
 

Global Media Journal 
German Edition 
 
Vol. 2, No.1, Spring/Summer 2012 
 
URN: urn:nbn:de:gbv:547-201200128 
 
 
 

Altering Courses in Unknown Waters:  
Interaction between Traditional and New Media 
during the First Months of the Syrian Uprising  
 
 
Lorenzo Trombetta  
 
Abstract: This papers aims at investigating the relationship between traditional and social media 
during the first six months of the Syrian uprising. Thanks to direct testimony made available to the 
author by various cyber activists inside and outside Syria and through constant monitoring of the 
official propaganda and the coverage of the Syrian events by the two main pan-Arab satellite TVs, 
this article intends to investigate how both the regime and the activists attempt to represent the 
“real events on the ground”. In a country where the foreign and pan-Arab press have been mostly 
expelled since the beginning of the protests and the consequent repression, these two opposite 
poles heavily fight on the media level. On the one hand, the propaganda dominates traditional 
media and has sought to show familiarity with new methods, while maintaining the same content 
and rhetorical tone. On the other hand, the activists, masters of the new media, attempted to 
overcome the limitations of their tools, aiming at more traditional forms of communication. In both 
cases, the Internet has emerged as the main weapon of this media confrontation.  

 
Keywords: Official propaganda, anti-regime activists, social networks, Syrian uprising, traditional 
media, new media, Arab spring 

 
“As it started… 

so it continued… 
…then the farce began, 

but we are a State 
we have an army on the ground  

and an army on the Internet… 
and this was the answer ”  

(from the video presentation of the Syrian Electronic Army)1. 
 
 

“Without Internet there is no life” 
(Ahmad, pseudonym of a Syrian activist, July 2011)2 

                                                 
1 The publicity trailer of the Syrian Electronic Army was broadcast starting in May 2011 by al-
Duniya TV, close to the Syrian regime (http://youtu.be/iXt07_CvlAo).  
2 Quoted in Anthony Shadid, “Syria’s Sons of No One” in The New York Times Magazine, 31 August 
2011 (www.nytimes.com/2011/09/04/magazine/syrias-sons-of-no-one.html). 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

2 
 

Introduction  
 
“The people want Bashar al-Assad” (al-sha‘b yurid Bashar al-Assad): this was the 
full-page headline in the March 30, 2011 edition of the Syrian daily al-Ba‘th, the 
official organ of the party of the same name, then in power for 48 years3. For the 
first time in decades, the propaganda of Damascus – known for its fossilized 
language and a rhetoric far removed from reality – resorted to copying one of the 
most famous slogans of the Arab revolt, started in December 2010: “the people/ 
want /the fall of the regime” (al-sha‘b / yurid / isqat al-nizam).  
The regime itself thus implicitly acknowledged the actual situation. It expressed 
what in those four fateful words which by March had already become a media 
refrain, after having been chanted by thousands of people first in Tunis, in Cairo 
and then in San‘a in Yemen and Manama in Bahrain. The refrain had by then 
penetrated into Syria through incessant coverage of the Arab revolts by the social 
networks and pan-Arab television – al-Jazeera, al-Arabiya, the BBC’s Arabic 
channel – and appeared in the form of graffiti scrawled by some youngster on the 
walls of some schools in the country4. No longer able to ignore the bold slogan, 
Syrian propaganda thus sought to annul it, to purge it, to blunt the sharpness of its 
sting: that “…isqat al-nizam!” (“the fall of the regime!”) that was not to be uttered 
in the Syria of the Ba‘th party and the al-Assads. Al-Ba‘th’s front-page headline was 
the first evident attempt by the Damascus regime to take up the same media 
weapons as its feared opponents, long skilled in using the different new media 
communication platforms.  
This article aims to illustrate the dialectic between the regime’s propaganda 
machine, dominating traditional media and the anti-regime activists, masters of 
the new media. Since the beginning of the “crisis”, Syrian propaganda sought to 
show familiarity with new methods, while maintaining the same content and 
rhetorical tone. The activists, on the other hand, the bearers of new messages, 
attempted to overcome the limitations of their tools, aiming at more traditional 
forms of communication. 
Concerning the relationship between traditional and new media the scholarly 
literature is relatively extensive5, but if we look at other Arab and Islamic countries 
the Syrian case appears the most ‘primitive’ one. At this stage the mediatic aspect 
of the uprising is not very deeply discussed by the contributors of the debate about 
the influence of the Internet and the social networks on the Arab revolts6. In fact, 
there are not so many scholars who can read the implicit and explicit messages 

                                                 
3 Al-Ba‘th, Damascus, 30 March 2011, p.1.  
4 The arrest of about a dozen very young students in Dar‘a, in the south of the country, by the 
security services, has been described by several different sources as the cause sparking the huge 
protests which broke out on 18 March 2011, four days after the first demonstration against the 
regime in Damascus.  
5 Downing (2001), Atton (2001), Gibbs & Hamilton (2001), Bennet (2003, 2004), Castells (2005), 
Shirky (2008), Howard (2010), Morozov (2012).  
6 See the well-documented synthesis offered by Jay Rosen over the credit social tools should receive 
in the revolutions, successful, abortive, and emerging, in Egypt, Tunisia, Iran, and elsewhere in the 
Middle East: Jay Rosen, The “Twitter Can’t Topple Dictators” Article in Press Think, 13 February 
2011 (http://pressthink.org/2011/02/the-twitter-cant-topple-dictators-article).  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

3 
 

sent by both the rival actors involved in the quest: the sources are mainly in Arabic 
and the keys to interpret them are tightly linked to Islam and its representations. 
So far the Syrian uprising has not been enough under the lens of media studies also 
because it is an ongoing phenomenon whose aspects are not defined yet. Still, I 
believe that even at this very early stage researchers may find the Syrian case as a 
source of inputs and inspirations useful to confirm or contradict pre-existent 
theories and models. At the same time, in my modest attempt to set my analysis in 
a broader theoretical frame, I have found extremely fitting what Castells (2007) 
offered as a paradigm regarding the interaction between the mainstream and the 
alternative media in light of the emergence of mass self-communication that 
“offers an extraordinary medium for social movements and rebellious individuals 
to build their autonomy and confront the institutions of society in their own terms 
and around their own projects”7. Similarly, the Syrian regime has been forced to 
link its own media instruments – the mainstream – to the horizontal network of 
communication – the alternative media – and their users8.  
At the time of writing, the revolt was in its seventh month and there was no sign of 
an end to the dramatic stalemate between the demonstrations and repression. The 
period of time examined here goes from mid-March to the end of August 2011: a 
time span that is at once wide and quite limited so as to be able to give an account 
of a fluid constantly changing phenomenon. 
Sources include mainly: direct, oral, written, audio and visual testimony made 
available to the author by numerous Syrian cyber activists reached by Skype in 
Syria or interviewed personally in Beirut; a reading of the communiqués and 
appeals published on social networks; news transmitted through the website of the 
official agency Sana; daily monitoring of State television and the two pan-Arab 
television stations al-Jazeera and al-Arabiya.  
 
 
In the beginning there was Facebook: trial runs between the regime 
and activists.  
 
“On Facebook, the 4th of February was announced as the ‘Day of Syrian Rage’. I 
waited but nothing happened. Afterwards I no longer paid any attention to the 
appeals on the Internet, so that when the revolt broke out (the following March 15, 
editor’s note) I was really surprised”.9 This is how Ghalia Seifo, an employee at the 
British Council in Damascus recalls the day in which Syrian cyber activists called 
on the people to rally following the wave of Tunisian and Egyptian revolts.  
The underground digital protest movement had already been in progress for about 
a month: at the beginning of January the first appeals for sit-ins in front of the 
Egyptian embassy were sent out on the social networks, Shahin, one of the more 
active young Syrians in Damascus at the time, recalls. “It was an attempt to protest 
                                                 
7 Castells, 2007, p. 249.  
8 Castells, 2007, p. 252.  
9 Alfarah Carole, “Syrie, un révolte si loin, si proche” in Le Monde, 17 August 2011 
(www.lemonde.fr/proche-orient/article/2011/08/17/syrie-une-revolte-si-loin-si-
proche_1560399_3218.html).  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

4 
 

against the regime in an indirect way. The security forces dispersed us almost 
immediately, there were a few dozen of us, but it was a success all the same. The 
call on Facebook had worked”, Shahin says10.  
To the young people experimenting with the power of the new media, the regime 
responded in the usual way: on 26 January, the authorities rendered two types of 
software inaccessible – Nimbuz and eBuddy which permit access to Facebook chat 
services from mobile phones. The days passed and the fateful date – 4 February – 
arrived: the appeal on Facebook was successful, but the mobilization in the streets 
was not. The regime had monitored the online activities of the activists and 
intensified the presence of its forces in the places indicated on the Web for the 
rallies.  
 
In Damascus, however, the authorities decided to adopt new tactics to deal with 
the situation, and for the first time in decades, there was a change of strategy. 
Instead of continuing to suppress access to social networks without success (for 
years activists and common users had been utilizing software that made it possible 
to get around the barriers) on 9 February 2011 the pages of Facebook, Youtube and 
other social media sites suddenly became accessible.  
The regime thus hoped to control the flow of hostile information more closely and 
force anti-regime activities to come out into the open. At the same time, the 
authorities launched an electronic campaign in support of president Bashar al-
Assad: over a few days, numerous profiles were created on the social networks 
extolling the virtues of the president11.  
Less than a week later, the first protest rally took place in the heart of Damascus: it 
was 17 February and the Egyptian president Muhammad Hosni Mubarak had been 
deposed only six days earlier. Dozens of people in the al-Hariqa quarter marched 
through the streets of the ancient neighbourhood shouting a neutral but explosive 
slogan: “The Syrian people must not be humiliated” (al-sha‘b al-suri ma bi-
yendhall). The demonstrators held up their mobile phones and filmed the scene. A 
few hours later Youtube was inundated with films of the “rally in al-Hariqa 
square”12.  
The revolt still seemed far off, if not impossible. But that day the future 
“revolutionaries” had carried out a dress rehearsal, above all from the media point 
of view. “They went out into the streets. There were probably about a hundred of 
them. They marched virtually undisturbed for about twenty minutes. Who could 
have imagined?”, recounts Rateb, pseudonym of a Damascus activist. “They filmed 
everything and posted the videos on the Internet, making it possible for many 
other Syrians in other areas of Damascus and other cities to realize that it was all 
real”13, he says.  

                                                 
10 Conversation with the author, Beirut, August 2011.  
11 Ribal, owner of an Internet café in Damascus, states: “Military security services agents often came 
into my shop to ask me and my partners to open profiles on Facebook extolling the virtues of 
president Bashar. Then they would come back and ask if they could check the slogans and the 
photos published on those pages”. Conversation with the author via Skype, June 2011.  
12 www.youtube.com/watch?v=zrRBELwyFhU  
13 Conversation with the author via Skype, Beirut, June 2011.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

5 
 

In the days following, other unprecedented popular assemblies occurred in front of 
government offices in the capital. Summoned through the social networks to make 
demands of a social and not explicitly political nature (cost of living, subsidies for 
large families), the rallies were dispersed by local government employees and the 
few police officers on site who encountered no resistance of any kind. 
The regime’s reaction to these entirely new but still timid forms of dissent was the 
usual one: the official media (Sana, the three government dailies Tishrin, al-Ba‘th 
and al-Thawra, and the State-owned TV) ignored what had taken place in the 
capital, while the two main “independent” information organs (the al-Watan 
newspaper, the private TV station al-Duniya) gave an account of the assemblies 
but accused vaguely defined “external agents of inciting the citizens to create 
disorder”14. The hidden world of Syrian online activism was nevertheless in a state 
of ferment: on 26 February, two weeks after the outbreak of the revolt, a group of 
cyber activists opened the ShamNN channel on Youtube, which was to become the 
main platform for the diffusion of amateur videos of the “Syrian revolution”.15  
 
 
The new media of the regime  
 
The attitude of the official propaganda machine however remained unchanged for 
only a brief time. On 15 March, the first demonstration of the revolt took place and 
was dispersed by security forces. The forces again went into action the following 
day to break up a sit-in organized by the families of political prisoners in front of 
the Ministry of Interior. Just two days later, the protest flared up heavily in Dar‘a, 
the distant capital of the southern region of Hawran bordering on Jordan. The 
regime did not hesitate to show the strong fist of repression and the first civilian 
victims were counted in the streets16.  
 
It was not mere coincidence then when on 21 March 2011 al-Ikhbariya al-suriya, 
the Syrian state news TV, opened a channel on Youtube17, imitating what the 
activists had done a month earlier with ShamNN. The aim was to thwart the 
increasing number of amateur videos showing the ‘real nature’ of the protests on 
the Internet. In one of the first television reports broadcast by State television, 
some activist film clips had been edited so as to induce the viewer to doubt their 
authenticity and alternated with phrases and graphic elements pointing the finger 
at “The Foreign Plot”18.  

                                                 
14In a statement reported on 28 February by Sana and another published by Syria-News 
(http://syria-news.com/readnews.php?sy_seq=129349), a pro-government portal, the regime 
resorted to a worn-out propaganda refrain, denouncing the sending of text messages by Israel to 
unsuspecting Syrian citizens, in an attempt to incite the population to gather in public places and 
provoke rioting. The Sana text was also quoted in an article appearing in the pan-Arab daily al-
Hayat on 2 March 2011. 
15www.youtube.com/user/SHAMSNN. Another channel of the Syrian revolt, Ugarit News, opened 
on Youtube on 2 April: www.youtube.com/user/UgaritNews.  
16Five deaths were verified as occurring between 18 and 19 March 2011 at Dar‘a.  
17www.youtube.com/user/alikhbariasyria.  
18 www.youtube.com/user/alikhbariasyria?ob=5#p/u/16/TWPoaINb4hA.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

6 
 

In mid-April, the pan-Arab television channels entered the fray, having remained 
silent in the first month, when they were apparently busy covering the events in 
Libya, Bahrain and Yemen19. Suddenly around 10 April, al-Jazeera and al-Arabiya 
started to broadcast activist videos from the ShamNN channel. The BBC’s Arabic 
channel joined in with a great deal of news relating to the Syrian protests.  
The regime’s propaganda response became more structured and diversified. A 
special section was opened on the Sana site: “The true nature of the events” (al-
ahdath ‘ala haqiqati-ha). In addition to broadcasting debates and in-depth reports 
reaffirming the foreign plot theory, the TV channel al-Duniya – owned by a group 
of pro-regime businessmen – began to broadcast amateur videos supposedly 
showing “how news is fabricated”20. In early April, on the occasion of the revolt in 
Dar‘a, state television for the first time resorted to an “amateur video” that showed 
“terrorists” shooting civilians21. Two days later, on 10 April, when news had spread 
of the killing of some soldiers by vaguely defined ‘armed men’ in the coastal city of 
Baniyas, al-Duniya broadcast a film clip showing a “sniper on top of a building in 
Baniyas” who “along with other militants is firing against a military convoy”22. 
Subsequently, these and other ‘amateur videos’ were collected in a new section on 
the Sana website under the title of “Video Fragments” (Maqati‘ fidiyu).  
 
In the same period, state television intensified transmission of urgent news, which 
appeared under the tag “important” (hamm), in imitation of al-Jazeera and al-
Arabiya. In this regard, on 29 May 2011 an overprint appeared on state television 
reporting statements made the day before by the Ba‘th party’s vice-secretary, the 
‘comrade’ Muhammad Bukhaytan, in Damascus. In the morning, the statement 
was reported by the pro-government daily al-Watan but ignored by state 
television. In the afternoon, Agence France Presse reported Bukhaytan’s 
statements. Just a few minutes later, the government channel broadcast 
“important news” using the words of the Ba‘th leader with the addition of a 
comment. The impression was that the criteria for news selection was based 
principally on the need to impede information disseminated by non-aligned media. 
It is therefore possible to suppose that just as the activists closely follow the daily 
operations of official propaganda, so in the editorial rooms of state television there 
are employees charged exclusively with the task of monitoring pan-Arab 
broadcasters in order to develop different or contrasting versions of news reported 
by foreign media. 
In the meantime, on Facebook and other platforms profiles against president al-
Assad were multiplying and pages with explicitly anti-regime content seemed to 
greatly overwhelm the Internet pages opened by the government’s loyal followers 

                                                 
19 Michael Young, a well-known Lebanese editorial writer, had on 7 April denounced the “shameful 
silence” of the Arab world in the media and on the political level: “The Shameful Arab Silence on 
Syria” in The Daily Star, Beirut, 7 April 2011 
(www.dailystar.com.lb/Opinion/Columnist/Apr/07/The-shameful-Arab-silence-on-
Syria.ashx#axzz1Y0hC41fx).  
20 Numerous videos were broadcast by al-Duniya for this purpose. One of these can be viewed on 
Youtube at the following address: www.youtube.com/watch?v=wGsfOOcAvOo.  
21 The video was uploaded on 8 April 2011: http://youtu.be/WuUVCff0kwY.  
22 www.youtube.com/watch?v=7ip73ByUhAA&feature=player_embedded#at=57.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

7 
 

both in terms of number and slogan effectiveness. In order to fight the activist 
front, at the end of April the regime marshalled its Electronic Army (al-Jaysh al-
suri al-iliktruni) to conduct pirate attacks on sites against the al-Assads and on 
Facebook profiles of foreign organizations or political leaders supporting the 
Syrian revolt23.  
 
 
Activists attracted by traditional media  
 
The outbreak of the revolt conferred on electronic activism the undisputed force of 
propagation. Thanks to the Internet, demonstrators were able to exchange 
experiences and information, get to know one another and seek to unite local 
efforts at national level. The social networks offered platforms that made it 
possible to bring what was happening on the streets online, thus creating a tight 
electronic network of tansiqiyyat (coordination groups) carrying out a dual 
function on the Web. On the one hand, they coordinated actions on the ground 
and, on the other, they acted as the press office for the protests, providing daily 
bulletins of the regime’s victims and violations and sending out appeals and 
political manifestos.  
Standing out among the numerous tansiqiyyat was the group of Local 
Coordinating Committees in Syria (LCCSY), which in the early weeks of protest 
managed to catalyze the various activist groups in the country’s main cities and 
speak for national instances expressed at local level. The LCCSYs are on Facebook 
and Twitter and send out news and updates via email to a list of subscribers that is 
growing day by day.24 Since the end of May, many other groups of tansiqiyyat have 
been formed in the social media by groups of activists in middle and small rural 
centres or even single neighbourhoods.25  
 
The Internet also made it possible for activists to communicate with the outside 
world and the main foreign media, expelled from Syria since the beginning of the 
first demonstrations. Connected by means of mobile phones and satellite lines or 
Skype, eyewitnesses speaking from the places of repression and tansiqiyyat 
representatives have since mid-April been appearing regularly on al-Arabiya and 
al-Jazeera news reports and have become the privileged interlocutors in many 
other media.  
Internet was also used by activists to learn to use the technologies needed to get 
around the communication black-outs imposed by the regime. “I had no idea how 
a satellite telephone was used, nor did I imagine that the call could be traced”, 
recalls Nagi, pseudonym of an activist leader in Homs. “I spent quite a lot of hours 

                                                 
23 The Electronic Army’s Internet site is the following: http://syrian-es.com/. Its channel on 
Youtube is at the following address: www.youtube.com/user/syrianes. On this phenomenon, see, 
among others, Reza Refati, “Syrian Electronic Army Sites” in Cyberwarzone, 19 May 2011 
(www.cyberwarzone.com/cyberwarfare/syrian-electronic-army-sites).  
24The site of the Local Coordination Committees is the following: www.lccsyria.org.  
25Such is the case of the Union of the Homs Neighbourhoods (Ittihad ahiya’ Hims, http://ar-
ar.facebook.com/Revolution.of.Homs.Union).  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

8 
 

studying on the Internet in order to understand what models to buy and how to 
use them safely. When the opportunity arose, I came to Lebanon and bought seven 
sets. Then I went back to Homs secretly. I distributed the telephones in different 
areas of the city and I taught each person in charge how to use them and what 
measures to take to avoid being traced”.26  
The pan-Arab satellite television stations then began to broadcast amateur videos 
with the greatest visual impact repeatedly and with regularity. “I posted the video 
on Facebook and it was picked up by many Arab channels. It was then that I 
understood that we could speak to the world about our revolution”, recalls Ruti 
Othman, a 23-year old student.27 “Many people go into the streets hoping to see 
their own demonstration afterwards, and perhaps even themselves, on TV”, 
acknowledges Amer Abdessalam, a freelance journalist. “They go and demonstrate, 
film the video, go home, upload it and wait for al-Jazeera and al-Arabiya to 
broadcast it”, Amer confided to me before disappearing into the Syrian prisons at 
the end of August.28 Usually this is the standard procedure: at first the activists 
upload their amateur videos on Youtube and send via email or via Skype the exact 
URLs to the pan-Arab TVs producers desks. Before broadcasting the videos, al-
Jazeera and al-Arabiya select the most interesting material through a complex 
process of triple checks29 aimed to verify the genuineness of the videos. The 
relationship between the new media and the traditional one is not institutionalized 
but is rather based on the implicit acknowledgement by al-Jazeera and al-Arabiya 
of the authenticity of the activists’ work on the ground. Thus, these young Syrian 
citizen journalists receive an unprecedented legitimation by the two giants of the 
pan-Arab media scene.  
 
Despite being masters of the new media, most activists are not familiar with the 
basic rules of journalism. “We know that journalists are not activists and that you 
have to be impartial”, says the cyber activist Shahin, fully aware of this initial 
handicap. “We know that you are not looking just for opinions, but above all facts. 
And that the latter must be supported by concrete evidence”.30  
Moreover, after official propaganda accused pan-Arab television stations of 
broadcasting amateur videos filmed years earlier in Iraq or Lebanon, since April 
2011 in almost all activist film clips showing an anti-regime demonstration the 
improvised film-maker has been careful to show some kind of extemporaneous 
clapper board: a sheet with the protest location written on it, the slogan of the day 
(agreed with the other tansiqiyyat) and the date. In some videos, activists show 
the front page of a newspaper on the newsstands to certify the date of the 
demonstration. 
 
Equally aware of the need to be credible is Alexander Page, pseudonym of one of 

                                                 
26Conversation with the author, Beirut, August 2011.  
27Quoted in Carole Alfarah, ibid, 23 August 2011.  
28 Conversation with the author, Beirut, August 2011. 
29 Osama (pseudonym), Syrian blogger and activists from Baniyas. Conversation with the author, 
Tripoli, July 2011.  
30 Conversation with the author. Beirut, August 2011.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

9 
 

the leaders of the Coalition of Free Damascus Citizens for Peaceful Change31: “We 
need for you (journalists, editor’s note) to trust us. We check a news item many 
times before releasing it because we know that if we are not reliable once, then we 
will no longer be your interlocutors”.32 This pledge reflects the desire of many 
Syrians to avoid being labelled “anti-regime demonstrators prepared to invent 
anything in order to be listened to”, and to make themselves known as the 
spokespeople for a situation covered up by the official media and reported in a 
fragmentary and disrupted manner by the big information networks who no longer 
have correspondents in Syria.  
Thanks to webcams focused on the sit-ins during the crowded Fridays of protest 
and connected to the editorial rooms of al-Jazeera (at times by means of satellite 
modems in case of interruption of the local network), the demonstrators are able 
to show live what is happening in those particular locations precisely at the same 
time when state television broadcasts images of “quiet life” in that or other cities. 
And proof that the regime is constantly monitoring pan-Arab stations lies in the 
fact that a live connection usually lasts for only a few minutes, until Syrian 
authorities cut off the electricity in the place of origin of the pirate images. 
Towards the end of August, the activists refined their technique and, thanks once 
again to Internet and the social networks, they began to broadcast directly and 
autonomously, without going through the Doha-based TV.33 
 
Interesting experiments have been carried out by activists to fight against the 
Damascus regime’s monopoly of the print media as well. The weekly al-Hurriyat 
(The Freedoms) and, subsequently, the periodical al-Badil (The Alternative) have 
attempted to “arrive where Internet does not”.34 Starting in late August, al-
Hurriyat is being distributed in some areas of Damascus and Homs. Its issues are 
also being distributed in PDF format through the Internet (the newspaper has a 
Facebook and Twitter profile, as well as its own website). According to Karim 
Layla, the 30-year-old editor-in-chief of the twelve-page “first revolution weekly”, 
dozens of collaborators in all regions of Syria are working for al-Hurriyat, but the 
editorial core consists of a handful of young activists. “We are pioneers in 
journalism, we have no journalistic training”, admits Layla who comes from 
Damascus but resides in Germany and has a degree in science35. Self-financed, the 
weekly is seeking support through collections to be organized abroad and in nearby 
Lebanon. Albeit with some differences, the experience of al-Badil, whose first issue 
appeared in early September, is similar. Consisting of only four pages, the paper is 
the result of the efforts of professional journalists who have “joined the revolution” 

                                                 
31Their pages, one of which is in Italian, can be found at the following address: 
www.facebook.com/CFDPC.  
32Conversation with the author via Skype, Beirut, August 2011.  
33The demonstrators in Rastan, located north of Homs, had indicated the following Twitter address 
for those who wished to follow their 9 September 2011 sit-in live: 
http://bambuser.com/channel/rastan2011/broadcast/1957401.  
34 Al-Badil, 6 September 2011, First PDF issue (downloaded from Facebook, 
https://www.facebook.com/note.php?note_id=161412303942097), 6 September 2011.  
35 Conversation with the author via Skype, Beirut, September 2011.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

10 
 

to fight against the “lying media of the regime”.36 Its aim is to “follow the events of 
the revolution, to report on the different opinions in the street in the respect of 
pluralism”37.  
 
 
Conclusion  
 
“Without Internet there is no life”, declared Ahmad, pseudonym of the above 
quoted Syrian cyber activist who referred to the Web as the fundamental tool of the 
“Syrian revolution” in August 2011. 38 According to recent statistics, however, less 
than a fifth of the Syrian population is connected to the Internet39. Moreover, 
during the suppression of the revolt the authorities completely isolate urban 
centres where military operations are underway, depriving residents of Internet 
connection, communication by means of land lines and mobile phones, electricity 
and running water, not only as a form of collective punishment inspired by the 
medieval siege, but also to prevent activists from transmitting information to the 
outside world. In the temporary or absolute absence of the Web, traditional 
relationships – family, clan, tribal, professional and school ties – prove crucial to 
ensuring the continuous flow of news of the “revolution”. This becomes evident 
both in rural areas and the outskirts of big cities, the real epicentres of the revolt 
where social ties have not been weakened by increasing urban isolation. Who lives 
and operates in this peripheral contexts can more readily resist repression, thus 
ensuring tenaciousness and constancy to the protest movement40. “To arrive where 
Internet does not”, declares Karim Layla of the clandestine al-Hurriyat. “We need 
to re-discover the traditional means of information and rely on social ties”, he 
says.41  
 
The regime has had to improvise a strategy to bring its propaganda methods up to 
date, by opening up to the unknown world of the social media and amateur videos, 
real or claiming to be such. While the activists had to become extemporaneous 
‘professionals’ of the traditional media, seeking to make their sources reliable and 
their news credible.  
Constant media monitoring by both sides is a clear example of this game of 
mirrors, in which the two blocks observe, study and even learn from each other in 
an unceasing long-distance dialogue. The shift from one type of media to the other 
has until now been more visible in the field of official propaganda. The regime 

                                                 
36 Al-Badil, 6 September 2011.  
37Al-Sharq al-Awsat, London, 9 September 2011 
(www.aawsat.com/details.asp?section=4&article=639526&issueno=11973).  
38Anthony Shadid, “Syria’s Sons of No One” in The New York Times Magazine, 31 August 2011.  
39According to the Internet World Stats website (www.internetworldstats.com/stats5.htm), there 
are 4,469,000 Syrian users over a total population of 22,517,750 (19,8%). The Middle East average 
is 33,5%. Statistics were updated as of June 30, 2011. 
40There are numerous examples: Rastan and Talbisa in the region of Homs; the villages around 
Dar‘a in the south; the villages on the plain of Oronte northwest of Hama; the suburbs of Damascus 
and the villages on hills west of the capital; the region of Jabal Zawiya, between Hama and Idlib.  
41Conversation with the author via Skype, Beirut, August 2011.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

11 
 

undoubtedly started out at a disadvantage in the contest, mainly because of its 
obsolete information apparatus. Thus it had no choice but to play the new media 
card within the shortest possible time. The activists, already masters of the more 
rapid and effective communication tools before the protests, instead had taken 
months to understand the need to adapt to the requirements of foreign journalism.  
While the interesting debate about the role of the alternative media in the Arab 
revolts goes on, it seems that in nowadays Syria the boundary between the new 
and traditional media has become less distinct and more penetrable. Interaction 
between the two types of tool is still at its beginnings, but in the convulsive first six 
months of the Syrian revolt the clash on the ground has been supported by the 
constant interaction between the media in the hands of the activists and those 
monopolized by the authorities in power. Regarding the Syrian uprising, until now 
it is not possible to answer clearly to the core question: how does the Internet 
affect the balance of forces in a contest between the state and people fed up with 
the state?42. But with no doubt it is thanks mostly to the Internet and its media 
tools that today the Syrian activists have more means than in the past to expose the 
crimes committed by the regime. This is true not just concerning the relationship 
between the Syrian human rights researchers and the foreign public opinion, but 
mainly regarding the horizontal flows of alternative information among different 
geographical regions of the country. This new media contagion has contributed to 
strengthen the pan-Syrian solidarity among activists in the urban and rural 
contexts, and obstructed somehow any enduring success of the military repression. 
In this regard I agree with Howard (2010) when he remarks that while neither the 
Internet nor cell phones have caused democratic transitions on their own “today, 
no democratic transition is possible without information technology”43. According 
to Castells (2007),  

 
“technology is not simply a tool, it is a medium, it is a social construction, with its 
own implications. (…) the development of the technology of self-communication is 
also the product of our culture, a culture that emphasizes individual autonomy, and 
the self-construction of the project of the social actor. (…) The more an individual 
has a project of autonomy (personal, professional, socio-political, communicative), 
the more she uses the Internet. And in a time sequence, the more he/she uses the 
Internet, the more autonomous she becomes vis-à-vis societal rules and 
institutions”.44  

 
The bloody clash is rending the country, and yet the inevitable contest between 
those who support radical change and those who defend the established order 
seems to point to signs of growth in the entire society. The media dialogue into 
which anti-regime activists and the directors of official propaganda have been 
forced, seems to have matured both parties not only from the merely technological 
point of view but on the cultural level as well. “Syrian society at this time is 
growing a great deal”, states Karim M., pseudonym of a cyber activist from 

                                                 
42 Rosen, 2012.  
43 Howard, 2010, p.34.  
44 Castells, 2007, p. 249.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

12 
 

Damascus. “We are witnessing the growth of the Syrian community – in all its 
components. It has been concealed for decades within an empty shell. Now we are 
coming out of it. And we are doing so thanks also to the Internet”45. 
 
 
 
Bibliography 
 
List of interviewees (chronological order) 
 
- Ribal (pseudonym), Syrian activist, Damascus, June 2011 (via Skype). 
- Rateb (pseudonym), Syrian activist, Damascus, June 2011 (via Skype). 
- Osama (pseudonym), Syrian blogger and activist from Baniyas, Tripoli, July 2011.  
- Shahin (pseudonym), Syrian activist from Damascus, Beirut, August 2011.  
- Naji (pseudonym), Syrian activist from Homs, Beirut, August 2011.  
- Amer Abdessalam, Syrian freelancer journalist from Damascus, Beirut, August 2011.  
- Karim M. (pseudonym), Syrian activist from Damascus, Beirut, August 2011 (via Skype).  
- Alexander Page (pseudonym), Syrian activist from Damascus, Beirut, August 2011 (via Skype).  
- Karim Layla (pseudonym), Syrian activist from Germany, Beirut, September 2011 (via Skype).  
 
Other primary sources 
 
- al-Ba‘th governmental newspaper. 
- Tishrin governmental newspaper. 
- al-Thawra governmental newspaper. 
- al-Watan private newspaper (close to the regime).  
- Sana News agency. 
- Syrian State-owned TV. 
- al-Duniya private TV (close to the regime). 
- al-Jazeera pan-Arab TV (financed by Qatar). 
- al-Arabiya pan-Arab TV (financed by Saudi Arabia). 
- Youtube videos (ShamNN, UgaritNews, Alikhbariyasyria). 
 
Secondary sources 
 
Atton, C. (2001), Alternative Media - Culture, Representation and Identity, London, Sage.  
Bennett, W. L. (2003), “New Media Power: The Internet and Global Activism” in N. Couldry & J. 

Curran (ed.), Contesting Media Power: Alternative Media in a Networked World, Oxford, 
Rowman & Littlefield, pp. 17-37.  

Castells M. (2005), The network society: A cross-cultural perspective, North Hampton, MA, Edgar 
Elgar. 

Castells, M. (2007), “Communication, Power and Counter-power in the Network Society” in 
International Journal of Communication, Vol.1, pp. 238-266).  

Downing, J. (2001) Radical media: Rebellious communication and social movements, London, 
Sage. 

Gibbs, P. L. & Hamilton, J. (2001), “Alternative Media in Media History” in Media History, Vol. 7, 
No.2, pp.117-128. 

Morozov, E. (2011), The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom, New York, 
PublicAffairs.  

Howard, P. N. (2010), The Digital Origin of Dictatorship and Democracy, Oxford, Oxford 
University Press.  

                                                 
45 Conversation with the author via Skype, Beirut, August 2011.  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

13 
 

Refati, R. (2011), “Syrian Electronic Army Sites” in Cyberwarzone, 19 May, 
(www.cyberwarzone.com/cyberwarfare/syrian-electronic-army-sites). 

Rosen, J. (2012) “The ‘Twitter Can’t Topple Dictators’ Article” in Press Think, 13 February 2012 
(http://pressthink.org/2011/02/the-twitter-cant-topple-dictators-article/). 

Shadid, A. (2011), “Syria’s Sons of No One” in The New York Times Magazine, 31 August, 
(www.nytimes.com/2011/09/04/magazine/syrias-sons-of-no-one.html). 

Shirky, C. (2008), Here Comes Everybody - The Power of Organizing Without Organizations, 
London, Penguin Press.  

 
 

 
 
Author Lorenzo Trombetta, independent scholar, is specialized in Arab studies 
with a particular focus on contemporary Syria. A professional journalist, he has 
lived in Beirut since 2005, where he works as a correspondent for Ansa News 
Agency and the geopolitical magazine LiMes. He also writes for Italian and 
international newspapers. His degree thesis dealt with an analysis of Syrian 
propaganda from 1970 to 2000. He defended his doctoral thesis at Paris 
Sorbonne (2008), dealing with the structure of the al-Assad’s system of power 
from the time of father Hafiz to his son Bashar. 
Email: lorenzotrombetta@gmail.com 
 
 
 
 
 
 


