Global Media Journal

German Edition

Vol. 2, No.2, Autumn/Winter 2012

URN: nbn:de:gbv:547-201200257

From the Field:

Researching Media Assistance as a Tool of
Democratisation and State building in Post
Conflict Societies— Lessons from the Case of
Bosnia and Herzegovina

Nidzara Ahmetasevic

Abstract: This paper aims to give insights into my research on media assistance and its effects on
democratisation and state building processes in Bosnia and Herzegovina (Bosnia). I try to analyse a
process which lasts more than 15 years, and includes different aspects, from law making to
establishing new media. I argue that most of the measures have been carried out in a state of
imposition, in a semi-protectorate, that is Bosnia after the war. This period of post-war
reconstruction in Bosnia is difficult to research for many reasons, starting from the obvious fact
that processes are still going on, to the fact that different international players who were involved in
the process over the years, hardly left archives available to the public to be analysed. What is left
sometimes does not give a complete picture. In the paper different methods will be presented, that
have been applied in order to overcome these difficulties. Thus, I try to give some
recommendations for other researchers working on similar topics.

Keywords: media, democracy, media assistance, media development, democratisation, state
building, post conflict reconstruction, Bosnia and Herzegovina

Introduction

For more than 15 years, the “international community™ (IC) has been involved in
democratisation in Bosnia and Herzegovina. This process aims to establish and
consolidate democracy in the country that at the beginning of the 1990s went
through war for three and a half years, that ended with a genocide.

1 I am using the term “international community” as a common reference to a number of
international players, including governmental, non-governmental, intergovernmental
organizations as well as private foundations who engage themselves in post-conflict countries in a
process of state building and democratisation.



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

Among other large-scale changes, the democratisation process in Bosnia includes
reforms of the media sector, with the premise that the media play a very important
role in sustaining democracy, and state building. Media assistance was deployed to
influence significant changes in the media, starting with the introduction of media
laws and regulations previously not even known in the country or the Balkan
region itself.

Scholars are considering that media assistance in Bosnia is “the biggest media
experiment in democratisation that has been ever tried” (Chandler 1999:130), or
“the biggest media assistance intervention in modern history” (Howard 2003).
Nevertheless, the exact amount of money spent in the process is hard to determine
since many organisations have been involved, and systematic coordination has
never actually existed. Moreover, it is hard to number all the projects that were
going on, what their purpose was, and which goals were achieved. The
“experiment” was stopped a couple of years ago, but resumed in 2010 with new
initiatives, which makes a challenge for scholars to research the whole process, or
even more, to try to draw lessons for future cases. However, it appears that it is
important to look at the results achieved so far, and to try to take into account how
and if they reflect on democratisation and state building at all.

Even though results have not been evaluated by the IC, it did not stop them to
apply similar models to some other post-conflict countries, such as Kosovo, Iraq or
Afghanistan. Both observations — that the case of Bosnia provided a model for
media assistance in post-conflict countries as well as the fact, that media assistance
strategies in Bosnia have been revived two years ago —aroused my scientific
interest to investigate in the field. At the same time, working as a journalist for
over 15 years in Bosnia, I have recognised at first hand that media assistance
apparently did not have significant impact in Bosnia. For example, it is hardly
more secure to be a journalist in Bosnia today than a few years ago. Moreover, it is
hard to say if the media have become more professional, if they are less influenced
by politicians, or if they are more self-sustainable now. Senad Avdic, a journalist
from Sarajevo, in one of his columns described the whole process as “an absolute
failure of the international community” (Avdic 2009:4/5). I do agree with a
majority of media professionals from Bosnia, who are doubtful whether any aspect
of the media development process was implemented effectively. Moreover, we are
asking: What was the purpose of it, after all?

I am aware of the recently growing academic literature about different aspects of
peace reconstruction in the Balkans (e.g. Bieber 2006; Chandler 1999; 2001, Bose
2002; Gow 1996, are just some of the authors), and almost all of them are
recognising the importance of the democratisation process and the need to
reconstruct the media. But they all lack to focus on details with regard to the
process of media assistance. Thus, my intention is to fill this gap.



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

In this article, firstly, I will give a summary of the most important — or rather
biggest — media assistance projects in Bosnia. Secondly, I try to explain the
method I am using to investigate this process. Finally, I will point to some of the
lessons I have learned along the way on how to do research on ongoing processes,
when not much information on what has been done is available, and when the
impact of the process is difficult or almost impossible to measure.

My perspective on this topic is the one of a scholar who is doing research in South
East Europe, but also that of a journalist who spent years working for different
media in Bosnia. I witnessed the troubles the media in post-conflict countries like
Bosnia went through, from limits in freedom of movement to limits in freedom of
speech, and closely observed changes that went on for years.

Background of Media Assistance in Bosnia and Herzegovina

Until March 1991, Bosnia and Herzegovina was part of the Socialist Federal
Republic of Yugoslavia (SFRY) that started disintegrating with the downfall of
Communism in Eastern Europe. In the fall of 1991, first multiparty elections were
held in Bosnia, when three nationalist parties, one predominantly Bosnian Serb,
one Bosnian Croat and one Bosniak (Bosnian Muslims) wonz2. By the end of March
1992, the referendum for succession from Yugoslavia was held, but was rejected by
the ruling Serbian party that insisted Bosnia should stay part of Yugoslavia.
However, the majority of the population voted for succession and the country
proclaimed independence on March 31st 1992. The war started immediately
afterwards, supported by the forces and governments from neighbouring Serbia3,
and later even from Croatia4. In preparation for the war, as well as during the war,
the media were used as a powerful political propaganda tool and helped in
spreading hate and inciting enmitiess.

After three and a half years, in December 1995, the war was stopped with the
Dayton Peace Agreement® (DPA). The DPA defined future arrangements in Bosnia,
including the division of the country along ethnic lines?, setting up a Constitution
and establishing the mission of the international community3. It was the beginning

2 Srpska demokratka stranka (Serb Democratic Party), Hrvatska demokratska zajednica (Croat
Democratic Union), and Stranka demokratske akcije (Party of Democratic Action)

3 See ICJ decision in the case of Bosnia and Herzegovina vs Serbia, http://www.icj-
cij.org/docket/index.php?p1=3&k=8d&p3=4&case=91, accessed on October 2012

4 See the International Criminal Tribunal decision in the case of Blaskic, Kordic and Cerkez,
Kupreskic, Furundzija at http://www.icty.org/cases, accessedon on October 2012

5 For more see Thompson, Mark, Forging War, The media in Serbia, Croatia and Bosnia and
Herzegovina, Aticle 19, 1994

6 Negotiations were held in Dayton, Ohio, US, arranged and lead by the US with participation of
some other, mostly, Western countries.

7 The country is divided in two entities - Republika Srpska with predominant Bosnian Serb
population, and Federation of Bosnia and Herzegovina with predominant Bosniak and Bosnian
Croat population. By DPA, the city of Brcko is established as districts.

8 DPA available at http://www.ohr.int/dpa/default.asp?content_id=380, accessed on September
2012



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

of the IC engagement in post war reconstruction, which included the above
mentioned engagement in the media sector.

Interestingly, during peace negotiations in Dayton, the media were not subject of
discussion, and the future arrangements were not mentioned in the agreement.
Zoran Udovicic (2001) concluded that the international media intervention
“mainly arose from the spirit, rather than the letter of the DPA”.

However, some of the DPA articles do mention freedom of the media as a
precondition for the organisation of elections, and that was a door openener for
media assistance. For example, Annex 3 defines that “the Parties9 are obliged to
ensure conditions for the organisation of free and fair elections, so that citizens
will be able to make decisions about their vote, and to vote in secret without fear or
intimidation®. It also says “the Parties shall ensure freedom of expression and of
the press; shall allow and encourage freedom of association (including of political
parties); and shall ensure freedom of movement”.10

The freedom of expression in Bosnia is guaranteed by the Constitution, which is
part of the DPA Annex 4. The Constitution mentions that the signatories of the
DPA “shall prevent any incitement of ethnic or religious hostility through the
media”.’* This was a task hard to fulfil, because the politicians who were in charge
immediately after the war, were those who fought the war, and some of them were
even responsible for war crimes. Instead of removing those politicians from power,
the IC decided to try to assist the media to become more professional and less
politically dependent, as well as to provide unbiased information, with the hope to
empower the public to vote against nationalists. Eventually, election results over
the years show that these efforts had only limited effects.2

Daytonised media

Kemal Kurspahic (2003:166), a former journalist from Sarajevo coined the term
“daytonised” to describe a situation within the media sector, when the media as
well as the country were divided along ethnic lines, and politicised to the level that
it was clear which media belonged to which party. Moreover, many journalists
were party members, or close to different political options, and not even trying to
hide that from the public. The handful of independent media, mostly based in the
capital Sarajevo, Zenica and Tuzla, did not have significant influence.

The IC chose a slightly similar strategy to the one existing political parties used,
deciding to try to influence editorials with their ideas. Julian Brightwhite, who

9 The worked Parties refers to all former warring sides who signed the DPA, meaning governments
in Sarajevo, Zagreb and Belgrade.

10 Dayton Peace Agreement, Annex 3, available at
http://www.ohr.int/dpa/default.asp?content_id=371, accessed on 2 February 2010

11 Dayton Peace Agreement, 4, available at http://www.ohr.int/dpa/default.asp?content_id=372,
accessed on 2 February 2010

12 Last local elections were held this September when the same parties as in 1991 won by large
majority.



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

served from 2002 to 2004 as a Director of Communication Department for the
Office of the High Representative (OHR)!3 in Sarajevo, explained to me that the IC
in Bosnia had “a political agenda, too: to promote some kind of civic society, non
ethnic, democratic options,” and to do that, they were “buying editorial policy”4.

Nevertheless, Kurspahic (2003: 166) concluded how the IC made Bosnian media
part of the “deal with the devil” by accepting nationalists as leaders and
recognising the partition of the country made during the war “instead of
encouraging and supporting them [the media] to break free and become
independent observers and critics of nationalist manipulation of the past and the
present.

According to available documents, media reports and interviews I conducted with
former IC officials, the media were topic of almost every meeting of the Peace and
Implementation Council (PIC), a body of 55 members — some of them
ambassadors and some representatives of the different IC organisations present in
Bosnia. Even more, in 1997, the OHR formed The Media Support and Advisory
Group which used to meet once a week. The members were representatives from
the OHR, OSCE, European Commission (EC), and UN Mission in Bosnia
(UNMBH).

The first PIC meeting, which was highly important for the future media
intervention strategies (Price 2002), was held in Sintra, Portugal, in May 1997. It
resulted with the Declaration placing the media high on the IC agenda in Bosnia.
Participants agreed to broaden the powers of the OHR in relation to the media,
and to encourage promotion of independent media as an “essential step for
developing democratic institutions”, as well as to strengthen the work of
independent publishers and broadcasters!s. In Sintra, PIC members decided to
assign to the OHR rights and powers “to curtail or suspend”® any media network
or programme acting in opposition to the DPA, a power that was implemented
soon after.

In the same year, the OHR ordered Srpska Radio Televizija (SRT) to moderate its
programme. The channel was run by the local nationalist Serbian party which was
headed by indicted war criminal Radovan Karadzic. Since SRT did not obey this
request, NATO was called up to intervene in August 1997. The point for the IC to
intervene in this way was when SRT compared the Stabilisation Forces (SFOR),
which were in charge with implementing the military aspect of the Peace
Agreement, with SS forces, calling them SS-FOR. In response, SFOR took control
over some of the transmitters used by SRT, and US jet planes were called in to jam

13 An ad hoc institution established with the DPA responsible for the implementation of the civilian
aspect of the Agreement. A couple of years after the DPA was signed, the OHR was given the powers
to impose laws and dismiss elected politicians from their offices.

14 Interview with Julian Brightwhite, August 2010.

15 PIC Sintra Declaration, Communiqué Political Declaration from Ministerial Meeting of the
Steering Board of the Peace Implementation Council, available at
http://www.ohr.int/pic/default.asp?content_id=5180, accessed on November 2011

16 PIC Sintra Declaration.



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

their programme. This move was the first step to be called an information
intervention7. A similar approach was used in 1998 when the IC carried out a
decision to close EROTEL, a TV network that broadcasted in the part of the
country where the majority of Bosnian Croats used to live, because the network did
not obey the rules.

Originally, the DPA put the Organisation for Security and Cooperation in Europe
(OSCE) in charge of overseeing the elections. The organisation also had a duty to
observe the media coverage of the pre-election process, and on the election day. In
December 1995, the OSCE established the Media Development Office (MDO) to
define goals in media reforms (Domi 2004). This function was transferred to the
OHR in 1997 when the PIC met in Bonn and decided to impose a de facto
protectorate over Bosnia providing this organisation with authoritative powers:8.

The Bonn Declaration is read by some of the scholars as a proof of the PIC’s “firm
commitment to establish free and pluralistic media,” (Price 2002: 198), and the
strong support for the OHR involvement in media reforms. The first document
that was called a “media strategy” was drafted by the OHR and accepted by the PIC
in Bonn. Simon Heselock, Deputy High Representative for the Media, who took
part in drafting this strategy, said that it was based on three pillars: 1) editorial
intervention and media reconstruction and regulation; 2) encouragement of
independent media and the provision of alternative sources of information, and 3)
the reform of public broadcasting.

Further on, the OHR took a much bigger role in media development. According to
Laurent Pech, their role was the most important in relation to media reform (Pech
1999/2000), since the OHR (together with the OSCE) participated in the set up of
rules and regulations, laws and bodies involved with media reform. Moreover, they
established new media to be run and financed by the IC.

In his observation of the situation in the country in the aftermath of the war, Tarik
Jusic (Jusic 2000: 231-249) described how the IC was faced with “the enormous
challenge” of totally reconstructing the existing media, while none of the ruling
parties was willing to support such a reconstruction, seeing it as a threat to the
power they had over the media. At the same time, no basic state institutions or
legal system was functioning, accompanied by “the absence of democratic
traditions, civic culture and any form of a grass roots civic movement,” (Jusic
2002).

17 The term “information intervention” was for the first time used by Jamie F. Metzel in 1997. For
more see Metzel, F. Jamie, Information Intervention: When Switching Channels Isn’t Enough,
Foreign Affairs, November/December 1997, available at
http://www.foreignaffairs.com/articles/53575/jamie-f-metzl/information-intervention-when-
switching-channels-isnt-enough.

18 PIC Bonn Conclusions available at http://www.ohr.int/pic/default.asp?content_id=5182,
accessed on September 2011.

19 Interview with Simon Heselock, July 2011, Oxford.



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

Regulating the media

In the aftermath of the war, the media were highly politically influenced, they
functioned mainly without set rules and regulations, journalists were often
exposed to violence and restrictions of freedom, and the overall conditions hardly
allowed development to the better.

The IC decided to get involved in the process by establishing regulatory bodies,
starting from May 1996 when the Media Expert Commission (MEC) was
introduced. The body was set up by the Provisional Election Commission (PEC),
with the aim to introduce the rules and to supervise their implementation before
and during the elections. PEC issued an Electoral Code of Conduct, defining rules
for the media, and taking the role to supervise the implementation (Pech
1999/2000), and MEC monitored the compliance to these rules. Until September
1998, MEC acted in 201 cases against the media that violated the rules (Popovic
2005: 125-133). This task of supervision transformed the MEC into a “powerful
body,” (Chandler 2000: 116) that could recommend to PEC to sanction any media
or journalist, or person and institution they considered to violate the rules. The
Commission was empowered to recommend financial penalties and the removal of
candidates from electoral lists to the PEC. Yet, MEC did not manage to exclude the
influence the political actors — in particular the nationalist parties — had over the
media in 1996 and 1997 (Pech 1999/2000).

In their 1997 report, the International Crisis Group (ICG 1997: 21) observed that
the work of the MEC was disappointing because of “the defeatism which seemed to
pervade the entire organisation” due to “the absence of the leadership and
expertise”. Even the MEC admitted in 1998 that their effectiveness was limited
after the war “mainly because of a failure to use the tools available to its greatest
effect” (Pech 1999/2000).

At the same time, with the intention to enhance media plurality, the IC helped to
create a number of new media outlets, especially broadcast media. According to
the OSCE dataz°, over 400 electronic media outlets existed in Bosnia in 1996.
Dunja Mijatovic, who participated in the establishment of the Independent Media
Commission (IMC), that was in 1998 transformed into the Communication
Regulatory Agency (CRA), remembers that only Paraguay had more media than
Bosnia back then: “It was not media pluralism, but pure media anarchy.”2* Faced
with the problems, caused to some extent even by uncoordinated media assistance,
the IC had to establish a body to regulate the media spectrum and to issue licences.

20 Interview with Tanya Domi, April 2012, Skype. She said that the ratio was one media outlet for
every 17,000 people, while the European standard ratio at this time was 250,000 for one media
outlet.

21 Interview with Dunja Mijatovic, Vienna, February 2012.



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

In 1998, the PIC formed the International Media Standard and Licensing
Commission (IMSLC) as a regulatory body to inherit the MEC. The body reported
to the Media Standard Advisory Group (MSAG), also an IC creation. The plan was
that the IMSLC would license broadcasters while setting up structural and editorial
standards22. International media were extremely critical about this body
describing it as “a tribunal that will have the power to shut down radio and
television stations, and punish newspapers” (Shanon 1998: 8). This body was
finally replaced by an Independant Media Commission (IMC)23 in June 1998. The
IMC was in charge to regulate and license the broadcast media, as well as to set up
the Code of Practice. The IMC also had powers to sanction media, including
financial penalties or suspension of licenses, as well as seizure of equipment or
closing down operation and eliminating the license, for which they were entitled to
“enlist the support and assistance of all law enforcement agencies in Bosnia and
Herzegovina, and seek assistance from the Peace Stabilization Force or its
successors 24,

The IMC leadership was composed of international members and appointed by the
OHR. It was supposed to become fully local over the years. The work of the IMC
was endorsed during the PIC meeting in Madrid=s. The first general director was
the former Swedish judge Krister Thelin. He understood that this body is
independent from the rest of the IC in Bosnia, and that he, as well as the HR, has
power in the media sector assigned to them in Bonn.2¢ His attitude confirms that
the media, as well as the country, were placed under protectorate.

According to the IMC document from 2000, the media in post-war Bosnia were
“the most politicised in Europe”27. The IMC understood that their work was to find
a way to create the legal framework for broadcasters, which eventually will
contribute to democratisation28. The IMC was forced to create its own system,
rules and procedures while working in a “legal vacuum”29.

The first goal for the IMC was to count the exact number of broadcasters in the
country, which had been completed by October 19993°. The second phase, that

22 OHR Bulletin 66, 23 February 1998, available at http://www.ohr.int/ohr-
dept/presso/chronology/bulletins/default.asp?content_id=4991#6, accessed on October 2011.

23 Decision on the establishment of the Independent Media Commission, available at
http://www.ohr.int/decisions/mediadec/default.asp?content_id=95, accessed on January 2012.
24 Ibid.

25 PIC Madrid Declaration available at http://www.ohr.int/pic/default.asp?content_id=5190,
accessed on September 2011.

26 Interview with Krister Thelin, October 2011, Skype.

27 Special Report, Bosnia and Herzegovina, White Paper of the Independent Media Commission,
Sarajevo, Media Online, Southeast European Media Journal, available at
http://www.mediaonline.ba/en/?ID=4, accessed on November 2010.

28 Ibid.

29 Interview with Katrin Metcalf Nyman, January 2010, email.

30 Before the establishment of the IMC, frequency management and broadcast licensing was
handled by different bodies in different parts of the country, with no co-ordination and little respect
for any rules. In addition, as the situation was known to be chaotic, broadcasters in many cases just
did not apply for any licence at all but just started broadcasting or changed frequencies or other
parameters. The Telecommunications Directorate nominally existing on the State level in reality

8



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

lasted over four years, was issuing licences. The Broadcasting Code of Practice3!
was issued on August 1, 1998, and amended on June 9, 1999. The Code instructed
the media not to broadcast any material which could incite ethnic or religious
hatred and to observe general community standards of decency and civility.
Moreover, the media shall avoid to promote the interests of one political party. It
also stated that the right of reply is required when broadcast material unjustly
places a person in an unfavorable light or otherwise if fairness and impartiality
require it32.

Meanwhile, besides the IMC, the Telecommunications Regulatory Agency (TRA)
existed and was responsible for telecommunications and frequency management.
The OHR merged the two agencies in March 2001, creating the CRA33. In October
2002, the Law on Communications was imposeds34, a decision that came after 18
months of waiting for the Council of Ministers (state government) to approve the
draft. This law formalised the role of the CRA in legal terms, and regulated
communications. According to the law, the Council of Ministers is responsible for
policy-making and the CRA for regulation, while the body is headed by the
Director General, nominated by the CRA and approved by the Council of Ministers.
At the same time, the CRA is meant to finance its work from technical license fees,
meaning that it is not dependent on the state budget even though the Council of
Ministers approves the budget. In 2003, the CRA became a fully local institution.
Mijatovic recalls that it was the first ever IC created body to become fully localss.

Nevertheless, political pressure on this institution persisted over the years. OHR
reacted several times defending the CRA and issuing different obligatory decisions
to provide support. Eventually, in 2012, the OSCE ordered an analysis of the
existing law on CRA which concluded that “although the independence of the
Agency is proclaimed in the text of the Communication Law and there are many
positive aspects elaborating on this issue, specific guarantees of such independence
are lacking through other provisions.” (OSCE 2012). The study recommended a
number of measures that could improve the situationsé. In this case, as in many
others when laws were imposed in Bosnia, it is obvious how they were not written
for a long term, but they were instant solutions meant to be amended or changed,
and adjusted to the respective situation. However, weak state institutions, as well
as legislators were never able, or willing, to deal with these issues.

only represented a small part of the country and the Bosniac (Muslim) part of the population.

31 Broadcasting Code of Practice available at http://new.mmc2000.net/wp-
content/uploads/2011/06/BOSNIA.pdf, accessed on September 2011

32 Ibid.

33 Decision Combining the Competencies of the Independent Media Commission and the
Telecommunications Regulatory Agency, available at
http://www.ohr.int/decisions/mediadec/default.asp?content_id=75, accessed on September 2011
34 Law on Communications available at http://media.parlament.org.ua/uploads/files/f153.pdf,
accessed on October 2011

35 Interview with Dunja Mijatovic, February 2012, Vienna.

36 Analysis Bosnia and Herzegovina: Legislative Framework on the Communications Regulatory Agency
available at http://www.osce.org/fom/94101. Accessed on October 2012.



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

Changing and imposing laws

Obviously, print media had a different status in Bosnian society. Even during the
war, as well as after it, it was possible to find print media that were independent
from leading politicians or any interest groups. The level of professionalism was, to
a certain degree, higher in newspapers than in broadcast, too. At the same time,
the influence of print was much lower than that of electronic media. Nevertheless,
the IC decided to have their say even in regulating print. The MEC was given the
possibility to control the print media, but its successor, the IMC, refused to carry
on with that responsibility arguing that it is not practiced in democratic
countries3’. It is obvious, from previous examples, that much of what has been
carried out in the name of media assistance is not democratic practice. Still, in this
particular case the IC decided to stay away from regulating print for reasons that
are hard to comprehend today. This decision can be seen as the individual decision
put forward by Krister Thelin, but there is also the possibility that the IC just
decided to concentrate on the media that were more influential and had a larger
audience, hoping that the rest will follow along the way. One other explanation is
that even this approach was a type of experiment, since Bosnia was the first
country in South Eastern Europe to have self-regulation of the press.

However, the IC did have a say in defining how the print should be regulated. In
1998, the PIC issued a declaration calling for the establishment of a Press Council,
a body composed of local journalists and respected citizens, “as well as one or more
international representatives with legal or media experience”s8. Bosnia became the
first transitional Southeast European country to establish self-regulation in print.
According to Dieter Loraine, consultant for the CRA and Press Council, in April
19909, a 16-article Press Code was adopted by the five journalist associations and all
major newspapers and magazines published it39. As soon as in July 1999, all
associations agreed on the establishment of the Council. In March 2000, a survey
among journalists showed 80 percent support for the establishment of the
Council4e. The first chairperson of the Council, the British Lord John Wakeham,
once chair of the British Press Complaints Commission, was appointed by the IC.
In May 2001, the first local director was appointed, while the international
chairperson remained. The first complaint the Council received was only in
September 2001.

The Press Code, written by “the expert group” composed mainly of international
experts, in consultations with some local experts in media and law, set the rules
according to which journalists and their publications are obliged to the public to

37 Interview with Krister Thelin, October 2011.

38 PIC Madrid Declaration.

39 Interview with Dieter Loraine, June 2010, London.

40 Chronology available at

http://www.vzs.ba/index.php?option=com_ content&view=article&id=227:sekretarijat-vijea-za-
tampu-u-bosni-i-hercegovini-arhiv-1998-2006&catid=7:0-nama&Itemid=10, accessed on June
2011.

10



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

maintain high ethical standards “always and under all circumstances”#. This
approach did not proof as being very effective: while some media completely
ignored the Code, others, newly established ones, never even accepted it. Unlike in
broadcast media, hate speech in print persists until today. This is just one of the
examples of the non functioning system of self-regulation in Bosnia and
Herzegowina.

Alongside the establishment of regulatory bodies, the OHR, together with OSCE,
started to work on different laws for the media under the Media Law initiative.
Their goal was to develop a framework to promote and protect the rights of
journalists; to ensure freedom of expression; and permit the launch and operation
of transparent and independent media outlets. Back then, journalists in Bosnia
were often threatened while at work, arrested by local authorities, even beaten up.
In 2000 OHR issued a decision on the Law on Freedom of Access to Information42.
Bosnia became the first country in the Balkan region to have such a law. It was
amended on the state level in 2006 and again in 2009.

On June 30, 1999, OHR announced a decision related to the decriminalisation of
the libel and defamation law. By the decision, defamation was no longer
considered before criminal courts but charged with civil actions. According to
Halilovic, not many countries in Europe are regulating defamation in this way
(Halilovic 2001). The decision was based on the fact that from 1996 to 1999, some
50 charges were issued against journalists only in Sarajevo. The majority of these
charges were initiated by politicians. In some of the cases the court pronounced
prison or suspended sentences for journalists that were indicted (Halilovic 2001).

Even though these media laws were overly considered as advanced and modern,
Halilovic points to the fact that many were written in English language, and only
translated into Bosnian which caused problems: “So many things get lost in
translation,” Halilovic claims adding that laws were not only written in a foreign
language, but sometimes literary transcribed from some other countries, without
considering the situation in Bosnia. This issue caused different problems, leaving
local judges and legal community to interpret laws from case to case. At the same
time, those laws were and still are too modern to be implemented in a country
where even the legal system is undergoing huge reforms and, more or less,
implementation remains embryonic until today.

Establishing the new media

Media assistance had even more forms such as the establishment of media that

41Press Code available at

http://www.vzs.ba/index.php?option=com_ content&view=article&id=218&Itemid=9&lang=bs,
accessed on June 2011.

42 Decision available at http://www.ohr.int/ohr-dept/media-d/med-
recon/freedom/default.asp?content_id=7268, accessed on October 2011

11



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

were run by different organisations that belonged to the IC. One of the biggest was
the Open Broadcast Network (OBN), a state-wide television network, considered to
be one of the most expensive media assistance projects in the country until today.
The amount of money spent by different donors is estimated to be more than 20
million dollars over a period of five years (Pucher 2001).43 The project involved a
group of organisations, foundations and governments (including European
Commission, The Open Society Institute, US government etc) and was coordinated
by the OHR.

The idea to establish a TV network was born in spring 1996 by then High
Representative Carl Bildt who, later on, wrote that his plan was to have TV before
the first postwar elections in order to “bring decency to the media and life to
democracy in Bosnia” (Bildt 1998: 260).

Boro Kontic,44 director of Media Centre Sarajevo, met the group of international
experts that was supported by the OSI and send to make plans for the new TV. As
Kontic told me, he expressed disagreement with the plan suggesting rather to focus
donor attention on reconstruction of the public broadcasters. “But they did not
want to listen,” Kontic recalls.45

The OBN establishment was an interesting experiment even for a number of the
international media that reported about it:

“A Russian cargo aircraft is scheduled to leave Stansted Airport, near London,
today, carrying pounds 3m-worth of transmission, editing and production
equipment supplied by NTL, the British television transmission company. A team
of six technicians will help set up the channel. Also on hand will be personnel
from Harris, a leading US manufacturer, which has agreed to install a new
transmitter at Banja Luka, site of the British military contingent in Bosnia. IFOR,
the United Nations peace implementation force, is to ensure that there is no
interference with the service. It is expected that it would continue after the
elections, and could form the embryo of a new national channel.” (Horsman

1996: 9)

Despite the extern impulses, the TV staff of the OBN was local, consisting of a
mixture of experienced and younger journalists who were new to the job. Over the
time, the OBN became well-known for its news programme and political talk
shows, which often offered the IC point of view on current politics, but also gave
space for oppositional political parties that were hardly present in the other media.

43Frano Maroevic, former spokesperson for the European Commission Mission in Sarajevo
mentioned the same amount in an interview I have conducted in March 2010 in Vienna. Janny
Ranson, former CEO for the OBN, wrote in her Master thesis that it was the most expensive single
media project even undertaken by the IC. Simon Heselock confirmed the amount of $20 million.
He claims that the money that went into the OBN, initially was offered to the TV BiH, but was
refused by local Bosniak politicians who refused the IC conditions. For this information I could not
find a confirmation.

44 Interview with Boro Kontic, September 2011, Sarajevo.

45 Ibid.

12



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

One may say that the OBN was created in order to spread the ideas the IC had for
Bosnia, starting with democratisation. In practice, this meant that any IC official
had unlimited time to present his or her view on the screen, - and a lot of them
made use of it. On the other hand, voices opposed to those views were not
encouraged by OBN. At the same time, even though the OBN was created under
the premises that it should contribute to an overall professionalisation of the local
media, it did not put an effort to introduce investigative journalism, or anything
innovative. It rather relied on the old forms that existed in Bosnian electronic
media, derived from the times before the war.

As far as local employees are concerned, they were satisfied with the working
conditions and salaries that were at least three times higher than most of the local
media could offer at the time (Poucher 2001)46. One year after the establishment of
the OBN, the ICG called the project “a disaster which should be scrapped" (ICG
1997: 21). The strongest complaint raised by the ICG was that the established
structure was not sustainable, a claim that proofed to be truth with the time.
Finally, the donors started pulling out, starting with Soros’ Open Society
Foundation, followed by the EC, and soon after others left, too. By 2000, the OBN
accumulated huge debts, satellite bills were not paid, nor the salaries to the
Bosnian staff. According to the local media, in 1999, the OBN had a depth of over
three million dollars (Hrasnica 2000: 83).

Compared with the OBN project, the Free Elections Radio Network (FERN),
established by the OSCE and Swiss Government in 1996, was more “a success
story” (ICG 1997:21). However, it was also very expensive (estimated costs were
nearly $100,000 for one month), and could not survive without the international
funding, and for that reason it was transformed into public radio, which can be
seen as a success. Even in this case, like with the OBN, the network of
correspondents was established from all around the country. For local professional
journalist the possibility to work in a state wide media was yet another reason to
come to FERN, besides that they were paid much more than in the local media.
“For many of us it was for the first time after the war to even communicate with
somebody who was at the “other side”, so to speak. And it went well,” Lejla
Omeragic Catic, former FERN journalist told me.47

In the case of Radio FERN, the restrictions on programming imposed by the IC
were more straightforward than in the OBN. One of the rules was that no music
from former Yugoslavia should be played on air. “It was kind of strange, but in a
way, maybe it was a proper decision. They explained to us that we should avoid
playing local music since maybe some of it can be offensive for somebody.”48

46 Gabriel Vukadin, OBN general manager, told in 2001 to IWPR that with an average monthly
salaries of 1200 DM (approximately $600) the 150 staff at OBN were among the highest paid
journalists in Bosnia, a country where the average journalist's salary is between 200-300 DM.
Vukadin said his own salary was the fourth or fifth highest salary of all media managers in Bosnia.
47 Interview with Lejla Omeragic Catic, May 2012.

48 Interview with Lejla Omeragic Catic, May 2012.

13



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

Finally, in mid 2001, Radio FERN was integrated into the public broadcast service
Radio 1 that started broadcasting in May 2001 (Popovic 2005). Domi calls this
process a “miracle” explaining that it was hard to get the IC support for the Radio
FERN until the end of its existence.

My approach and its challenges

In the previous part, I mentioned just some of the IC projects in the media sector
in Bosnia. Huge efforts were made with regard to public broadcast sector reform,
journalistic trainings, equipping the media outlets, etc. The aim of my own
research is to detect the most important ones, those that left a trace in Bosnia until
today. In order to do that, I had to reconstruct, step by step, what had been done; I
had to decide what is more and what is less important, and to see whether I can
find data of these projects and people willing to talk to me about them.

My experience as a journalist helped a lot in doing so, since I was part of the media
community in Bosnia after the war, and aware of some of the projects and different
aspects already forgotten by many. Even more, I used to work for some of the
media that received financial help, or those established by the IC, which gives me
an insider’s perspective on the phenomenon. However, I had to use local media
archives to reconstruct some of the events connected with media assistance in
Bosnia and to detect the names of the people involved. Most of the internationals
who were participating in the process do not live in Bosnia today and it was a
challenge to find them and pull them back 15 years ago.

The media archives were helpful not only in this sense, but also enabled me to
reconstruct the attitude at the local community, as well as media professional, had
towards some of the projects, and the way the IC tried to explain their actions. The
picture I got was that most of the time, the local media, media professionals and
even lawyers familiar with the media laws, were suspicious about the success of
many of the projects the IC initiated. They were also expressing their reservations
publicly and suggested different ways to act via the existing media. But, in most, if
not all, instances they were not heard by the IC. In particular, they were critical of
the establishment of the new internationally funded media, calling on the IC to
rather assist the existing public broadcaster; as well as of the possibilities to
implement new laws and the sustainability of some of the projects. Until today,
most of them remain sceptical on calling the whole intervention a success. On the
other hand, people who I interviewed and who used to work for the IC, are less, but
still, sceptical about the results of their work - but they are hardly ready to accept
responsibility for that. Some of them expressed regret for not having involved
more local media experts and law experts, or for not having a concise strategy and
coordination among different organisations involved in media assistance. This
ambivalent picture of the process I could not have gotten without interviewing
protagonists from all sides involved.

14



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

The main difficulty I faced was the denial of access to archives of different IC
organisations involved in the process. Some donors, like Soros’ Open Society
Foundation, kept detailed documentation to themselves and made it available for
anybody to access. Some others, like the UN have no publicly available archive or
documentation on what they did in Bosnia. The OSCE archive was partially made
available to me, and it was of a great help and value since many of the documents
were not seen by any researcher so far. The OHR, the head institution in the
process, that influenced most the state-building process, refused to provide me
access to its archives saying that most of the documents were not kept at all. What
is available from the OHR are official documents and press statements that can be
found on their website, but they do not give insights into the decision making
process, something that is of huge importance for an investigation like this one.
Moreover, there have been so many organisations involved in the whole process
that soon after I started the project I had to realise that it will not even be possible
to track down all the actors.

To fill this gap, I decided to interview people who used to work for different
organisations, as well as local media analysts and journalists. My approach was
very journalistic due to my background as a journalist. However, I decided
purposely believing that especially journalists will be more comfortable to talk to
me when I interview them in more “relaxed” or well-known way. Each interview
was different, adjusted to the person I spoke with and the circumstances he/she
used to work in. At the same time, I introduced myself to all interviewees as a
journalist from Bosnia in order to make clear what is my background and that I am
familiar with the whole process.

However, I double checked the information I got from them by comparing it with
available documents and putting it into a theoretical framework in order to get
more reliable data for my research. It was a bottom up approach that gives me the
possibility to reconstruct some of the events related to the process of media
assistance, but also to hear about differences among diverse IC bodies on their
methods and approaches in Bosnia, their disagreements and concerns.

Another issue that I have to deal with all the time, is the possibility that I have a
certain bias, both as a person from Bosnia and a journalist. However, in the
meantime I find both more as an advantage than a problem, since it provides a
background that helped me to detect some of the issues somebody from the
“outside” maybe could have had more difficulties to notice. Moreover, I have the
possibility to read local media and to interview local people who were working for
different projects in their mother tongue.

Along the way I realised that the part that was missing in most of the available
scholarly articles and books on the media assistance process in Bosnia is the voice
of the local community. I tried to include this perspective in my research and to
analyse results while comparing them with interviews and information I got from

15



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de

people who used to work for the international community. I realised that the way
these two groups evaluate what has been done and what is needed in media and
society in Bosnia, was in many cases very different.

Conclusion

Most of the literature available on the topic was written by authors from the
Western countries that are considered developed democracies with a long tradition
of free media. They have different standards for the media and understand
democracy differently from the authors who are coming from emerging
democracies, or even more, like in my case, post-war countries. From that point of
view, I find it very important to encourage people from this type of countries to
engage in research, not only in the field of media development, but also in the field
of democracy and democratisation and related subjects. It can open the doors for
different conclusions, and provides a space for new ideas, questions and answers.
Moreover, I do believe that it is not possible nowadays to intervene in some
country and not to consult the local community on what they want and how they
want to get there. One of the conclusions of my investigation in Bosnia is that
many mistakes could have been avoided if the local community had been more
involved in the decision making process.

What we can learn from my experience in the field is: It can be a valuable addition
to an investigation if researchers know the local community, language, culture, etc.
It does not necessarily mean that the researchers have to be part of the
community, like it is in my case, but to know as much as possible on them is a
valuable asset. At the same time, to be a member of the respective community does
not automatically imply being biased. Every researcher has some kind of bias in its
approach, and it is almost impossible to avoid that. Putting your findings into an
appropriate theoretical framework, comparing and analysing, following the rules
of academic accuracy, will provide a framework to make the work more objective
and relevant. I do believe that in my case my background was a valuable asset.

The difficulty of this type of research — and I am sure that Bosnia is not the only
example — is the lack of documentation on work of those who were involved in
different aspects of the democratisation process. The actions of these organisations
in Bosnia were not coordinated, plus it is almost impossible to number all of those
who took part in post-war reconstruction. In my case, I could not have access to
archives of some of the organisations that used to work in Bosnia. I think, that this
is a huge mistake made by those organisations, and even more: it is very
irresponsible. Their work was supposed to be not only instant help to one country,
but it also should provide valuable lessons for some future interventions.
Unfortunately, this will not be the case and it is hard to learn today from their
mistakes, but also from what they have done good, and to transfer that to other
cases.

16



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de
Bibliography

Avdic, Senad (2009), Nocas spaljujemo iluzije: Padaj sedma silo i reformirana pravdo, Slobodna
Bosna, Sarajevo, pp.4-5.

Bildt, Karl (1998), Peace Journey: The Struggle for Peace in Bosnia, Weidenfeld and Nicolson,
London.

Chandler, David (2000), Bosnia: Faking Democracy after Dayton, London, UK, Pluto Press

Communication Regulatory Agency, www.cra.ba.

Domi, L. Tanya (2005), OSCE Report Media Reform in Post-Conflict Bosnia 1996-2001, Sarajevo,
Bosnia and Herzegovina, OSCE.

Halilovic, Mehmed (2001), Allowed to Offend, Shock and Upset: Content of the New Law on
Defamation in Bosnia and Herzegovina, Southeast European Media Journal, Available at
http://archiv.medienhilfe.ch/Reports/BiH-def.htm.

Horsman, Mathew (1996), West to set up 'balanced' TV news service for Bosnia, The Independent,
August 8. Available at http://www.independent.co.uk/news/world/west-to-set-up-balanced-
tv-news-service-for-bosnia-1308686.html

Howard, Ross (2003), The Media's Role in War and Peace-building, Paper presented at the
conference The Role of the Media in Public Scrutiny and Democratic Oversight of the
Security Sector, Budapest, February 6-9 2003, organized by the Working Group on Civil
Society, Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces (DCAF). Available

at:http://ics.leeds.ac.uk/papers/pmt/exhibits/2360/Howard.pdf.

Hrasnica, Damir (2000), Prodaja nicije televizije: Bobar dan, ovo je OBN, Dani, No. 283, Available
at http://www.bhdani.com/arhiva/183/t18316.shtml.

International Crisis Group (1997), Media in Bosnia and Herzegovina: How International Support
Can be more Effective, Report No 21, available at
http://www.crisisgroup.org/~/media/Files/europe/Bosnia%207.pdf.

International Criminal Tribunal for former Yugoslavia, www.icty.org.

International Court of Justice, www.icj.org .

Jusic, Tarik (2000), Media Policies and the Settlement of Ethnic Conflicts, in Dimitrijevic, Nenad
(ed), Managing Multiethnic Local Communities in the Countries of Former Yugoslavia, Local
Government and Public Service Reform Initiative, Budapest, Open Society Institute, pp 231-
281.

Office of the High Representative, www.ohr.int .

Pech, Laurent (1999/2000), Is Dayton Falling? Reforming Media in Bosnia and Herzegovina,
International Journal of Communications Law and Policy, No. 4, Winter. Available at
http://ijclp.net/old website/4 2000/index.html.

Poucher Harbin, Julie (2001), The Fall of OBN, IWPR, Available at
http://archiv.medienhilfe.ch/News/2001/BiH.IWPR275M2.htm.

Popovic, Mirjana (2005), Covering Bosnia and Herzegovina, Media Reform, In 10 years of OSCE
Mission in Bosnia and Herzegovina 1995 — 2005, Sarajevo, OSCE.

Price, E Monroe, Noll, Davis, De Luce, Daniel (2002): Mapping Media Assistance, Presentation
published by The Program in Comparative Media Law & Policy, Centre for Socio-Legal
Studies, University of Oxford. Available at
http://www.global.asc.upenn.edu/fileLibrary/PDFs/mediamapping.pdf.

Shenon, Philip (1998), Allies Creating Press-Control Agency in Bosnia, The New York Times, April
24, Available at http://www.nytimes.com/1998/04/24 /world/allies-creating-press-control-
agency-in-bosnia.html?pagewanted=all&src=pm.

Udovicic, Zoran (2001): Time for Changes: Media Intervention by International Community, Media
online. Available at: http://www.mediaonline.ba/en/?ID=133.

Vijece za stampu, www.vsz.ba .

17



Vol.2 | No.2 |Autumn/ Winter 2012 www.globalmediajournal.de
Interviews:

Brightwhite, Julian - Director of Communication for the OHR (2002-2004), August 2010,
Skype

Domi, Tanya - Chairperson for the OSCE Media Experts Commission (1998), OSCE
Spokesperson and Director of Press and Public Information (1999-2000), April 2012,

Skype
Heselock, Simon - NATO Spokesperson in Sarajevo (1995-1996), Deputy High
Representative for Media Affairs in the OHR (1997-2000), Oxford July 2011

Kontic, Boro - Director Media Center Sarajevo, September 2011, Sarajevo
Loraine, Dieter - Director of Broadcast Licensing and Director of Public Affairs in the IMC
(1998-2001), Acting Deputy Director General and Director of Communications for the CRA
(2001-2003) and Special Adviser in the process of designing and establishing Press
Council, the first of its kind in South East Europe, July 2010, London
Maroevic, Frane - Press and Information Advisor of the EC Mission in Bosnia (1999-2007), and
Head of Communication for the OHR (2007-2010), March 2011, Vienna
Mijatovic, Dunja - one of the founders and former Head of the Broadcasting Unit for CRA
(1998-2010), March 2011, Vienna
Metcalf Nyman, Katrin - Head of Legal Department/Legal Advisor IMC/CRA (1998-2004), January
2010, email.
Omeragic Catic, Lejla - journalist from Sarajevo, August 2012, Sarajevo
Thelin, Krister - Director-General of the IMC and CRA 1998-2003, October 2011, Skype

Author Nidzara Ahmetasevic is a PhD candidate of the Joint Programme in
Diversity Management and Governance. Her field of research is on
democratisation and media development in post conflict countries. Before coming
to Graz, she spend one year at the University of Kent, UK, after being awarded
with the Chevening Scholarship. Nidzara holds a Master’s degree in Human
Rights and Democratisation in South East Europe, a joint programme of the
Centre for Interdisciplinary Studies of the University of Sarajevo and Bologna.
Her thesis was on the political propaganda in the broadcast media in Serbia,
Croatia and Bosnia and Herzegovina during the wars of the 1990s. Before her
master studies, as a Ron Brown Fellow (US State Department award supporting
young professional from Central and Easter Europe) she spent one year at the
DeWitt Walice Centre for Media and Democracy, Duke University, North
Carolina. Nidzara has a long career as a journalist covering human rights,
foreign policy and transitional justice issues, in particular.

Email: nidara.ahmetasevic@edu.uni-graz.at

18



