
 

Global Media Journal 
German Edition 
 
Vol. 2, No.1, Spring/Summer 2012 
 
URN: urn:nbn:de:gbv:547-201200090 
 
 
 

Holding Back The Flood:  
Regimes of Censorship in the Middle East & North 
Africa in Comparative Perspective  
 
 
Edward Webb  
 
Abstract: In order to investigate the relationship between censorship and popular uprisings, I 
survey trends in repression of information across Iran and the Arab states of the Middle East & 
North Africa over several decades to see if the recent wave of popular mobilization appears to 
respond to changes in the degree of repression in particular countries. I argue that while the 
available data is inconclusive, there is little support for the idea that partial liberalization provokes 
revolutionary outbreaks and conversely some support for high or increasing repression of 
expression as a contributor to regime-challenging popular mobilization. 

 
Keywords: censorship, media, Arab world, revolution, social movements, mobilization, Middle 
East, North Africa, authoritarianism  

 
Why should freedom of speech and freedom of the press be 
allowed? … [A government] would not allow opposition by 
lethal weapons. Ideas are much more fatal things than 
guns. ~ V. I. Lenin (Goldstein 2000, 1) 
 
Reform must start with intellectual freedom and freedom of 
the press… The self-immolation of Mohammed Bouazizi 
started the Arab Spring. His was the ultimate and extreme 
form of freedom of expression. ~ George Ayittey 
(Halvorssen 2011) 

 
Introduction 
 
Governments in the Middle East and North Africa (MENA) have seen control of 
mass media as an important priority. Regimes of censorship of varying degrees of 
severity exist across the region, from relatively liberal Lebanon to near-totalitarian 
Syria.1  

                                                 
1 For the purposes of this study, I leave aside Israel and Turkey to study the less ambiguously. 
authoritarian states of the region, the Arab states and Iran, where mass popular mobilization or the 
threat of it has been particularly salient in the immediate past – 2009 in Iran, late 2010 onwards in 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

2 
 

But how effective are they? 
 
From the ubiquity of censorship and related tools of information management in 
authoritarian states, one can infer that such tools produce some useful effect for 
such states, or at least are perceived to do so by the regimes concerned. It seems 
logical that the main purpose would be to limit the circulation of information and 
ideas that challenge the status quo, for example by questioning the legitimacy of a 
regime. In the language of social movement theory, censorship can limit the 
political opportunity structure available to possible challengers to the status quo.2 
 
This paper asks what is the relationship, if any, between censorship and popular 
uprisings? I survey large-scale trends in information control systems in MENA and 
look for relationships between them and outbreaks of popular mobilization. I 
argue that repression of expression may delay mobilization, but also removes the 
‘safety valve’ function of open debate, building political pressure that can emerge 
on the street. Most states experiencing regime-challenging mobilization have been 
among the more repressive in terms of freedom of expression. Egypt may be an 
exception in the region in that it did allow more of a safety valve, but saw an 
uprising nevertheless. 
 
 
Some Reflections on Censorship 
 
What is Censorship? 
 
Censorship is complicated. It is usually part of a broader system of information 
management. It is a widespread practice. States using it tend to lie along a 
continuum rather than falling into simple binary categories of open (virtuous) 
versus closed (bad) systems. 
 
The definition offered in Peleg is reasonable: "the systematic control of the content 
of communication by a government through various means" (Peleg, 1993, 4). But 
while it is important to conceive of censorship in terms of systems and to seek to 
analyze it systematically, arbitrariness can be fundamental to the successful 
exercise of censorship in some cases – the uncertainty of what will be permitted is 
itself a useful discipline on producers and distributors of information. Censorship 
can also refer to strong influence rather than full control, it might be extended to 
form and not only content, and governments are not the only censors. For the 
purposes of this article censorship is a system of coercive information and 
communication management usually implemented by a government. 
 

                                                                                                                                                    
the Arab world. 
2 See, e.g. Tarrow (1988) for discussion of opportunity structures. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

3 
 

Who Censors? 
 
States censor. They have the means and the motives. But they are not alone. 
Historically, religious institutions have been a significant source of censorship, and 
remain so in some contexts, as do other self-appointed guardians of public morals 
or the public interest. 
 
More subtly, information producers and distributors themselves often censor their 
own work. A censorship regime involves negotiation between producers and 
censors. Producers wishing their work to be distributed exercise self-censorship, 
adjusting to the expectations of those wielding political or economic power. 
Readers, too, become complicit in a regime of censorship, by adjusting their own 
habits of thought and understanding. Censorship institutionalizes a relationship 
between state power and the producers and consumers of information. 
 
What is Censored, and How? 
 
Any medium of communication can be subject to efforts at control, but which 
media, and what content, varies widely. Totalitarian states seek to control all 
information, since their ambition is to shape all aspects of society. Other states set 
priorities in their censorship regimes based upon social, political, and other 
interests. Some media attract greater attention from the authorities than others, 
regardless of content. 

"Governments … typically employ censorship to protect their power base. That is probably 
why books are often not as strictly controlled as the mass media. As material directed at an 
educated elite, a small minority in most developing countries, books are considered less 
dangerous to the power base of the ruling elite than daily newspapers, let alone radio or 
television" (Peleg, 1993a, 132). 

For instance, in Britain, theatre was regulated for centuries as a mass medium. But 
by "the late 1960s, theatre was no longer a medium of mass entertainment" and 
government gave up censorship powers (Sutter, 2000, 348). In the Arab world, by 
contrast, theatre has remained a heavily controlled medium: "there is hardly a 
dramatist in the Arab world who at one time or another has not encountered 
difficulties in seeing his or her creations performed in front of an audience" 
(Anonymous, 1993, 102). 
 
Peleg’s (1993a) survey of methods of censorship, includes: banning authors or 
works, expulsion, imprisonment, economic steps such as expulsion from the 
national writers' union, control of publishing businesses, murders, executions, or 
disappearances. All of these have been used in MENA, with significant variation 
between countries. In much of the region, little has changed in terms of the tools 
used since Koeppel surveyed media control regimes in the late 1980s: “State 
control over information is enforced by a system of rewards and punishments - up 
to and including murder in some countries.... The methods by which control is 
maintained and the lengths to which regimes will go to stifle troublesome 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

4 
 

journalists vary from country to country, but in each the process has become 
institutionalized” (Koeppel, 1988, 2). A decade and a half later an Egyptian 
journalist noted "a working traditional and effective mechanism by which 
authorities in Arab countries use both carrots and sticks to keep journalists in 
line", mentioning special privileges for the profession, an “arsenal of press laws”, 
intimidation, harassment, criminal prosecution, imprisonment, and closure of 
newspapers (Gorguissian, Khouri, Nematt, Al-Mirazi, & Hudson, 2005). 
 
Peleg points out that "governments in developing countries sometimes use general 
terror to create an atmosphere of fear to restrain the intellectuals", where torture 
and other violence or the threat of it can be a significant curb on expression. The 
brutal beating of Syria's leading cartoonist Ali Ferzat by regime thugs in August 
2011 is an egregious, but far from isolated recent example.3 
 
Yet although parts of the region have been deadly environments for journalists in 
the past couple of decades – Turkey in the early 1990s, Algeria through the 1990s, 
Iraq in the present decade4 – "to silence writers, governments do not necessarily 
have to resort to abduction, murder, or even exile: Milder threats and punishments 
can be quite effective" (Peleg, 1993a, 125). Press laws in much of the region violate 
international human rights instruments and, often, states' own constitutions, as 
Henderson notes: “many of the defamation laws in the region still contain criminal 
penalties, including high fines and imprisonment, and ... the threat and 
enforcement of these laws and policies leads to government censorship, self-
censorship and sometimes imprisonment” (Henderson, 2005, n.p.). 
 
The most direct form of control is ownership, by the state or those close to it: “In 
the Gulf states, although the papers are privately owned, the results are the same 
as if they were run by the state. Regimes maintain control in part by hand-picking 
editors and heads of sections; changes in management are not permitted without 
the knowledge of the ministry of information” (Koeppel, 1988, 9). As recently as 
2008, the son-in-law of President Ben Ali of Tunisia bought a majority holding in 
the country’s main private news publishing group, the better to control its 
messages. 
 
As well as targeting producers and the means of circulation, state information 
management regimes can seek to intervene at the site of reception. This is hard to 
measure in anything approaching a systematic way. There are, I think, two main 
means by which governments and others attempt to censor at the site of reception. 
One concerns the means of reception, the other the contexts of reception. 
 
An example of controlling the means of reception is found in Syria and elsewhere 
where the regime banned satellite dishes, although apparently without making 

                                                 
3 See Guardian Online, Thursday 25 August 2011, 
   http://www.guardian.co.uk/world/2011/aug/25/syria-cartoonist-ali-ferzat-beaten. 
4 Committee to Protect Journalists http://www.cpj.org/killed/. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

5 
 

serious attempts to enforce the ban: Damascus’ rooftops were crowded with dishes 
by the late 1990s and remain so. The internet has made it much harder for regimes 
to keep information out, but internet penetration varies widely and filtering can 
make access to some news sources difficult – Tunisia, Iran and others have 
invested heavily in attempting to restrict citizens’ access to the web, although 
censors “often seem one step behind and reactive” (Howard, 2010, 157). The 
technical challenges to controlling the flow of information seem to have provoked 
mostly technical adaptation – developing or purchasing new means of control – 
rather than political adaptation, i.e. accepting that citizens will be better informed 
and developing more responsive politics. 
 
Contexts of reception can be affected by propaganda. Whether simply degrading 
the public sphere by flooding it with absurd information, or the harder task of 
establishing a state-authorized vision of reality as common sense, states as 
producers of information significantly affect the environment within which 
information circulates. Lisa Wedeen's study of Syria's leader cult describes one 
important example (Wedeen, 1999). Syria’s 'electronic army' and its Bahrain 
counterpart, pro-regime propagandists flooding social media and waging online 
war in other ways to counter pro-democracy activism, are more recent instances 
(Noman, 2011). 
 
Aside from spectacle and propaganda, designed to persuade or browbeat the 
public, there are tools of distraction and substitution, as Morozov points out:  

“From the government’s perspective, it’s far better to keep young Russians away from 
politics altogether, having them consume funny videos … The most effective system of 
Internet control is not the one that has the most sophisticated and draconian censorship, 
but the one that has no need for censorship whatsoever” (Morozov, 2011, 20).  

With a superabundance of information available to anyone with internet access, 
the key now is the attention economy. Misdirection and distraction could be the 
best methods of control in the age of information overload. 
 
Why Censor? 
 
Those who censor most likely believe it has some utility. Peleg argues that it has 
two main goals: "the thrust of the restrictions on freedom of expression has been 
twofold: to insulate the population against ideas the government regards as 
undesirable and dangerous, and to prevent the outside world from becoming 
aware of what is happening inside the country" (Peleg, 1993a, 115). 
 
Yet we do not know enough about the effects. There are historical and biographical 
accounts of how regimes of censorship have affected individuals. And there is an 
interesting debate in psychology about responses to censorship – whether it 
provokes increased desire to experience the censored information (reactance 
theory) or whether people place more value in maintaining a consistent worldview, 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

6 
 

and will therefore be less likely to seek alternative information so long as what is 
available fits their established preferences (balance theory) (see Hayes & Reineke, 
2007). But the broader political effects of censorship are harder to judge. 
 
As then President Hosni Mubarak said in a televised address to the people of 
Egypt, 28 January 2011, “These demonstrations … wouldn’t have taken place 
without a broad domain of freedom of expression, freedom of press, and many 
other forms of freedoms that were granted to the Egyptian people by the reforms 
Egypt is embracing”. He seems to believe that if he’d maintained a harsh regime of 
censorship, he wouldn’t be facing an uprising. Mubarak’s claim suggests a 
hypothesis about censorship and social mobilization: heavy censorship can 
dampen the potential mobilization of civil society forces that could challenge 
regimes, and (partial) lifting of censorship may provide space for mobilization to 
occur. But the case of Tunisia would not seem to support the idea that such an 
opening is a necessary prerequisite for massive mobilization – there was no 
notable relaxation of controls under Ben Ali before late 2010. 
 
In what follows I present a first test of the following hypothesis (the ‘Mubarak 
hypothesis’): 

Relative easing of a censorship regime can help precipitate anti-regime 
popular mobilization  

A pattern supporting this would show an inverse relation between repression and 
mobilization, with the probability of mobilization increasing as repression eased. 
On a first pass, events in Egypt seem to support it, the relative opening over the 
past decade helping to precipitate popular revolt. But how do things look if we 
consider the broader regional canvas? 
 
The following charts (figures 1-3) provide a snapshot of the state of freedom of 
expression in MENA in the year before the wave of popular uprisings, using 
Freedom House's Freedom of the Press Index (FH), Reporters Without Borders’ 
Press Freedom Index (RSF) and the Civil Liberties category scores of the 
Economist Intelligence Unit’s Democracy Index (EIU).5 Each chart shows relative 
repression on the y-axis, where the most repressive environments have the highest 
scores, as is the case already in the FH and RSF indexes. Since the EIU index rates 
countries on a 1-10 scale, where 10 is most democratic, I have converted this into 
an index of repression more readily comparable to the other two by multiplying by 
10 and subtracting the result from 100 (e.g. Algeria’s score of 4.41 becomes 55.9, 
Libya’s 1.47 yields 85.3). 
 

                                                 
5 These indexes are all discussed in more detail below. Israel and Turkey are not included in the 
present study, although censorship is certainly an issue in both, because as long-established 
democracies (even somewhat illiberal ones) one would expect them to experience both expression 
and mobilization differently than would their regional neighbors. The Palestinian territories are 
omitted due to their not being sovereign. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

7 
 

Each chart also shows an Instability Index from 2011, which is composed of three 
scores from the Global Peace Index (drawing on EIU assessments) capturing 
internal political dynamics: Level of Organized Conflict, Likelihood of Violent 
Demonstrations, and Political Instability.6 The GPI scores each of these from 1 to 
5. I derive my GPI 3 Instability Index by simply dividing the sum of the three by 15, 
yielding a score between 0.2 and 1, then multiplying by 100 for ease of plotting on 
the same chart. 
 
The purpose of these charts is to demonstrate whether there is any general 
correlation, direct or inverse, between relatively high or low repression on the one 
hand, and relative instability on the other. By global standards, the whole region 
tends to be scored as repressive by most measures, but we are looking here for 
theoretically interesting variation within the regional context. 

Figures 1-3: Instability and Repression of Expression in MENA 

 
Figure 1: Score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 

                                                 
6 http://www.visionofhumanity.org/info-center/global-peace-index-2011/ 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

8 
 

 
Figure 2: Score 100 = most repressive, score 0 = most free. 

 

 
Figure 3: Score 100 = most repressive, score 0 = most free. 

 
None of the indexes of repression in 2010 tracks tightly with the index of 
internally-driven instability in 2011, although the patterns are at least suggestive of 
a connection. All charts show Iraq as relatively free and relatively unstable. 
Lebanon shows a similar pattern across all three charts. In both cases this is most 
likely significantly due to external factors driving internal friction. On the other 
hand, repressive and stable as a combination does not appear in Chart 2 at all. The 
other two charts suggest only Oman, Qatar and UAE may fall into this category. 
 
The Indexes 
 
The longest-running index of international press freedom is that compiled by 
Freedom House, a U.S.-based democracy promotion non-profit organization. 
From 1980 to 1988 the index included separate scores for print and broadcast 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

9 
 

media, with a three point scale of ‘free,’ ‘partially free’ and ‘not free.’ From 1989 to 
1993 the index gave a single annual score on the three point scale. From 1994 to 
the present the three point scale persists, but is accompanied by scores out of 100, 
with 0 representing complete freedom and 100 total repression. Currently the 
scores are derived based on a questionnaire covering three major categories: legal 
environment, political environment, and economic environment. Up to 40 points 
are scored on political environment, 30 each on the other two. To provide points of 
comparison, in 2010 Denmark was assessed at 11/100, the U.S at 18, the U.K. at 19, 
France at 23, Russia at 81, and China at 84. The advantage of Freedom House’s 
index is that it offers 30 years of broadly comparable data on most countries of the 
world. The disadvantages include the two changes in coding, in 1989 and 1994. 
 
Another useful but more recent index is compiled by Reporters Without Borders. 
This runs from 2002 to the present, and also covers almost all countries. As with 
Freedom House’s current methodology, it is based upon a standard questionnaire 
addressing different aspects of freedom of expression. It includes 43 questions (to 
Freedom House’s 23) covering: physical violence; number of journalists murdered, 
attacked, detained or threatened; harassment and access to information; 
censorship and self-censorship; control of media; judicial, business and 
administrative pressure; and four questions on internet and new media. As with 
Freedom House, higher numbers indicate greater repression. But the maximum 
score is greater than 100: in 2009, for example, Iran scored 104. For purposes of 
comparison, in 2010 Denmark scored 2.5, the U.K. 6, the U.S. 6.75, France 13.38, 
Russia 49.9, and China 84.67. 
 
Newer still, but potentially of particular value for future research, is the Economist 
Intelligence Unit’s Index of Democracy. It offers scores in five categories, the last 
of which is Civil Liberties. This is based, like the other indexes, on surveying key 
informants around the world. Of the 17 questions on which the Civil Liberties score 
is based, five relate directly to media or internet freedom. The scores are out of 10, 
where 10 is fully functioning democracy and 0 complete repression. 
 
These indexes all capture qualitative judgments by in-country questionnaire 
respondents. They lend themselves best to mid-range qualitative analysis, rather 
than to any statistical approach suited to large-n data analysis. We can usefully 
apply the set logic of qualitative comparison developed by Charles Ragin among 
others (Ragin, 2000). In each case, the figure given for a state in a given year can 
be taken to indicate membership in a set of cases – highly repressive states, for 
instance, or less repressive states. We can translate the scores in the three indexes 
into set memberships, minimally distinguishing between the less repressive 
(scores below 0.65 in the case of Freedom House and EIU, below 0.45 for RSF) 
and more repressive (scores 0.8 and up for FH and EIU, 0.7 and up for RSF).7 

                                                 
7 These divisions do not match how FH categorizes states globally, for instance, but are used here to 
distinguish among the regional group. Figures 1-3 show the range of variation for the three indexes 
– RSF’s wider range points to the need for different interpretation of set membership in that case. 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

10 
 

Similarly, the instability index I have derived from three of the GPI indicators 
broadly divides states into highly unstable states (0.8 and up), stable states (0.2-
0.4), and the rest. Of particular interest, of course, are those states that have seen 
regime change or regime-threatening popular mobilization in the past year or so: 
Bahrain, Egypt, Libya, Syria, Tunisia, Yemen. If we make apparent the categorical 
qualities expressed by these numerical scores, we can generate the following table: 
 
Table 1: Repression (2010) and Mobilization (2011) 

 
 

FH RSF EIU Instability  Revolutionary 
uprising? 

 

Algeria Less  Less     

Bahrain   Less High  Yes  

Egypt Less Less Less   Yes  

Iran More More More High    

Iraq Less  Less High    

Jordan Less Less Less     

Kuwait Less Less Less Low    

Lebanon Less Less Less High    

Libya More  More High  Yes  

Morocco   Less     

Oman  Less Less     

Qatar  Less Less Low    

Saudi  More  More     

Syria More More More   Yes  

Tunisia More More    Yes  

UAE  Less More Low    

Yemen More More More High  Yes  

 
Among the noteworthy observations is that the countries that have seen 
revolutionary uprisings since December 2010 include the least stable, such as 
Yemen, as well as those judged moderately stable according to the three internal 
stability indicators from the Global Peace Index, but none of the most stable. Of 
those six countries, Libya, Syria, Tunisia, and Yemen were among the most 
repressive in the region in terms of expression before the uprisings, with at least 
two indexes scoring them high on the press freedom index or low on the civil 
liberties index. Bahrain was only moderately repressive by regional standards 
(although this is still repressive on a global scale). Iran and Saudi Arabia were the 
only two states in the region to be counted as more repressive on at least two 
indexes and not face revolutionary uprisings. Arguably Iran’s uprising came in 
2009, the ‘Green Revolution’, and was aborted. Saudi Arabia’s may be yet to come, 
given current unrest in the Eastern Province, or may be headed off by the ruling 
family’s largesse. Still, these exceptions suggest we should be cautious in inferring 
any straightforward causal relationship between repression and mobilization on 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

11 
 

the basis of these results. 
 
Egypt was less repressive than the other states that saw uprisings, by these 
indicators. To the extent that Egypt was relatively liberal as regards expression 
before the revolution, this could be taken as tentative support for Mr Mubarak’s 
argument that free expression enabled the uprising. However, if it is so, it is a 
regional outlier, since it appears that the most repressive environments were most 
likely to yield popular mobilization, and other less repressive environments have 
not faced regime-threatening uprisings so far. 
 
 
Testing the Hypotheses against Historical Development and Trends 
 
Historical trends may be more revealing in exploring Mr Mubarak's idea that 
relative opening was part of his downfall. His claim, after all, can be understood as 
being that the reform process was the problem; that opening a wider domain of 
expression led to the uprising. Here I attempt to establish patterns of development 
of the media environment in MENA states over time to see if a dynamic rather 
than static view of repression of expression yields different conclusions. 
  
In 2005, Rami Khouri of the Daily Star newspaper (Beirut) said "A great 
proliferation of forms of media is taking place", meaning satellite, FM radio, 
internet, the offshore press. “Second, there is a lot less government control over 
the media, broadly speaking. A general liberalization is taking place. Liberalization 
means a more open, more liberal system, where more views are being expressed. 
Even in state-controlled media like the Egyptian, Jordanian, and Moroccan 
systems, as well as in offshore satellite stations not controlled directly by 
governments, a wider range of views is being expressed" (Gorguissian et al, 2005, 
8). Marc Lynch and others have argued that the emergence of al-Jazeera in 1996 
and its competitors since have created a new, transnational Arab public sphere 
(Lynch, 2006). How much of an opening has there been? Where has it taken place? 
And can we see any correlation between openings and mobilization? 
 
In the brief country studies that follow, I compare media systems qualitatively with 
how William Rugh categorized them in a classic study of the Arab press in the 
1970s and his revised analysis of 2004, as well as comparing trajectories of 
repression over time as measured by the three indexes. 
 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

12 
 

Table 2: Rugh’s Typology of the Arab Press, 1979 and 2004 

 Mobilization Loyalist Diverse Transitional 
(2004) 

Press 
Characteristics 

    

Ownership Agents of regime Private Private Mixed 
Variety among 
papers 

Non-diverse Non-diverse Diverse Diverse 

Attitude toward 
regime 

Support Support Pro and con Pro and con 

Style and tone Active, 
contentious 

Passive Varied Diverse 

     
Political 
conditions 

    

Ruling group Revolutionary Traditionalist Various  Various 
Public debate None None Active  Active 
Public 
opposition 

Non-existent Non-existent Institutionalized  Limited 

     
Countries 
where system 
prevails (1970s) 

    

 Algeria Bahrain Lebanon  
 Egypt Jordan Morocco  
 Iraq Qatar Kuwait  
 Libya Saudi Arabia   
 The Sudan Tunisia   
 Syria UAE   
 Yemen (PDRY) 

 
   

Countries 
where system 
prevails (2003) 

Syria 
Libya 
The Sudan 

Bahrain 
Oman 
Palestine 
Qatar 
Saudi Arabia 
UAE 

Lebanon 
Morocco 
Kuwait 
Yemen 
Iraq 

Algeria 
Egypt 
Jordan 
Tunisia 

(Source: Rugh, 1979; 2004; emphases mine) 

 
If we compare the situation as analyzed by Rugh in 1979 to the situation in the past 
few years leading up to the wave of revolts, what changes would we see in the large 
picture? In his updated assessment published in 2004, Rugh argued that the Arab 
press systems continue to exist, but in a changing international and regional 
context politically, economically, and technologically. He maintained his three 
existing ideal types, but added a fourth, a mixed type combining government 
domination (as in the mobilization model) with a freer, critical element as might 
be found in the diverse model. In Table 2 I have bolded the states that, in Rugh’s 
judgment, had moved from one system to another in the intervening quarter 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

13 
 

century. By this reckoning, the systems in Egypt, Tunisia and Yemen became less 
repressive over time, while Syria, Libya and Bahrain remained broadly as they 
were. However, the category in which Egypt and Tunisia find themselves in this 
table is the one categorized above all by its complexity – in terms of ownership, 
legal framework etc – and it is far from clear that one should consider this category 
as simply lying between mobilization and diverse in terms of freedom of 
expression. 
 
In each country summary below I offer a brief qualitative snapshot and a re-
categorization where appropriate in terms of Rugh’s ideal types. The descriptions 
and typological analysis in what follows draw mainly on Freedom House's (FH) 
Freedom of the Press 2010 report, current Reporters Without Borders (RSF) 
country files (http://en.rsf.org/) and www.pressreference.com. 
 
I also present in each case a chart of the three indexes over time. It will be 
apparent that the indexes are not capturing quite the same information, since they 
do not always present similar patterns. Since in this part of the analysis we are 
interested in trends rather than absolute scores, it is worth us considering all these 
indexes as broadly indicative of limits on freedom of expression in our countries of 
interest, while remaining aware of the limitations of the data. To the extent that 
the indexes indicate a similar trend over time, we can be more confident that they 
are reflecting reasonably well some aspects, at least, of the complex realities of the 
media environments under discussion. In the case of the newest index, the EIU 
civil liberties data, since it has only been compiled since 2006, once every two 
years, there are only three data points available to date – not enough to establish 
clear trends. Nevertheless, I chart these points with a trend line in each case, while 
handling the results with caution in the analysis. As in figures 1-3, I have converted 
the data into an index of repression similar to the other two, i.e. with greater 
repression scoring higher, by multiplying by 10 and subtracting the result from 
100, so that the most democratic states will score low and the most repressive will 
approach scores of 100. 
 
 
Country Analyses 
 
Algeria 
 
Television and radio remain entirely state-owned, although 60% of households 
have satellite dishes. The printed press is large and vibrant, over 100 dailies and 
weeklies. But it operates under severe constraints due to government ownership of 
printing presses and control over advertising placement, and use of defamation 
and other laws to punish producers. Self-censorship is rife. Internet penetration is 
13%. Categories: mobilization broadcast media, diverse but constrained print. 
Less constrained than 1970s. Rugh’s 2004 verdict stands: Transitional. 
 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

14 
 

Since 1980, when Freedom House began its index of Press Freedom, Algeria has 
been classified as ‘not free’ with a brief window of ‘partially free’ in 1990-92, 
cautious liberalization by the authoritarian regime before a military crackdown 
and civil war, including since 1992 of a state of emergency. Since 2002, FH has 
judged Algeria to be hovering just above the threshold for ‘partially free,’ in the low 
60s. 
 
RSF’s account of the past eight years, during which FH’s scores are more or less 
flat, shows upward movement from around 30 in 2002 to around 50 in 2010. 
EIU’s civil liberties index improves and holds steady at 4.41/10 (2006: 3.53 2008: 
4.41 2010: 4.41). An inconclusive picture: Algeria is better off than it was in the 
1990’s, but is holding steady at a lower level of repression or drifting toward 
greater repression. 
 
Figure 4: Algeria  

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free.  

 
Bahrain 
 
The state has a monopoly on broadcast media, although almost all have access to 
satellite television. The state exerts influence over privately-owned print media 
through censors at the Ministry of Culture and Information and the threat of 
imprisonment under the 2002 publications law or other elements of criminal law, 
although some remain critical despite what RSF calls “relentless political 
pressure.” Bahrain telecommunications company filters internet access, 
particularly to sites dealing with human rights or politics. Categories: still loyalist. 
 
FH rated Bahrain ‘not free’ 1980-1993. Once numerical scoring began in 1994, 
Bahrain was rated ‘partially free’ for two years before reverting to ‘not free’ from 
1997 to the present. RSF’s scores are particularly erratic for the period 2002-10, 
with no over-all trend discernable, but on a sharp upward swing since 2008. EIU 
points to a modest decline in civil liberties since 2006 (2006: 3.82 2008: 3.53  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

15 
 

2010: 3.53). No strong over-all trend. 
 
Figure 5: Bahrain 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 
Egypt 
 
Until the revolution, all terrestrial television broadcasters remained state-owned, 
but private and pan-Arab stations were accessible via satellite. The radio monopoly 
ended in 2003, but private radio concentrated on entertainment programming. In 
2005, Egyptian journalist Thomas Gorguissian noted that "The print media ... is 
witnessing a big boom, at least quantitatively. Dozens of newspapers, mainly of 
tabloid style, have appeared.… A lot of local publications are coming out, and they 
have good circulation. The opinion pages in the print media and especially in the 
so-called 'independent' newspapers are vivid and full of debate on religious and 
social issues" (Gorguissian et al, 2005, 7). In 2010 RSF noted that “despite a state 
of emergency and draconian laws, Egyptian journalists do their utmost to roll back 
the limits imposed on them. Privately-owned opposition newspapers and the 
independent press compete for readers' attention at newsstands with the official 
government press.”8   The laws are many (RSF mentions 32, FH 35) and punitive, 
and defamation lawsuits against journalists frequent. FH notes that as well as 
“legal and regulatory harassment, journalists and bloggers in 2009 commonly 
faced physical assaults, illegal detention, abduction, and confiscation of 
equipment.” FH argued that the more than 550 print publications disguised the 
government's role as owner and sponsor, not least through ownership of 99% of 
newspaper retail outlets and financial support of state media. The system has 
clearly become far more diverse than the 1970s. But media remained under severe 
pressure throughout the Mubarak period, and the dominant organs were still 
state-owned and/or significantly influenced by the government. Perhaps the best 
characterization of the media system is a partially diversified mobilization system. 

                                                 
8 RSF World Report 2010 – Egypt, since updated, but accessible via 
   http://web.archive.org/web/20110201014335/http://en.rsf.org/report-egypt,149.html  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

16 
 

I concur with Rugh’s 2004 “transitional.” 
 
Egypt’s trajectory according to FH is more complicated than most in MENA. From 
1980-85, it was assessed as ‘partially free’ for print media and ‘not free’ for 
broadcast media. It was judged ‘partially free’ in both areas from 1986 to 1993. 
Once numerical scoring began in 1994 it was scored ‘not free’ through to 2010, 
with the exception of 2008 when its score dipped just below 60 to bring it into the 
‘partially free’ category. RSF shows an increase in repression in the middle of the 
past decade, followed by a partial relaxation in 2010. EIU seems to show the 
reverse, with an increase in civil liberties in 2008, sliding back in 2010 to 2006 
levels. EIU seems more in tune with FH here than with RSF (2006: 3.53 2008: 
4.12 2010: 3.53). The trajectory seems to be more repression in the 1990s than the 
1980s, some relaxation since around 2004. 
 
Figure 6: Egypt 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 
Iran 
 
RSF and FH agree that Iran's system is among the most repressive in the region, 
particularly in 2009 in the face of widespread protests. Article 175 of the 
Constitution bans private broadcasting. Satellite dishes are illegal and, unlike some 
other countries where that is the case, are sometimes confiscated. The daily 
newspapers that dominate are government-owned or closely aligned with it. Post-
revolutionary Iran remains a mobilization system. 
 
FH judged Iran to be ‘partially free’ in both print and broadcast media in the 
immediately post-revolutionary period of 1980-1, but then ‘not free’ through 2010. 
RSF shows increasing repression throughout the past decade. EIU sees slight 
improvement in 2008 over 2006 but then regression (2006: 1.47 2008: 2.06 2010: 
1.76). 
 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

17 
 

Figure 7: Iran 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 

 
Iraq 
 
“Hundreds of print publications and dozens of private television and radio 
channels operate all over the country, but most are associated with a political 
party, ethnic group, labor syndicate, or social organization” and suffer from limited 
finances.9 Press laws, violence and intimidation constrain journalists. Around 40% 
have access to satellite television. A fragile diverse system. 
 
Figure 8: Iraq 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 
Iraq has been ‘not free’ for as long as the index has existed. While the score came 
down significantly after the 2003 invasion, dropping from the high 90s to 66, it 
has since hovered around 70, coming down again to 65 by 2010, but never into 
‘partially free’ territory. RSF shows a sharper improvement in freedoms in the past 

                                                 
9 Freedom House Freedom of the Press 2010: Iraq, 
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2010/iraq .  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

18 
 

few years than does FH. EIU also shows a significant improvement in 2010 (2006: 
4.12 2008: 4.12 2010: 5). 
 
Jordan 
 
The state maintains an effective monopoly on terrestrial television (one private 
station has struggled to launch), and a restrictive approach to radio licensing. The 
press is quite constrained by fines and other penalties. “Veneration for the 
monarchy, religion, but also state institutions and the men who head them are all 
'red lines' that journalists must not cross”.10 Loyalist. In 2004, Rugh considered 
the system transitional, but the failures of media privatization initially advocated 
by King Abdullah suggest that this label might be optimistic. 
FH rated Jordan ‘not free’ from 1980 to 1992. It was then ‘partially free’ from 1993 
to 2002, except 1999. From 2003-2010 it was scored ‘not free’ with scores in the 
low to mid 60s. The RSF trend is unclear, but is in the direction of slightly greater 
repression. EIU holds steady at 3.82/10. 
 
Figure 9: Jordan 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 
Kuwait 
 
The state owns nine local radio stations and five television stations, but there are 
also 16 privately-owned television stations and satellite access, and 14 Arabic and 3 
English privately-owned newspapers. There are some elements of loyalist media: 
both FH and RSF note self-censorship and 'red lines.' Diverse. Rugh categorized 
the press of the 1970s and 2004 as diverse. The present day seems broadly 
consistent with that, although there was a more controlled period between the 
1970s and now, and things may be slipping back in a more controlled direction 
today. 
 

                                                 
10 RSF World Report 2010: Jordan http://en.rsf.org/report-jordan,155.html . 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

19 
 

When there were separate FH scores for print and broadcast media, 1980-88, 
Kuwait scored ‘partially free’ on the former and ‘not free’ on the latter. Once the 
scores were combined, this became a ‘not free’ through 1995. From 1996 to 2010 
Kuwait has been ‘partially free’ with scores rising from the mid- to high 40s in the 
1990s to the mid- to high 50s in the past decade, pushing up towards the ‘not free’ 
boundary. RSF shows a sharp uptick in repression at the end of the decade back to 
(still low) 2002 levels. EIU shows steady improvement in civil liberties 2006-10, 
however (2006: 3.24 2008: 3.53 2010: 3.82) 
 
Figure 10: Kuwait 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 

 
Lebanon 
 
“All national daily newspapers are privately owned, as are most television and 
radio outlets” (FH) Lebanon remains diverse. Lebanon was rated ‘partially free’ for 
the period 1980-88, and again 1992-97 and 2005-10, with periods of ‘not free’ in 
between. Numerical scores leapt in 1998 and climbed from there to a peak of 74 in 
2002 before declining reasonably steadily since. EIU shows deteriorating civil 
liberties 2006-10 (2006: 6.47 2008: 5.88 2010: 5.59). RSF shows an erratic 
decade. 
 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

20 
 

Figure 11: Lebanon 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 
Libya 
 
“The government owns and strictly controls nearly all print and broadcast media” 
(FH). Mobilization. While not scoring as high as Iraq under Saddam Hussein, 
Libya has one of the most consistently repressive scores in the region. EIU and 
RSF also give consistently poor scores (EIU 2006: 1.47 2008: 1.76 2010: 1.47). 
 
Figure 12: Libya 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free.  
 
Morocco 
 
Broadcast media are 'dominated by the state' with satellite available. FH estimates 
more than 70% of the press is privately owned. But constraints are significant and 
self-censorship rife. Rugh considered it diverse in the 1970s and 2004; today it 
probably remains so. 
For the period when print and broadcast media were scored separately, Morocco 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

21 
 

was considered ‘partially free’ in the former and ‘not free’ in the latter. From 1989 
to 1991 it was ‘not free’ and then ‘partially free’ from 1991 to 2003, with numerical 
scores around 50 for the latter half of the 1990s, before they began to climb. From 
2004 to 2010 it has been ‘not free’ with scores trending up from the low 60s to 66 
in 2010. EIU scores 2006-10 are broadly flat (2006: 3.82 2008: 4.12 2010: 4.12); 
RSF joins FH in showing greater repression as the decade wore on, with a dip mid-
decade. 
 
Figure 13: Morocco  

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 
Oman 
 
State monopoly on broadcasting and tight control of the printed press. Loyalist. 
On the FH index, Oman has been rated ‘not free’ from 1980 to 2010. EIU has 
Oman steady at 4.12. RSF is inconclusive. 
 
Figure 14: Oman 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

22 
 

Qatar 
 
Red lines are very strong and self-censorship imperative, not least due to wide 
government powers under the unreformed 1979 press law (RSF). Private 
newspapers belong to members of the royal family, as does Al Jazeera, which while 
arguably promoting democratization in parts of the Arab world, is constrained in 
its coverage of Qatar itself and certain near allies. Loyalist. Apart from 1997, Qatar 
has been consistently rated ‘not free’ with scores in the low 60s, trending upward 
in the latter half of the present decade. RSF shows the upward trend starting later, 
rising quite steeply 2008-10. EIU does not show decline in civil liberties in the 
same period (2006: 3.82 2008: 4.41 2010: 4.41). 
 
Figure 15: Qatar 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 

 
Saudi Arabia  
 
“The government owns and operates all domestic broadcast media, and content is 
heavily censored. Most privately-owned print media are connected to the 
government or royal family, which exert control through means including the 
approval or rejection of new editors” (FH). Satellite dishes are illegal but tolerated. 
Loyalist. 
In common with Iran, Iraq, Libya, and Syria, Saudi Arabia has been consistently 
rated ‘not free’ since 1980, although it approached the boundary of ‘partially free’ 
in 1996. RSF scores vary, but the Kingdom ended the decade more or less where it 
was in 2002. EIU shows a decline in civil liberties at the end of the decade (2006: 
1.76 2008: 1.76 2010: 1.47). 
 
 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

23 
 

Figure 16: Saudi Arabia 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 
Syria 
 
“The Baath party has kept total control over the media” (RSF). FH notes minor 
openings to non-political private media. But most critical media remains confined 
to the internet. Mobilization. Syria has always been rated ‘not free’ since 1980. The 
trend was reasonably flat in the 1990s, rising above 80 since 2002, when the brief 
‘Damascus Spring’ of President Bashar Al Assad’s earliest days in office gave way to 
renewed repression of media and civil society in general. RSF concurs on the 
deteriorating condition, particularly since 2008. EIU shows a slight improvement 
since 2008 (2006: 1.47 2008: 1.47 2010: 1.76). 
 
Figure 17: Syria 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 
Tunisia 
 
In early 2010 RSF reported “Virtually the entire media landscape is under the 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

24 
 

direct control of the government or owned by those close to the president.” FH 
noted high internet penetration by regional standards at 34%, but “Internet cafes 
are state run and operate under police surveillance, and users must register their 
names and other personal information before accessing”: loyalist. Rugh (2004) 
argued that Tunisia was transitional, but the government’s very tight control of 
state-owned and private media alike suggests that any transition was aborted 
(until the revolution, of course). 
 
Tunisia was rated ‘partially free’ in print and ‘not free’ in broadcast media when 
those were scored separately from 1980 to 1988. After a ‘not free’ 1989 it was 
scored ‘partially free’ 1989-1994. Since then it has been ‘not free’ with a fairly 
steady rise in score to 85 in 2010, the year that ended with Mohammed Bouazizi’s 
self-immolation in Sidi Bouzid. RSF shows more variation over the past decade, 
but a sharp rise 2008-10. EIU concurs, with steady deterioration in civil liberties 
(2006: 3.82 2008: 3.53 2010: 3.24). In the decade that Egypt was somewhat 
loosening controls on expression, Tunisia was tightening them. 
 
Figure 18: Tunisia 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 
United Arab Emirates 
 
Broadcast media are dominated by companies controlled by or at least invested in 
by the government. Print is more diverse, with six English and five Arabic dailies. 
High potential fines and control of distribution constrain the media – issues of 
publications containing criticism of the Emirates or material deemed offensive do 
not reach the newsstands. Loyalist/diverse (Rugh considered it loyalist in both 
1979 and 2004). The Emirates was rated ‘partially free’ for print and ‘not free’ for 
broadcast 1980-88. Since 1989 it has been rated ‘not free’ with scores since 1994 
mostly in the 70s. RSF scores show no clear pattern: 2010 is lower than 2003, but 
the 2008-10 trend is upward. EIU is steady at a low 2.94. 
 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

25 
 

Figure 19: U.A.E. 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 
Yemen 
 
Government has a monopoly on terrestrial broadcast media. Print is more diverse, 
although the Ministry of Information “exerts influence over the print media in part 
by controlling nearly all printing presses and manipulating advertising subsidies” 
(FH) as well as legal and other action. Internet penetration is a tiny 1.8%, with 
access via filtered government providers. Mobilization. Rugh considered it to have 
moved to diverse by 2004. If so, it was at best transitional by 2010. Yemen has 
been rated ‘not free’ since 1980 with the exception of 1994, when it was rated 55. 
The trend since then has been flat at 68 in the latter half of the 1990s, climbing 
since then with a brief dip in 2002. RSF shows a marked, steady increase in 
repression 2002-10. EIU concurs (2006: 2.35 2008: 1.76 2010: 1.18). 
 
Figure 20: Yemen 

 
x-axis: year from 1994-2010, y-axis: score 100 = most repressive, score 0 = most free. 
 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

26 
 

Analysis and Conclusions 
 
Table 3: Summary - Censorship & MENA Uprisings 

 
 
 

Category 1979/2004/2010 Repression 
Trend 

Instability Revolutionary 
uprising? 

Algeria MobilizationTransitional Long term, less 
repression; 
shorter term, 
flat/slight rise 

  

Bahrain Loyalist Slight rise. High Yes 

Egypt MobilizationTransitional Some relaxation 
in past decade 
compared to 
1990s. 

 Yes 

Iran Mobilization Highly 
repressive, 
getting more so. 

High  

Iraq MobilizationDiverse Becoming less 
repressive 

High  

Jordan LoyalistTransitional 
(Rugh)Loyalist 

Flat   

Kuwait Diverse Flat or slight 
decline in 
repression 

Low  

Lebanon Diverse Slightly 
increasing 

High  

Libya Mobilization High and slight 
increase 

High Yes 

Morocco Diverse Slight increase   

Oman Loyalist Flat   

Qatar Loyalist Rising Low  

Saudi Loyalist Slight rise   

Syria Mobilization High and slight 
rise 

 Yes 

Tunisia LoyalistTransitional 
(Rugh)Loyalist 

Steady increase  Yes 

UAE Loyalist Flat Low  

Yemen MobilizationDiverse 
(Rugh)Transitional 

Steady increase High Yes 

 
 
Table 3 summarizes the results of this brief survey. The Category column compares 
the present to 1979 and 2004 when Rugh conducted his analyses. The Repression 
Trend column presents the approximate combined trend of the three indexes. 
Clearly, where they diverge significantly in their assessments, one must be 
cautious. The last two columns duplicate those of Table 1. 
 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

27 
 

Over the past decade Egypt’s partial liberalization makes it unusual among states 
that have experienced major upheavals. Indeed, the majority of states in the region 
appear to have responded to changes in technology and the international 
environment by either maintaining or increasing repressive systems of information 
management. 
 
To the extent that there is a relationship between repression of expression and 
mobilization, the trends provide some indication that high or increasing repression 
might increase the probability of mobilization. The mechanism could be that 
repressive systems by denying mediated opportunities to express frustrations (the 
‘safety valve’ function of free expression) increase the pressure to meet face to face 
and act in public spaces. Habermas’ original public sphere was the coffee shop, not 
the newspaper. Asef Bayat’s ‘political street’ as a sphere of public action as well as 
discussion may be a logical outcome of unfree mass media (Bayat, 2009). 
However, several states of the region maintained increased repression without 
reaping significant anti-regime mobilization, so it does not seem to be a sufficient 
cause. 
 
Does Egypt’s experience argue that high or increasing repression is also not a 
necessary cause of mobilization? The evidence from the indexes is ambiguous. A 
more detailed case study is required to establish the story of expression in Egypt 
over the past decade and longer. But the regional data seems to fairly convincingly 
refute Mr Mubarak’s argument. If there is any causal relationship between 
repression of expression and popular mobilization, it seems to be the opposite of 
what he claimed: high or increasing repression is more likely to provoke regime-
challenging mobilization than liberalization is. To the extent that the Egyptian 
regime was liberalizing, it was doing the right thing to head off a revolution. 
 
Directions for Future Research 
 
We still do not understand enough about the effects of censorship. We can 
probably generalize that it has a degrading effect on the public sphere and might 
encourage elements of both reactance – finding alternative paths to information – 
and a more apathetic balancing, where producers and consumers adapt themselves 
to the status quo. There may be possibilities for large-n studies on social 
movements and revolutions that can seek to measure the importance of the degree 
of closure of an information environment relative to other factors in a social 
movement's opportunity structure. Among the difficulties will be the relative 
scarcity of systematically-gathered long-term data. The existing indexes go back at 
most 30 years. The FH index, while useful, suffers from more than one change in 
coding methods over that period. RSF's index is consistent, but covers a much 
shorter period, as does the even more recently established EIU index, which has a 
broader array of concerns than the other two. Anyone considering statistical 
analyses may have to begin by producing a brand new data set, returning to 
historical materials and accessing people and data previously inaccessible. Given 



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

28 
 

the nature of the subject, that may in any case produce better data than could have 
been produced contemporaneously. 
 
Another way to take advantage of formerly censored societies opening up is that 
key actors may now be more prepared to discuss the effects of censorship at the 
level of individual producers, consumers, and censors. Some such material has 
already emerged from the former Soviet Bloc. A systematic project of interviews 
within a coherent theoretical framework informed by political science, media 
studies, and psychology could identify how a given censorship regime affects 
producers and consumers, as well as the media of transmission and their content. 
Attempting to understand such processes at the individual level could make a 
contribution to grasping the broader social effects of such practices. 
 
 
Bibliography 
 
Anonymous. (1993). Censorship in the Middle East: The Case of Arabic Literature. In I. Peleg (Ed.), 

Patterns of Censorship Around the World (pp. 94-109). Boulder, CO: Westview.  
Bayat, A. (2009). Life As Politics - How Ordinary People Change the Middle East. Stanford, CA: 

Stanford University Press. 
Goldstein, R. J. (Ed.). (2000). The War for the Public Mind : Political Censorship in Nineteenth-

Century Europe. Westport, CT: Praeger.  
Gorguissian, T., Khouri, R., Nematt, S., Al-Mirazi, H., & Hudson, M. C. (2005). Uncovered: Arab 

Journalists Scrutinize Their Profession. Washington, DC: Center for Contemporary Arab 
Studies.  

Halvorssen, T. (2011). George Ayittey: How to Defeat a Dictator. Huffington Post, June 24.  
Hayes, A., & Reineke, J. (2007). The Effects of Government Censorship of War-Related News 

Coverage on Interest in the Censored Coverage: A Test of Competing Theories. Mass 
Communication & Society, 10(4), 423-438. 

Henderson, K. (2005). A Regional Strategy for Promoting a Free Media and Freedom of Expression 
in the Middle East and North Africa: Decriminalizing Defamation and Insult Laws Against 
Journalists and the Media Through Legislative Reforms, Executive Decrees and Prioritized 
Law Enforcement Policy Statements. Washington, DC: International Foundation for 
Electoral Systems. 

Howard, P. N. (2010). The Digital Origins of Dictatorship and Democracy. Oxford: Oxford 
University Press. 

Koeppel, B. (1988). The Press in the Middle East: Constraint, Consensus, Censorship. Washington, 
DC: MERIP.  

Lynch, M. (2006). Voices of the New Arab Public: Iraq, Al-Jazeera, and Middle East Politics Today. 
New York: Columbia University Press.  

Morozov, E. (2011). Technology's Role in Revolution: Internet Freedom and Political Oppression. 
The Futurist, , 45, 4, July-August  2011, 18-21. 

Noman, H. (2011). The Emergence of Open and Organized Pro-Government Cyber Attacks in the 
Middle East: The Case of the Syrian Electronic Army. The Information Warfare Monitor, 
May 30. 

Peleg, I. (1993). Censorship in Global and Comparative Perspective: An Analytical Framework. In I. 
Peleg (Ed.), Patterns of Censorship Around the World (pp. 3-15). Boulder, CO: Westview.  

Peleg, I. (1993a). Freedom of Expression in the Third World: The Human Rights of Writers in 
Developing Countries. In I. Peleg (Ed.), Patterns of Censorship Around the World (pp. 110-
140). Boulder, CO: Westview. 

Ragin, C. C. (2000). Fuzzy-Set Social Science. Chicago, IL: University of Chicago Press  



Vol.2No.1Spring/Summer 2012  www.globalmediajournal.de 

 

29 
 

Rugh, W. A. (1979). The Arab Press: News Media and Political Process in the Arab World. Syracuse, 
NY: Syracuse University Press. 

Rugh, W. A. (2004). Arab Mass Media. Westport, CT: Praeger.  
Sutter, G. (2000). 'Nothing New Under The Sun': Old Fears and New Media. International Journal 

of Law and Information Technology, 8(3), 338-378.  
Tarrow, S. (1988). National Politics and Collective Action: Recent Theory and Research in Western 

Europe and the United States. Annual Review of Sociology, 14, 421-440.  
Wedeen, L. (1999). Ambiguities of Domination: Politics, Rhetoric, and Symbols in Contemporary 

Syria. Chicago: University of Chicago Press.  
 
Main internet references: 
Economist Intelligence Unit http://www.eiu.com. 
Freedom House http://www.freedomhouse.org 
Press Reference http://www.pressreference.com/ 
Reporters Without Borders http://en.rsf.org 
 
 

Author Edward Webb, Assistant Professor at Dickinson College since 2007, and 
a founder of Dickinson's Middle East Studies program. Formerly a member of 
Britain's Diplomatic Service, including serving at the British Embassy in Cairo in 
the 1990's, he has a BA from Cambridge University and an MA and PhD from the 
University of Pennsylvania. His teaching and research interests in the Middle 
East include secularism, nationalism, education, authoritarianism, and media, 
including digital and social media. He has particular interests in Turkey, Tunisia, 
Egypt and Syria. 
Email: webbe@dickinson.edu 
 
 
 
 
 
 


