Venezuela in 
1998, there was a renewed and growing interest in projects of regional integration 
on one side, with the establishment and strengthening of organizations such as 
Mercosur, ALBA and Banco del Sur, and a strong anti-imperialism on the other 
side (Cañizález and Lugo-Ocando, 2008b: 210-211).9 TeleSUR's goal of being a tool 
for regional integration could be counteracted by the scarce presence of cable and 
satellite television in Latin America.10 However, we suggest here that, along with 
the geopolitical strategies of the Venezuelan government, the goals and objectives 
of TeleSUR slightly changed since its establishment in 2005, and that the channel 
is currently pursuing a more important position within the global media space. 
 
To better understand TeleSUR and its “political” interests, it is necessary to frame 
the establishment of the channel in the historical context of Venezuela and the 
region. This needs to be related with the fact that left-wing governments having 
achieved power in Latin America, and along with the situation of the media in 
Venezuela in particular.11 According to Painter (2007: 6), any analysis of TeleSUR 
needs to be related with President Chavez’ antipathy toward local private media 
within the country, and with Chavez’ attempts to counter the hegemony of the 
United States. Indeed, both could be related. Chavez blamed local private media 

                                                 
8 “Counter-hegemonic” television channels can be defined as having the objective and intention of 
offering different news content from that of Western media such as CNN and BBC. According to 
Painter (2007), examples of these channels are Russia Today, Press TV, CCTV-9, France 24 and 
TeleSUR. 
9 However, it is necessary to remark that projects of regional integration have always been a priority 
of different Latin American governments and local actors since these countries' independence. See: 
Jaramillo (2008); Recondo (2001). 
10 Some authors consider that TeleSUR audience could reach less than half a million people in all 
Latin America (Cañizález and Lugo-Ocando, 2008b: 217), while other are registering an audience of 
between 5 and 6 millions (De Moraes, 2011).  
11 Several left-wing governments reached power in Latin America after Hugo Chavez won the 
presidential elections in Venezuela in 1998: Argentine, Brazil, Uruguay, Ecuador and Bolivia. 
Beside these countries, it is necessary to add other two bastions of the left within the region, such as 
Cuba and Nicaragua. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

5 
 

and the US of being directly involved in the attempted coup he suffered in 2002.12 

The opposition’s role and private media in the coup was indeed a turning point in 
Venezuelan media (Salö, 2007: 16; Cañizález and Lugo-Ocando, 2008a: 203-205). 
Many of the local media outlets during these events took the side of the opposition 
against the Chavez government and they soon recognized the new government that 
was elected after the coup (Kozloff, 2005). These considerations help to 
understand the relation between media and politics in Venezuela and Latin 
America, and it is an explanation for the declared “political” approach behind 
TeleSUR. 
 
 
TeleSUR, Chavez and the Special Ties with the Middle East 
 
Al-Jazeera has always been the first model for the new born pan-Latin America 
channel and it served to facilitate on a media level the knowledge and exchanges 
between the two regions.  
 
Such a strong relation was also enhanced by the increased popularity of Hugo 
Chavez within the Arab world. The reason for such popularity is related to Chavez’ 
strong political stance towards the situation of the Palestinian people or for his 
fierce condemnation of Israel's military attacks against Arab states, especially after 
the 2006 war on Lebanon and more recently after Operation Cast Lead in Gaza.13 

For what concerns more specifically the cooperation with Al-Jazeera, the first 
contact between the Venezuelan government and the Al-Thani family of Qatar, the 
main owners of the pan-Arab channel, took place in the last decade during one of 
the several visits of Hugo Chavez to Doha and the Gulf region for the meetings of 
the OPEC, the Organization of Petroleum Exporting Countries, of which Venezuela 
is one of the most powerful members from outside the Middle East region. 
 
The relation between Al-Jazeera and TeleSUR increased exponentially since the 
launch of the Venezuelan-backed television channel in 2005. The first agreement 
of cooperation dates back to 2006 and it had the main objective to exchange media 
products and start a collaboration in order to facilitate news coverage in both 

                                                 
12 In April 2002, President Hugo Chavez was detained by some members of the national Army and 
ousted from the Presidency for almost two days. A combination of popular demonstration along 
with the support of Chavez guards and soldiers loyal to him restored him in power. The 
documentary “The Revolution Will Not Be Televised” (2003) by Kim Barthley and Donnacha 
O’Briain is focusing on these events. 
13 Both Venezuelan and Bolivian governments expelled the respective Israeli ambassadors from 
their countries at the beginning of 2009 and as a consequence of the military operation in Gaza. In 
March 2009, and as a consequence of the Venezuelan President’s stance against Israel’s operation 
in Gaza, the Libyan government titled the stadium of Benina, in Eastern Libya, in honor of Hugo 
Chavez. Two years later, when rebel forces conquered the town, the name of the stadium was 
changed to “February's Martyrs”. See: 
http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/misc/newsid_7928000/7928407.stm; 
http://www.eluniversal.com/2011/03/08/hugo-chavez-se-queda-sin-estadio-en-libia.shtml (last 
access 14.03.2012). 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

6 
 

regions.14 In exchange, Al-Jazeera opened its first Latin American bureau in 
Caracas, Venezuela's capital. Since then, several other agreements have been 
signed between the two channels, the last of which was signed in 2010 with the aim 
of creating a common project for the training of professional journalists.15 
 
The importance of this relationship, especially from Chavez’ perception, is that it 
represents an alliance between two regions which are both facing different kind of 
imperialist aggressions. It seems important to underline such public stance and 
perception displayed by the Venezuelan President because it will be considered as 
significant in order to understand this specific case study and, as a consequence, 
TeleSUR's coverage of the Arab Spring. 
 
According to Painter (2008), both television channels could be considered as 
“counter-hegemonic”, and offering a different vision to that of mainstream 
Western media.16 Even if both could be defined as state-channels, it is possible to 
remark an important difference on the relationship between media and politics 
regarding Al-Jazeera and TeleSUR. Al-Jazeera was never really associated to a 
particular ideology or a state; even if owned by the rulers of Qatar, a Gulf state that 
only in the last years started acquiring political preponderance in the region and 
showing specific geopolitical interests.17 On the other side, TeleSUR has always 
been associated to a specific left-wing ideology of the Venezuelan state and the 
other “progressive” governments of the region.  
 
TeleSUR has always been very keen to represent the ALBA position concerning the 
events in the Middle East. TeleSUR's stance in favor of the Palestinian cause and 
the legitimate rights of the Palestinian resistance within the framework of the 
Israeli-Palestinian conflict has been very well-defined. In line with Venezuelan and 
ALBA governments, TeleSUR often described Israeli policies or acts of violence 
toward the Palestinians as mournful events and it often condemned the Israeli 
occupation of the Palestinian territories.18 
 
All these considerations and transnational relationships between institutional 
organizations such as the ALBA and the OPEC, or between media enterprises such 

                                                 
14 TeleSUR signed in these years several other agreements of cooperation with Russia Today, 
France 24 and the BBC (mostly in terms of media products exchange). 
15 According to this recent agreement, journalists from TeleSUR would receive a 15-days training in 
Qatar. See: “Periodistas de teleSUR se capacitan en cadena de televisión Al Jazeera”, TeleSUR, 
29/03/2010 (last access 14.03.2012). 
16 Painter (2008) is mainly referring in his article to Al-Jazeera English. Al-Jazeera Arabic and Al-
Jazeera English have different directors and bureaus, but the same owner. We consider that they 
share the same news values and ethos. 
17 It is possible to wonder if the Arab Spring and the new active role of Qatar as political actor in the 
region changed the internal dynamics within Al-Jazeera and the relationship between the channel 
and their owners. 
18 In 2010, David Segarra, a journalist from TeleSUR joined the activists of the Gaza Flotilla on the 
Navi Marmara and he was one of the few journalists on the boat who was able to contact live the 
channel for the coverage of the events. TeleSUR released a documentary on the Gaza Flotilla on the 
first anniversary of the raid by Israeli forces titled “Fire on the Marmara”. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

7 
 

as Al-Jazeera and TeleSUR, shed light on the fact that it is difficult to clearly 
separate the coverage of events of the channel with the political stance of 
Venezuelan President Hugo Chavez and his administration. Considering this 
background and the political context, the Arab Spring appears to be a strategic 
opportunity for the Venezuelan government to defend its geopolitical interests and 
boost international pretensions. 
 
 
The Arab Spring and TeleSUR: Egypt and Tunisia 
 
The Arab Spring took TeleSUR, like most of the international media, with surprise. 
The uprising in Tunisia was mainly covered by Hisham Wannous, the Middle East 
correspondent for the channel, based in Damascus.19 TeleSUR clearly supported 
the cause and claims of the Tunisian population against the regime of Zine El 
Abidine Ben Ali.20 The correspondents in Tunisia and the journalists from the 
studio used to define the uprising as a “popular revolution”, which permitted to 
“end the dynasty of Ben Ali”; the protests are described as “popular”, 
“economically motivated” and being “violently repressed by the police”.21 In sharp 
contrast with what will be for example the coverage in Syria, where foreign 
correspondents were not allowed to move freely within the country for a long 
period of time, TeleSUR constantly stressed the “information siege” and the lack of 
information due to state repression and censorship of the media.22 The 
correspondent is often wondering if the uprising will reach other Arab regimes, but 
specifically mentions only the Egypt of Hosni Mubarak.23 
 
When the uprising in Tunisia ended with the ousting of Ben Ali and the 
revolutionary spark moved to Egypt, TeleSUR was already on the field in Tahrir 
Square and fully covering the uprising against the Mubarak regime. When on 
January 30 Egyptian authorities closed the Al-Jazeera Cairo offices, TeleSUR 
issued a communiqué condemning the Egyptian government in the name of the 
freedom of expression “of the historically silenced peoples”, considering the act as 
“a barbaric and unjustifiable massive censorship that violates freedom of 

                                                 
19 First in 2006, and then in 2007, it was signed a first Memorandum of Understanding between 
TeleSUR and the Radio and Television of the Syrian Arab Republic. The Memorandum was ratified 
in 2009 by Venezuelan Foreign Minister Nicolas Maduro, implied the establishment of a TeleSUR 
bureau in Damascus. 
20 It is possible to find TeleSUR's correspondents coverage of the Arab Spring at the channel web 
page: http://multimedia.tlsur.net/media/telesur.video.web/telesur-
web/#!es/lista/noticia/corresponsales (last access 14.03.2012). Among the correspondents we will 
mention in this article, only the reports of Reed Lindsay from Libya are currently not available on 
the website. However it is still possible to find them on the Youtube platform. 
21 An example in the use of this terminology are the reports of January 7, 10 and 14. On January 10, 
TeleSUR put the emphasis during the report of Santiago Alba Rico on the police violent repression 
against the demonstrators. Also on January 24, after the fall of Ben Ali, protests were defined as 
“popular”. 
22 On January 7 TeleSUR speaks of “informative blockade” in Tunisia. On January 10 too, 
correspondent Santiago Alba Rico highlights the lack of freedom of expression within the country. 
23 It is the case of the report of Hisham Wannous from Damascus on January 15. Wannous did not 
consider the possibility that similar protests could have spread to Syria. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

8 
 

expression”.24 Such a communiqué explains well, on one side, the general stance of 
the Latin American channel toward the ongoing Arab Spring and, on the other 
side, the strict relation and solidarity towards Al-Jazeera and its journalists while 
covering the uprising in Egypt. 
 
While in the case of Tunisia TeleSUR mainly relied on the help of correspondents 
from other Latin American media or international news agencies,25 in the case of 
Egypt, TeleSUR quickly sent its own team of journalists to cover the uprising. 
Indeed in Egypt, since the beginning of the demonstrations on January 25, there 
were already two teams in the field. TeleSUR sent to Cairo two special 
correspondents, Rodrigo Hernández and Reed Lindsay.26 One of the TeleSUR 
crews faced a detention in the first days they landed in Cairo: the journalists were 
blindfolded, interrogated and released only after several hours. 
 
TeleSUR correspondents well explained the situation in Egypt describing the 
violent acts of the Egyptian police against the demonstrators and the harassment 
toward international journalists.27 It is important to mention with regard to the 
channel’s coverage of other protests in the region, that the correspondents on the 
field and from the studio, did not give real importance to the version presented by 
the Egyptian government on the demonstrations in the streets.28 TeleSUR 
correspondents lingered on the abuses of the Egyptian police and on the attempts 
of Mubarak followers to create tension among the protesters, on the general 
suffering of the Egyptian people, the widespread use of torture by the security 
forces and the happiness of the people at the moment Mubarak was ousted from 
power. The channel broadcasted live the celebration of the fall of Mubarak on 
February 11 and the jubilant images of the demonstrators from Tahrir Square. In 
that day the two correspondents defined the defeat of Mubarak as the victory of the 
people against an oppressive regime.  
                                                 
24 This is the full text of the communiqué sent out by TeleSUR on February 7: “The New Television 
of the South. C.A. TELESUR strongly protests the closure of the offices in Cairo from our sisterly 
network AL JAZEERA, and the invalidation of accreditation, expulsions, arrests, harassment and 
other violence against its journalists. Physical assault, deprivation of personal liberty, destruction 
and theft of equipment to journalists as well as the blocking of the Internet, social networks and 
telephone by security agencies, is a barbaric and unjustifiable massive censorship that violates the 
freedom of expression and the right to information. Telesur is joining the commitment of AL 
JAZEERA to defend the voice of the historically silenced peoples, and calls for respect for human 
rights and especially the personal freedom of opinion and free expression and access to information 
for all who are within Egyptian territory. See: "teleSUR condena cierre de Al Jazeera y atentados 
contra libertad de expresión en Egipto", TeleSUR, 05/02/2011 (last access 14.03.2012). 
25 In Tunisia, the channel mostly relied on the support of journalist Santiago Alba Rico, who 
reported for TeleSUR several times in January 2011. 
26 Beside them, there have been also some reports from Ulises Canales, Prensa Latina 
correspondent in Cairo. 
27 On February 2 and February 4 Reed Lindsay explains how he was attacked by Pro-Mubarak 
demonstrators and the police, who were blocking the work of national and international journalists. 
On February 9, too, the other correspondent, Rodrigo Hernandez, reports on the attack he faced 
with his crew in the streets of Cairo. 
28 During these days of demonstrations, between January and February, former President Hosni 
Mubarak and former Vice President Omar Suleiman blamed respectively the Muslim Brotherhood 
and unnamed foreign and Egyptian elements to provoke the protests in the streets in order to 
destabilize the country. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

9 
 

In the case of Egypt, the wide and professional coverage of TeleSUR was in line 
with international media coverage of the events and it was even overtaking the 
main global media with the presence of two correspondents on the field. Al-
Jazeera was supported when it came under attack and the international press was 
defended when attacked or obstructed as happened in Tunisia. However, as we will 
see, the channel would not put forward the same position in other Arab countries 
facing demonstrations in the streets. 
 
 
The Arab Spring and TeleSUR: Libya and Syria 
 
TeleSUR's approach to the coverage of the Arab Spring changed between the end 
of February and the beginning of March, when the demonstrations against their 
respective regimes spread to Libya and Syria, which are two important political 
allies of the Venezuelan government of Hugo Chavez in the region. As it was 
previously mentioned, there have been several meetings between Chavez and 
ALBA members with Gaddafi as well as with Bashar al-Assad in the last years, 
meanwhile almost no meetings were arranged with other Arab leaders such as 
Hosni Mubarak, Zine El Abidine Ben Ali or Abdullah Saleh.29 Libya and Syria are 
strategic allies of Chavez in the region, while the other countries invested by the 
protests were mainly in the sphere of influence of Western powers. 
 
During most of February the coverage of the Libyan uprising was left to Hisham 
Wannous, who reported from Syria, and in few other cases to Rodrigo Hernandez, 
who relocated from Egypt to Morocco. Both Middle East correspondents, not yet 
on the field in Libya, described the chaos of the situation in the country and they 
especially highlighted the fact that the rebel forces did not want to reach a deal 
with Gaddafi.30 Wannous accommodated his own initial coverage of the Libya 
uprising to the rest of the international media and he was mostly relying on the 
coverage made by the Al-Jazeera network. Wannous described the masses of 
demonstrators reaching Tripoli and “struggling for the liberation” of Benghazi, and 
he denounced the excessive use of force against the demonstrators. He also 
mentioned the indiscriminate killing of many demonstrators, and he also adopted 
the rumor spread by international media on the existence of more than thousand 
of dead.31 

                                                 
29 TeleSUR didn't cover much the uprisings in Morocco, Jordan, Yemen and Bahrain. Only in the 
case of Morocco and Jordan the channel sent briefly a correspondent on the field for few days. 
30 It is the case of the reports by Hisham Wannous on February 21 and Rodrigo Hernandez on 
February 23. On February 22 TeleSUR started reporting on the mounting international pressure 
against Libya and it highlighted US plans to overthrow Gaddafi. 
31 There were in the reports from Hisham Wannous on February 20 and 22. Wannous mentioned 
the presence of demonstrations in Tripoli and the dead of almost 200-300 within the country, 
mentioning that some other sources were saying the dead were more than 1000. Several 
international media adopted the rumor. See for example CBSnews article on February 23: “Doctors, 
diplomats say thousands dead in Libya” (last access 30.04.2012). Few months later, independent 
investigations from international human rights groups, such as Amnesty International and Human 
Rights Watch, denied the existence of such amount of dead in Libya in the days after the uprising 
started. The organizations blamed international media to exaggerate the news in order to impress 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

10 
 

At that point, it seems that TeleSUR still had not a clear stance toward the uprising 
in Libya, while at the same time the channel was not relying on first hand 
information. Al-Jazeera was still considered as the usual hero in defending the 
cause of the oppressed, and not a leading actor within the uprising. Before it began 
spreading the news of a possible international military intervention on the soil of 
Libya, TeleSUR was still without correspondents on the ground. As just mentioned 
with the initial coverage of Wannous, the Venezuelan television channel mainly 
focused on the social problems provoked by the internal strife and the main 
consequences of the conflict, which was overtly considered the humanitarian crisis 
of the refugees fleeing from Libya to Tunisia or Egypt. 
 
With the first accusations of the International Criminal Court (ICC) and the 
intention to send a commission of investigation to Libya in order to verify the 
claims of genocide and deliberate killings of civilians, the position of TeleSUR 
started to gradually change. First, the channel compared the situation in Libya 
with the role of Israel in the Palestinian Occupied Territories and in Lebanon in 
2006, highlighting the double standard of the international tribunal. TeleSUR 
started then giving wide coverage to Arab peoples’ massive outrage against the 
position of ICC prosecutor Luis Moreno Ocampo.  
 
At the same time, TeleSUR was following Egypt’s post-Mubarak transitional period 
describing the ongoing political situation within the country mainly in terms of will 
and interests of the Egyptian people.32 
 
Few days after the beginning of the uprising in Libya, and after the first scenes of 
chaos started spreading around in international media, two correspondents from 
TeleSUR landed in Libya: Jordan Rodriguez and Reed Lindsay, the latter relocated 
from Cairo. Jordan Rodriguez made Tripoli his headquarter, while Lindsay started 
covering the advance of the rebels forces towards Tripoli, choosing his headquarter 
in Benghazi. They both arrived in Libya between the 24th and the 28th of February, 
and they described the different situation in Tripoli and in Benghazi. Both 
correspondents underlined after their arrival in Libya that there were different 
degrees of freedom of movement journalists faced in the two sides of the country. 
Around Tripoli, journalists were mainly controlled by the government, and it was 
difficult to work alone, meanwhile in Benghazi journalists were free to move alone 
wherever they wanted, without interference from rebel forces or other actors on 
the field.33 
 
Jordan Rodriguez started covering the crisis in Libya on February 22 from the 
airport of Rome, in Italy, where he met Italian workers fleeing from Libya. Among 
the almost 300 people landing in Rome, he highlighted the statements of one 

                                                                                                                                                    
worldwide public opinion and facilitate NATO military intervention in Libya and the approval of 
UN Resolution 1973. 
32 The use of such terminology is present in almost every report of TeleSUR after February 11, the 
day Mubarak resigned. 
33 Reed Lindsay explains this in his reports on February 25 and on March 7. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

11 
 

Italian and former Libyan resident saying that the situation in Tripoli was very 
calm. His coverage was already focusing on unmasking international media 
manipulation of the situation in Libya. Jordan Rodriguez covered the uprising 
from Tripoli but he also moved to several other towns around the capital in order 
to confirm rumors of clashes, fights or ongoing demonstrations. Rodriguez 
described the situation in Libya as calm, he focused on the normalization of life in 
Tripoli with people opening shops and going to school, and he put special 
emphasis on the demonstrations staged on a daily basis in favor of Gaddafi in 
Tripoli's Green Square.34 He often highlighted how certain Arab or international 
media wanted to present the situation as chaotic, meanwhile the situation was 
instead very calm.35 He also described the difficult situation he and his crew were 
facing to cover the uprising, and he underlined the fact that they were detained by 
the police two times in few days. After that, Rodriguez almost avoided to highlight 
that he was moving around Tripoli along with representatives from the Libyan 
government, which probably means that his movements and coverage of events 
were mainly directed by the Libyan government. In those days at the beginning of 
the uprising, the coverage from the Green Square in Tripoli was almost constantly 
live on TeleSUR, and the demonstrations in support of Gaddafi from the capital's 
square were the main background images during the telephone connections with 
the correspondent. Rodriguez only reported about the rebels in a couple of 
occasion during the whole month while he was staying on Libyan soil.36 Other 
topics covered in the reports have been the continuous efforts for peace 
negotiations and the several tribal leaders meetings organized in order to reach an 
agreement. Jordan Rodriguez directly blamed international media for the situation 
of conflict in Libya later in April during an interview in TeleSUR's studios in 
Caracas.37 
 
Reed Lindsay started covering the uprising in the Eastern part of Libya on 
February 28, explaining the suffering of the people in a similar way he did in Egypt 
during the violent repression of the protest by the Egyptian police. Among the 
coverage of several important events of the ongoing conflict, he described the 
massacre of Abu Salim, the massive demonstrations in the square of Benghazi, the 
government bombing of Ras Lanuf, and the clashes in Brega. He often highlighted, 

                                                 
34 In almost all of his reports from February 24 to March 22, Jordan Rodriguez mentioned the 
continuous presence of people in Green Square in support of Gaddafi, while in the studio in 
Caracas, they used to edit his voice with images of a jubilant crowd coming from the square. 
35 On February 23, the day after he landed in Libya, he affirmed that international media 
manipulation of the events was aiming at a foreign military intervention. On March 1 and March 5 
he denounced the manipulation of Arab channels such as  Al-Jazeera and Al-Arabiya. Until the 
end of March he always mentioned in his reports media disinformation on the events in Tripoli. 
Jordan Rodriguez often quoted “local media” or what the “government of Libya” declared. The 
reliability of these sources was never questioned in his reports. Only on March 3, as a consequence 
of a rebel attack in Tripoli, he reported how Libyan authorities were not keen to show international 
journalists what was really happening. 
36 He released an interview with some members of the opposition only in the case of the town of 
Zawiya. 
37 “Jordan Rodriguez: Medios son los responsables de la situacion en Libia”, TeleSUR, 05/04/2011 
(last access 14.03.2012). 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

12 
 

during his telephone or live-video reports with TeleSUR's studio in Caracas and 
from his Twitter-TeleSUR account, the total absence of direct European and 
American involvement in the conflict, underlining how the Libyan people instead 
rejected a foreign intervention.38 He was cautious on the number of dead in the 
Eastern part of Libya,39 and he defined the demonstrations as “popular rebellion” 
and “spontaneous”, saying since the beginning that these were peaceful 
demonstrations and that attacks to military barracks were done with Molotov 
cocktails and stones. He denies the presence of “terrorists”, as mentioned by local 
media, and he described the rebels as civilians and defected military forces.40 In 
one of his last reports, on March 12, he denounced that Gaddafi's forces were 
bombing residential areas, an hospital and a mosque. 
 
Around March 14, and without any apparent explanation, Lindsay suddenly 
disappeared from the coverage of TeleSUR of the uprising in Libya and his 
Twitter-TeleSUR account stopped being updated too that same day. Few days 
before Lindsay released a touchy interview to another Venezuelan private radio, 
describing the suffering of the Libyan people and the brutality of the repression of 
Gaddafi's regime toward his own people.41 Jordan Rodriguez continued the 
coverage of the Libyan uprising from Tripoli until March 22, but TeleSUR did not 
replace Lindsay in the Eastern part of the country with another correspondent. 
Lindsay’s departure opened the field for a series of speculations on the web 
concerning the ongoing internal debate within the Venezuelan channel on the 
coverage of the Libyan uprising.42 
 
In the middle of the Libyan crisis, on March 1, TeleSUR gave wide importance to 
President Hugo Chavez's stance towards Libya, who rejected an international 
intervention against the Gaddafi regime, and presented the war in Libya as an 
imperialist attack.43 Such a stance represented an important turning point in the 
                                                 
38 He mentions this supposed position already few days after arriving in Benghazi, on February 28 
and on March 1. 
39 This results to be a sensitive topic considering that international media exaggerated the number 
of dead in order to provoke an international intervention. On February 26, Lindsay reported 
hundreds of dead, mentioning that some human rights organizations were raising the number to at 
least a thousand. Few days later, on March 4, in a special report on the fight for Benghazi he 
mentioned the dead of 220 people and the presence of more than 500 wounded. 
40 He denied the presence of terrorists and foreign troops on the ground on March 2 and March 4. 
41 Beside the interview he released to this Venezuelan private radio, there are no more marks of the 
presence of Lindsay in the coverage of the Arab Spring. Lindsay is actually based in Cairo and he 
was covering for TeleSUR the uprising in Egypt. Before the uprisings he reported from Cairo the 
Parliamentary Election of November 2010. After his “disappearance” from TeleSUR, Lindsay then 
continued the coverage of the Libyan uprising with less frequency on the television news and 
documentary network The Real News Network.  
42 Al Giordano, editor in chief of the online magazine NarcoNews, speculates that Lindsay’s 
coverage of the uprising in Libya provoked a strong debate within the journalists of TeleSUR. See: 
“Why is TeleSUR a Flop? Look No Farther than Its Libya Coverage”, NarcoNews, 23/02/2011: 
http://narcosphere.narconews.com/thefield/4324/why-telesur-flop-look-no-farther-its-libya-
coverage (last access 14.03.2012).  
43 On February 25, Chavez clearly expressed his support for the Libyan government. Chavez hoped 
for a peace solution to the crisis, rejected any military interventions and blamed media 
manipulation. As we have seen, these topics have been also the focus of the coverage of 
correspondents on the field in Libya.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

13 
 

coverage, that needs to be considered along with the stance of the International 
Criminal Court and the possible foreign military intervention through the Security 
Council of the United Nations. Foreign powers’ interests in overthrowing Gaddafi 
were now more evident, and it is possible to argue that such evolution of the events 
made it easier for TeleSUR to assume a clear stance against it, considering that 
anti-imperialism represented one of the main pillars of the channel. 
 
On the other side of the Middle East, TeleSUR's correspondent Hisham Wannous 
has been one of the few international journalists who was able to work within Syria 
during the uprising. In his coverage of the Syrian protests he was often quoting the 
state-controlled news agency Syrian Arab News Agency (SANA), and considered 
local media as a main source of information. In Caracas too: while presenting the 
coverage of the national press on the situation in Syria, they used to rely mainly on 
the Syrian newspaper Al-Ba’th, mouthpiece of the party which retains the power in 
Syria since 1963 and is very much close to the stance of Bashar Al-Assad' s regime.  
 
Wannous gave wide importance to the demonstrations in support of President al-
Assad staged in the capital Damascus, and he shared the stance of the government, 
explaining the demonstrations, the killings, and the violence in terms of military 
operations of foreign armed gangs.44 Wannous in many occasions blamed foreign, 
Arab and international media for spreading false information on the situation 
within the country. During his live-video reports with Caracas, Wannous focused 
on the siege staged by the followers of Assad's regime to the Al-Jazeera bureau in 
Damascus, and he reported the accusations from the Syrian government to the 
Qatari channel of being an actor directly involved in the conflict, and wants to stir 
up the protests in the country.45 Wannous presented Syria as the main country 
supporting the resistance against Israel in the region and he blamed foreign power 
for destabilizing Assad's governments due to his anti-imperialist position.46 
 
TeleSUR's correspondent in Damascus continued denying in the following months 
rumors of clashes going on in other parts of the country, and describing instead the 
situation as very calm all around Syria, adding that the martyrs were mainly 
members of the National Army, and describing the demonstrators as “vandals” and 
“terrorists infiltrated in the demonstrations” who were attacking other citizens and 
soldiers.47 During these first months of the protests in Syria, images were mainly 
taken from the demonstrations staged in favor of President Bashar al-Assad and 

                                                 
44 Wannous used to refer to the presence of “foreign hands destabilizing the country”, “external 
agents”, “elements infiltrating”. In one case, on April 12, he accused former Lebanese Prime 
Minister Saad al-Hariri and former Syrian Vice President Abdul Halim Khaddam to finance and 
support the armed groups. On April 18, Wannous directly incriminated the United States of stirring 
up the protests in order to facilitate foreign military intervention. 
45 “Siria: Grupos opositores han recibido ordenes de incrementar tension en el pais”, TeleSUR, 
18/04/2011 (last access 14.03.2012).  
46 Such a position was expressed in the report of March 26. 
47 “Al menos 120 policias muertos en Siria tras enfrentamentos con grupos armados”, TeleSUR, 
06/06/2011; “Al menos 10 muertos dejan ataques de infiltrados contra manifestaciones siria”, 
TeleSUR, 06/05/2011 (last access 14.03.2012).  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

14 
 

mixed with ones of daily life in the souq of Damascus. Opposition demonstrations 
were not completely obscured, but in most of the case Wannous used to define 
them as “limited and small” in comparison with the amount of people within the 
country. These were described as not directly against the government, but asking 
for some reforms. Indeed, the reforms promoted by Bashar al-Assad have been a 
central point in the coverage of Wannous, who often remarked how Syrian people 
were happy and grateful to the President for the reforms granted. Manipulation of 
international media with the aim of preparing a military intervention was another 
main subject reported by Wannous, and in a couple of occasions he covered the 
attempts of Syrian citizens to prepare legal petitions against international media.48 
 
While Wannous remained the only correspondent from TeleSUR in Syria, not 
having been replaced or supported by any other colleague for a long time, several 
other TeleSUR correspondents reached the capital of Libya, Tripoli. Jordan 
Rodriguez was replaced by Rolando Segura, who in the following months focused 
his reports on the situation in Libya on different but recurring topics: NATO 
bombing and the targeting of civil population, consequences of the bombardment 
in the Libyan infrastructures, delaying classes in universities, normalization of life 
in Tripoli, attempts of peace agreements.49 Libyan people were strictly identified 
with the ones loyal to Gaddafi, who are resisting against the “Empire”.50 In the 
following months, the rebels were mainly defined as “armed opposition” or 
“seditious groups”. As a result of the NATO intervention in Libya, TeleSUR 
completely blacked out on the other actors involved in the conflict. 
 
When in August the National Transitional Council (NTC) forces started the siege of 
Tripoli, TeleSUR correspondents in Libya described and showed the images of the 
rebels reaching the main square of the capital, but they defined Gaddafi's loyalists 
as the “revolutionary population” resisting against the attempt to defeat the real 
revolutionary forces of Gaddafi. Gaddafi is still defined in TeleSUR as the man of 
the nationalist revolution who “managed to free the Libyan from the Western 
powers”.51 TeleSUR reported in its coverage the siege of Tripoli by rebel forces 
loyal to the NTC, but it continued to show images of Gaddafi followers staging 
demonstrations around the capital. In the evolution of the events and the fall of 
Tripoli, Wannous alerted TeleSUR’s audience of Syria being the next possible 
target of the Western imperialist intervention in the region. He then added that 
spontaneous demonstrations went on in the streets of the capital Damascus to 
reject such a possible scenario. 
 
 

                                                 
48 He covered this attempt by Syrian citizens on July 27, on May 10 and on August 1. 
49 Rolando Segura remained in Libya until the siege of Tripoli on August 21. He was then replaced 
by Diego Marin, who started his reports from Tripoli on August 29. In Caracas, the channel at that 
time used to introduce the conflict going on in Libya with the title “Attack on Libya” or “Aggression 
to Libya”. 
50 A good example on the use of such terminology is in the report of April 11. 
51  “Rebeldes libios toman Plaza Verde de Tripoli”, TeleSUR, 21/08/2011 (last access 14.03.2012).  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

15 
 

It is important to add that in the case of Libya and Syria most of the events that 
were occurring within these countries have been fully covered, but TeleSUR mainly 
presented only the position of the governments or local media on these same 
events without questioning their reliability. 
 
 
TeleSUR's “Ideological Approach” toward the Arab Spring 
 
On October 2010 Venezuelan President Hugo Chavez started a two-weeks 
worldwide tour in order to sign new political and economic agreements and 
strengthen bilateral relations with partner countries. Among others, he visited 
Russia, Belarus, Ukraine, Iran, Syria, Libya and Portugal, before flying back to 
Caracas. The objective of the last Chavez world tour was in principle to strengthen 
economic bilateral relations between the countries, but also to consolidate the 
cooperation on a political level and to create a block of countries opposed to 
Western powers. It is possible to argue that while Chavez main goal at the 
beginning of his Presidential mandate was to achieve a regional Latin American 
integration, in the last few years he relocated himself and Venezuela on a more 
international level by strengthening new political alliances with the main goal of 
countering “el imperio” on a global scale.52 
 
The bilateral relations between Venezuela and the countries which faced an 
internal uprising during the Arab Spring, such as Libya and Syria, have been 
improving constantly since Chavez reached power in 1998. Chavez visited Tripoli 
and Damascus several times in the last few years, and in lesser occasions Bashar 
al-Assad and Gaddafi visited Caracas. Among the several economic contracts of 
cooperation signed during Chavez recent visit to Libya, the sixth in his Presidential 
mandate, one of them aimed to establish a TeleSUR bureau in Tripoli and set up a 
satellite signal for the reception of TeleSUR in Libya.53 Along with the already good 
relations and cooperation agreements with Al-Jazeera, this seemed to be another 
important step for Chavez to spread his message within the region and also to 
spread the stance of the Latin American Bolivarian governments in the Middle 
East.  
 
At the end of January, looking at the political crisis in Egypt, Chavez expressed his 
admiration for the Egyptian people and he warned the United States of attempts to 

                                                 
52 Another Latin American country, Brazil, has been active in the last years in carving out a place on 
the international level. Brazil allied with South Africa, India and Turkey on different occasions, 
sharing a common stance on issues such as the Arab Spring and nuclear energy in Iran.  
53 During Chavez recent visit in Libya at the end of October 2010, Libyan and Venezuelan 
authorities signed ten bilateral agreements. One year before Chavez and Gaddafi signed eight 
agreements of bilateral cooperation while the former Libyan leader was participating at the II 
Meeting of South American and Africa States (ASA) at the Venezuelan Margarita Island. During 
this event in 2009 Chavez gifted Gaddafi with a replica of the sword of Bolivar, Venezuelan national 
heroe. See: “Chávez: "Lo que es Bolívar para nosotros es Gaddafi para el pueblo libio", Elpais, 30/09/2009: 
http://www.elpais.com/articulo/internacional/Chavez/Bolivar/Gaddafi/pueblo/libio/elpepuint/2
0090930elpepint_1/Tes (last access 14.03.2012).  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

16 
 

interfere in a sovereign country.54 On February he clearly expressed his support for 
the Libyan government, but he mainly focused on media disinformation, the 
rejection of foreign intervention and main interests in Libyan oil. With the ongoing 
NATO military operations in Libya, Chavez called for a ceasefire and for a political 
solution to the crisis. Later in August, Chavez clearly supported Gaddafi and 
excluded the possibility to officially recognize the NTC government, whom he 
considered simple “terrorists”.55 The topics presented by TeleSUR during the 
coverage of the Arab Spring have been very similar to the position expressed by 
President Hugo Chavez, especially on the uprisings in Libya and Syria: imperialist 
intervention, mainstream media disinformation, the madness of the “Empire”, the 
attempts to find peaceful solutions.56  
 
It was evident that TeleSUR had difficulties to establish certain distance between 
the political stance of its main founder, the Venezuelan government, and the 
independent coverage of the events.57 What appears to be even more obvious is 
that in covering the Arab Spring the pan-Latin American channel decided to firmly 
stand for a political and ideological approach, taking the side of those regimes 
allied with the Venezuelan government and the countries belonging to the 
Bolivarian Alliance for the Americas (ALBA).58 At the beginning of the uprisings, 
when its outcomes and main actors were still not clear, TeleSUR managed to cover 
the events with an independent stance and with a very professional presence on 
the field with several correspondents. However, the situation changed when red-
lines were touched. The main red-line was what TeleSUR correspondents on the 
field and journalists from the studio in Caracas defined as the “imperialist attacks 
and interests in the region” and “international media manipulation”. Along with 
that came the fact that two close allies of the Bolivarian government of Venezuela, 
Libya and Syria, found themselves confronted with internal protests. Indeed, a 
considerable split in the position of TeleSUR on the protests in the region needs to 
be related to these two main events. In the first case, criticism of NATO and 
foreign intervention took the priority over the possible reasons behind the 
protests. The possible foreign intervention completely obscured any possible 
criticism of the allied governments of Venezuela, such as Syria and Libya. As 
mentioned in other studies on the channel, TeleSUR did not falsify the news 
(Painter, 2007: 36), but it just presented them in different ways in order to be 

                                                 
54 The same day, on January 30, Chavez expressed his concern for the situation in the Arab region 
and that he had already talked with Gaddafi and Assad, who were defined as “socialists” and 
“revolutionaries”. 
55 These declarations of Chavez were released on August 1 and on August 23. 
56 On several occasions, correspondents from Tripoli reported of tribal leaders meetings to achieve 
a peaceful solution. 
57 In a recent interview with Nikolas Kozloff in 2007, TeleSUR's former director Aram Aharonian 
denied that its television channel was a pro-Chávez mouthpiece (Kozloff, 2008: 197). 
58 On September 9, 2011, the Foreign Ministers of the ALBA countries released a declaration after 
their meeting in Caracas where they condemned the NATO military intervention in Libya, the 
violation of UN Resolution 1973, they condemned international media for supporting the military 
attack on Libya and they warned of a possible similar international intervention in Syria. See: 
"Declaración especial de los ministros de Relaciones Exteriores del ALBA-TCP sobre la situación 
de Libia y Siria", TeleSUR, 10/09/2011 (last access 14.03.2012).  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

17 
 

closer to Venezuelan geopolitical interests. NATO bombardment or foreign 
conspiracy became the main criteria for analyzing the Arab Spring in these two 
countries, while in the case of Egypt, Tunisia and other countries of the region, 
foreign elements were not taken into consideration.59 The uprisings in Tunisia and 
Egypt were considered instead as legitimate.60 It is argued here, that the latter 
were not geostrategic allies, while in the cases of Syria and Libya it was a mix of 
anti-imperialism and geopolitical strategy, where it is difficult to define the limits 
and predominance of one over the other.61  
 
In confronting the imperialist threat, they stopped reporting on the reasons behind 
the peoples’ protest and sided instead with the position of the allied political 
regime. In doing so TeleSUR started criticizing in an almost veiled manner its 
main partner in the region: Al-Jazeera. Such a stance represented a detachment 
from the Arab channel which has been the main source of emulation for TeleSUR 
at the time it was established in 2005. The resignation of Al Jazeera's Beirut 
bureau chief Ghassan Ben Jeddo provoked in Venezuela a controversial debate on 
the actual position of the pan-Arab Qatari channel concerning the Middle East 
protests. The head of Venezolana de Television (VTV), the state television close to 
Chavez and TeleSUR's position, accused Al-Jazeera of being an actor fully involved 
in the ongoing conflicts and hiding behind Qatar’s agenda in the region.  
 
TeleSUR's stance toward the uprisings, as a consequence of the Venezuelan 
position on the political situation in the region, had several implications on the 
internal and international level, too. On one side, it provoked a strong debate in 
whole Latin America at the level of social media and leftist Latin American groups 
over the necessity to differentiate between what Venezuela and TeleSUR defined as 
“the imperialist attack” and the righteous claims of the people who spontaneously 
started the uprisings against autocratic regimes.62 As analyzed by Castro, in Latin 
America there was much more a united stance against a military intervention, than 
for the support of autocratic regimes (2011: 310). On the other side, TeleSUR's 
stance, which reflects the political and ideological approach of the Bolivarian 
states, implicitly provoked still unknown consequences at international level in 
terms of bilateral relations among those several Latin American governments who 

                                                 
59 The few reports on the uprisings in Bahrain or Yemen did not take into consideration the possible 
interests of Saudi Arabia or the United States in controlling the uprisings or helping the repression 
of the protests.  
60 The Egyptian and Tunisian regimes always had strong relation with Western powers. Hugo 
Chavez never met with former Egyptian President Hosni Mubarak, but Venezuela and Egypt 
established in May 2010 a first Joint Commission to evaluate possible future agreements of 
bilateral cooperation and they signed five agreements in matters of education, commerce, culture 
and education. The second meeting was due in 2011 but it was canceled. 
61 However, it is necessary to remember that Chavez and his allies in Latin American are 
particularly at odds with military intervention, considering the continuous and historical attempts 
by the United States to mingle in Latin America affairs or for being involved in several coups d'état 
(Castro, 2011: 310).  
62 We agree with Castro (2011) on the presence of several “left” in Latin America and that also the 
position on the situation in Libya helped making their differences clearer. Support for Gaddafi 
mainly came from those countries such as Venezuela, Cuba, Nicaragua, Bolivia and Ecuador which 
had strategic and political reasons to support him. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

18 
 

embrace and fund the multi-state TV network TeleSUR, and which were cautious 
in supporting the claims of the population during the Arab Spring, and the forces 
that will come out from the mainly popular uprisings of the Middle East.  
 
 
Missing a Global Opportunity and Breaking Away from Al-Jazeera: 
Where is TeleSUR Going? 
 
The coverage of the Arab Spring symbolizes a missed opportunity for TeleSUR to 
become an important reference in global media, and not only for a national or 
regional audience. According to Cañizález and Lugo-Ocando, major events can 
help a news network becoming a crucial referent within the struggle for power in 
media space (2008b: 217). Cañizález and Lugo-Ocando considered in 2008 that 
TeleSUR had yet to face such events and they were wondering on a possible future 
event which could happen in Latin America. Instead, such an event appeared on 
the international level. Considering Chavez’ evolving presence in the last years on a 
more global level, and considering TeleSUR as a political project of Chavez in order 
to achieve an international presence (Cañizález and Lugo-Ocando, 2008b: 212), we 
can affirm that the Arab Spring represented the perfect occasion to get an 
important place on a global level. From this perspective, the Arab Spring 
represented for TeleSUR what the Gulf War in 1991 represented for CNN in terms 
of its consolidation as a global broadcaster. The Arab Spring touched directly two 
main pillars of the pan-Latin American channel and the Venezuelan government: 
the direct involvement of close allies in the events, such as Libya and Syria, and the 
presence of “Empire” interests. TeleSUR gave more importance to the political 
interests of the channel's founders, than in pursuing a balanced information out of 
ideological interests or geopolitical strategies.  
 
The presence of these two conditions had a controversial effect and was the basis 
of the split in TeleSUR’s coverage of the protests. This was a drastic change. 
TeleSUR offered a professional coverage especially in the case of Egypt and in part 
also in the case of Libya, where they had been the first crew of international media 
landing on Libyan soil. But while in the case of Egypt and Tunisia they were 
expressing the voice of the people, in the case of Syria and Libya the voice heard 
was that of friendly governments. At this point the channel mostly focused on 
denouncing international media manipulation. In these attacks to international 
media, a direct and indirect target was Al-Jazeera, a partner and role model for 
TeleSUR. Now, the alliance between the two Arab and Latin American networks 
appears to loose its grip. 
 
TeleSUR's stance toward the Arab Spring implicitly helped consolidating the 
channel as a media outlet close to the political position of the Bolivarian Latin 
American governments, but especially with the Venezuelan administration. The 
channel will face more and more difficulties in managing to differentiate between 
the coverage of news, the stance of its founders and their political or ideological 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

19 
 

agenda. The coverage of the Arab Spring made obvious that TeleSUR is step by 
step walking away from being based on balanced news and the values of 
impartiality.63  
TeleSUR, Chavez and Venezuela are strongly connected in the imaginary of the 
people, in Latin America and in the rest of the world. Chavez’ popularity in the 
whole Middle East region supposedly will decrease after the Arab Spring. 
TeleSUR’s coverage has damaged the channel’s reputation also in the Arab world 
(Castro, 2011: 308). That seems to represent the end of a honeymoon between the 
Arab population, TeleSUR and Hugo Chavez, along with cooling down the political 
relationship between the channel and Al-Jazeera, that lasted only six years. 
TeleSUR correctly blamed mainstream media for disinformation and for 
manipulating information, especially in the case of Libya, and it was probably the 
first in doing so, but the ideological approach definitely damaged its credibility as a 
global media not only in Latin America but mainly on the international stage. 
TeleSUR’s coverage followed realpolitik reasons and the strict antinomy of 
imperialist vs. ant-imperialist. The latter is a perspective that Arab protestors had 
already overcome, but which the Venezuelan-based channel TeleSUR still aims to 
reproduce by not managing to differentiate between legitimate demands of the 
population and foreign interests.  
 
 
Bibliography 
 
Arcila, C. (2005) ¿Qué es Telesur? Revista Latinoamericana de Comunicación “Chasqui” (92), pp. 

44-51. 
BBC (2009, March 6) Hugo Chávez tiene un estadio en Libia. 

http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/misc/newsid_7928000/7928407.stm (last access 
14.03.2012). 

Burch, S. (2007) TeleSUR and the new agenda for Latin American Integration. Global Media and 
Communication 3(2), 227-232. 

Cañizález, A. and Lugo-Ocando, J. (2007) Telesur: Estrategia geopolitica con fines integracionistas, 
in Confines de Relaciones Internacionales y Ciencia Politica 4 (6), pp. 53-64. 

Cañizález, A and Lugo-Ocando, J. (2008a) The media in Venezuela: the revolution was televised, 
but no one was really watching, in: The Media in Latin America, edited by Jairo Lugo-
Ocando. McGraw-Hill: Open University Press, pp. 191-208. 

Cañizález, A and Lugo-Ocando, J. (2008b) Beyond national media systems: a medium for Latin 
America and the struggle for integration, in: The Media in Latin America, edited by Jairo 
Lugo-Ocando. McGraw-Hill: Open University Press, pp. 209-225. 

Castro, J. E. (2011) Gaddafi and Latin America. Society 48(4), 307-311. 
Chávez Frías, H. (2006) La unidad Latinoamericana. New York: Ocean Sur. 
De Moraes, D. (2011) La cruzada de los medios en América Latina. Gobiernos progresistas y 

políticas de comunicación. PAIDOS-Buenos Aires. 
Elpais (2009, September 30) Chávez: "Lo que es Bolívar para nosotros es Gaddafi para el pueblo 

libio".http://www.elpais.com/articulo/internacional/Chavez/Bolivar/Gaddafi/pueblo/libio/
elpepuint/20090930elpepuint_1/Tes (last access 14.03.2012). 

                                                 
63 Cañizález and Lugo-Ocando suggest that, since its establishment, TeleSUR wanted to move away 
from the anglosaxon traditional model which implies impartiality and objectivity in the coverage of 
the news (2007). This is very different from the stance of Al-Jazeera which still consider 
impartiality as a main pillar (Cañizález and Lugo-Ocando, 2008b: 223; Sakr, 2007) 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

20 
 

El Universal (2011, March 14) Corresponsal de Telesur habla sobre crímenes de lesa humanidad 
en Libia http://www.eluniversal.com/2011/03/03/corresponsal-de-telesur-habla-sobre-
crimenes-de-lesa-humanidad-en-libia.shtml (last access 14.03.2012). 

El Universal (2011, March 8) Hugo Chávez se queda sin estadio en Libia. 
http://www.eluniversal.com/2011/03/08/hugo-chavez-se-queda-sin-estadio-en-libia.shtml 
(last access 14.03.2012). 

Faivre d'Arcier, F. H. (2007) Telesur: une nouvelle forme de communication? Autrepart  41(1), pp. 
227-238.  

Giordano, Al (2011, February 23) Why Is TeleSur a Flop? Look No Farther than Its Libya 
Coverage. NarcoNews: http://narcosphere.narconews.com/thefield/4324/why-telesur-flop-
look-no-farther-its-libya-coverage (last access 14.03.2012). 

Gomez Mejia, G. (2010) Telesur, A Latin American Channel “South” of Global Media Issue. INA 
Global, The Review of Creative Industries and Media. 
http://www.inaglobal.fr/en/television/article/telesur-latin-american-channel-south-global-
media-issues (last access 14.03.2012). 

Herrera Navarro, R. (2008) Chávez y el mundo árabe. Caracas : Fundación Editorial el Perro y la 
Rana. 

Jaramillo, G. (2008) Los nuevos enfoques en Relaciones Internacionales: màs allà del 
regionalismo, in Los nuevos enfoques de la integracion: màs allà del regionalismo, edited by 
Grace Jaramillo. FLACSO: Quito-Ecuador, pp. 11-27. 

Kozloff, N. (2005) Chávez Launches Hemispheric, “Anti-Hegemonic” Media Campaign in Response 
to local TV Networks’ Anti-Government Bias, Council on Hemispheric Affairs, 28 April. 
http://www.coha.org/chavez-launches-hemispheric-%E2%80%9Canti-
hegemonic%E2%80%9D-media-campaign-in-response-to-local-tv-networks-anti-
government-bias/ (last access 14.03.2012). 

Kozloff, N. (2008) Revolution!: South America and the rise of the new left. New York : Palgrave 
Macmillan. 

Lamloum, O. (2006) Al-Jazira: espejo rebelde y ambiguo del mundo árabe. Barcelona: Hacer 
Editorial. 

Ministerio del Poder Popular para el Comercio (2010, May 19) Venezuela y Egipto fortalecen 
relaciones con firma de cinco acuerdos. 
http://www.mincomercio.gob.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=570:ve
nezuela-y-egipto-fortalecen-relaciones-con-firma-de-cinco-acuerdos&catid=34:noticias-
web&Itemid=85 (last access 14.03.2012). 

Painter, J. (2007) The Boom in Counter-Hegemonic News Channels: A Case study of TeleSUR. 
Reuters Institute for the Study of Journalism: Oxford University. 

Painter, J. (2008) Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and Telesur. 
Reuters Institute for the Study of Journalism: University of Oxford. 

Recondo, G. (2001) El sueño de la patria grande. Ideas y antecedentes integracionistas en América 
Latina. Buenos Aires: Cicco. 

Sakr, N. (2007) Arab Television Today. London: I.B. Tauris 
Salö, F. (2007) TeleSUR: “Tele-Chávez” or the public service of Latin America? A case study. 

http://www.openthesis.org/documents/TeleSUR-Tele-public-service-Latin-429409.htm 
(last access 14.03.2012). 

TeleSUR (2010, March 29) Periodistas de teleSUR se capacitan en cadena de televisión Al Jazeera. 
http://www.telesurtv.net/secciones/noticias/69372-
NN/periodistas%20de%20telesur%20se%20capacitan%20en%20cadena%20de%20televisi
%C3%B3n%20al%20jazeera/ (last access 14.03.2012). 

TeleSUR (2010, October 24) Venezuela y Libia firmaron 10 acuerdos de cooperación bilateral. 
http://www.telesurtv.net/secciones/noticias/index.php?ckl=80402-NN&idafondo=272 (last 
access 14.03.2012). 

TeleSUR (2011, February 5) TeleSUR condena cierre de Al Jazeera y atentados contra libertad de 
expresión en Egipto. 
http://www.telesurtv.net/secciones/noticias/88518-



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

21 
 

NN/telesur%20condena%20cierre%20de%20%20al%20jazeera%20y%20atentados%20cont
ra%20libertad%20de%20expresi%C3%B3n%20en%20egipto/ (last access 14.03.2012). 

TeleSUR (2011, April 18) Siria: Grupos opositores han recibido órdenes de incrementar tensión en 
el país. 
http://www.telesurtv.net/secciones/noticias/91755-
NN/siria%20grupos%20opositores%20han%20recibido%20%C3%B3rdenes%20de%20incre
mentar%20tensi%C3%B3n%20en%20el%20pa%C3%ADs/ (last access 14.03.2012). 

TeleSUR (2011, April 5) Jordan Rodríguez: Medios son los responsables de la situación en Libia. 
http://www.telesurtv.net/secciones/noticias/91195-NN/jordan-rodriguez--medios-son-los-
responsables-de-la-situacion-en-libia/#%C2%A0 (last access 14.03.2012). 

TeleSUR (2011, May 6) Al menos 10 muertos dejan ataques de infiltrados contra manifestaciones 
sirias, 
http://www.telesurtv.net/secciones/noticias/92499-
NN/al%20menos%2010%20muertos%20dejan%20ataques%20de%20infiltrados%20contra
%20manifestaciones%20sirias/ (last access 14.03.2012). 

TeleSUR (2011, June 6) Al menos 120 policías muertos en Siria tras enfrentramientos con grupos 
armados. 
http://www.telesurtv.net/secciones/noticias/93808-
NN/al%20menos%20120%20polic%C3%ADas%20muertos%20en%20siria%20tras%20enfr
entramientos%20con%20grupos%20armados/ (last access 14.03.2012). 

TeleSUR (2011, August 21) Rebeldes libios toman Plaza Verde de Tripoli. 
http://www.telesurtv.net/secciones/noticias/96734-
NN/rebeldes%20libios%20toman%20plaza%20verde%20de%20tr%C3%ADpoli/ (last access 
14.03.2012). 

TeleSUR (2011, September 10) Declaración especial de los ministros de Relaciones Exteriores del 
ALBA-TCP sobre la situación de Libia y Siria. 
http://www.telesurtv.net/secciones/noticias/97601-
NN/declaraci%C3%B3n%20especial%20de%20los%20ministros%20de%20relaciones%20ex
teriores%20del%20albatcp%20sobre%20la%20situaci%C3%B3n%20de%20libia%20y%20si
ria/ (last access 14.03.2012). 

Union Radio (2011, March 1) Corresponsal de Telesur informa sobre la situación de Libia. 
http://www.unionradio.net/ActualidadUR/Audios/Default.aspx?tpAudio=&StartRow=0&id
=132051 (last access 14.03.2012). 

Reed Lindsay TeleSUR Twitter Account: http://twitter.com/#!/reedteleSUR 
Jordan Rodriguez TeleSUR Twitter Account: http://twitter.com/#!/jordanteleSUR 

 
 
 
Author Massimo Di Ricco is lecturer at the Universidad Nacional de Colombia, 
Bogota, Department of History. He has a Ph.D. in Mediterranean Cultural 
Studies from the University of Tarragona (Spain). Areas of research interest 
include the relation between individual and communities in the Middle East, 
history and cultural production, and the role of grassroots organizations and 
social movements, and the relationship between the Middle East and Latin 
America. He spent several years in Beirut and in Cairo, working also for several 
media. His most recent publications include “Secular Identity and Sectarian 
Games: Sheikh Naboulsi’s Fatwa and the Quest for a Lebanese Extended 
Citizenship” for the journal Ethnopolitics, along with a chapter in the book 
“Family Law in Islam: Divorce, Marriage and Women in the Muslim World” 
edited by Maaike Voorhoeve for I.B. Tauris. 
Email: massimodiricco@gmail.com 


