
 
Global Media Journal – German Edition  
Vol. 13(2) 2023 
ISSN 2196-4807 
DOI: 10.60678/gmj-de.v13i2.284 
 

 

 

Global Media Journal  
German Edition  

 
Book Review 
 
 

Seeking Truth in International TV News: China, 
CGTN and the BBC 
 
 
Marsh, Vivien (2023). Seeking Truth in International TV News: China, 
CGTN and the BBC. Routledge. 232 Pages. ISBN 9780367558529 
 
Lu Wei Rose Luqiu 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Author information: 
Lu Wei Rose Luqiu is an associate professor at the School of Communication at Hong Kong Baptist 
University. She researches censorship, propaganda, and social movements in authoritarian regimes. 
Her book Propaganda, Media, and Nationalism in Mainland China and Hong Kong (Lexington, 
2018) focuses on the Chinese government's propaganda strategy. Her latest book Covering the 2019 
Hong Kong Protests (Palgrave, 2021) surveys the challenges frontline journalists have faced while 
covering protests. 
For more information: https://orcid.org/0000-0003-3772-9148 
Email: roseluqiu@hkbu.edu.hk 
 
 
To cite this article: Luqiu, Lu Wei Rose (2023). Book review of Marsh, Vivien (2023): Seeking 
Truth in International TV News: China, CGTN and the BBC. Global Media Journal – German Edi-
tion, 13(2), DOI: https://doi.org/10.60678/gmj-de.v13i2.284 
 
  



Vol.13No.2Autumn/Winter 2023  www.globalmediajournal.de 
 

2 
 

In this book, the author takes readers on a comprehensive exploration of CGTN 
(China Global Television Network), a state-owned news channel targeting global au-
diences, and skilfully compares it with the renowned British Broadcasting Corpora-
tion (BBC) World Service, which focuses on international news reporting and is also 
targeting global audiences. With a unique perspective by providing insider infor-
mation about CGTN and a detailed look at its internal workings, which is not avail-
able to the general public or other researchers, the author delves deep into the intri-
cate role and operations of CGTN, unravelling its complex relationship with the Chi-
nese government’s international propaganda campaign. The book compellingly ad-
dresses a puzzling question that arises from CGTN’s behaviour — why does it vacil-
late between presenting itself as a news outlet and functioning as a blatant propa-
ganda tool? Through meticulous analysis and valuable insights, the author guides 
readers through the intriguing intricacies of CGTN, shedding light on its multifac-
eted nature and leaving them eager to uncover the truth behind its contradictory 
impressions. 
 
The author’s frustration with the Western dismissal of journalism from authoritar-
ian regimes as lacking legitimacy fuelled her doctoral research, leading her to con-
duct extensive interviews with people of CGTN for her PhD thesis. This book, aimed 
to challenge the prevailing view and reveal how such media, particularly CGTN, can 
offer profound insights into a nation’s identity as shaped by its ruling party. The 
author posited that CGTN serves a critical function by reflecting the current Chinese 
zeitgeist as interpreted by the Chinese Communist Party (CCP). To establish a base-
line for her analysis, the author selected the BBC World Service as a benchmark due 
to its journalistic integrity, reputation, and status as a state-funded but editorially 
independent broadcaster. This comparison was intended to provide a clearer under-
standing of journalistic practices within different types of state media. 
 
In her examination of CGTN, the author sought to disprove the notion that journal-
istic efforts are absent in state-run media. She found evidence of journalistic work 
within CGTN, suggesting that, despite the network’s state affiliation, individual 
journalists continue to pursue their profession, albeit within the constraints im-
posed by the Chinese government’s media policies. However, while some editors and 
journalists at CGTN may still hold onto their aspirations of journalistic work instead 
of disseminating pure propaganda, CGTN also needs these staff members to provide 
news reporting to compete with other news organizations like BBC and CNN. News 
content is crucial for increasing CGTN’s audience and enhancing China’s interna-
tional influence. This allows CGTN to cover stories that CCTV, aimed at domestic 
audiences, would not be allowed to report.  
 
The core attributes of CGTN shape the nature of its content production. While it may 
superficially resemble news, its underlying objective does not align with the princi-
ples upheld by conventional news organizations, which prioritize the public’s right 
to information. Instead, CGTN operates to exert influence over its audience. A sig-
nificant moment highlighting this perspective occurred in 2016 when Xi Jinping, 



Vol.13No.2Autumn/Winter 2023  www.globalmediajournal.de 
 

3 
 

the General Secretary of the CCP, visited CCTV headquarters in Beijing. The wel-
coming slogan displayed during his visit boldly declared, “Party media serves the 
Party,” echoing Xi’s directives regarding the mission and responsibility of Chinese 
journalism. Functioning as a media outlet for the Party, CGTN serves the Party’s 
interests and functions as a mouthpiece for the CCP’s propaganda machinery, posi-
tioning itself more as an apparatus than a genuine news organization. Thus, it ulti-
mately contravenes the BBC’s editorial independence as stated in article 3 of the 
Royal Charter. 
 
While it may not be the primary objective of this book, the comparative analysis 
between BBC and CGTN yields valuable insights into the workings of Chinese inter-
national propaganda. A notable revelation from the content analysis conducted in 
Chapter Three is that CGTN devotes more than one-third of its airtime to reporting 
on China, whereas the BBC, despite being a British broadcaster, assigns only thir-
teen percent to stories about Britain. This stark contrast in coverage of their respec-
tive homelands arises from CGTN’s overarching mission to enhance China’s visibil-
ity and cultivate a favourable international image — an objective that aligns with the 
vision set forth by Xi Jinping. By examining these aspects, the book offers readers a 
deeper understanding of how Chinese international propaganda operates and the 
strategies employed to achieve its goals. 
 
The author’s exploration of anchor composition on CCTV and CGTN unveils an in-
triguing shift over time. In 2019, all the anchors on CGTN were identified as Chi-
nese, whereas in 2014, nearly one-third were foreigners. The author posits that this 
transformation could be a deliberate strategy employed by CGTN to reinforce its 
Chinese identity. However, an alternative explanation emerges, suggesting that the 
requirement for news anchors in China to be party members may have influenced 
this change. CGTN, with its global strategy, previously enjoyed special privileges in 
employing foreign anchors to foster trust among international audiences. However, 
replacing these foreign anchors with Chinese counterparts in 2019 may indicate 
shifting priorities within CGTN. This adjustment could signify a greater emphasis 
on promoting a distinctly Chinese perspective and aligning the network more closely 
with the CCP’s values and objectives. By examining this shift in anchor composition, 
the author uncovers an additional layer of complexity within CGTN’s operations and 
the interplay between media, politics, and global perceptions. 
 
In the book’s seventh chapter, the author compares the contrasting approaches of 
BBC and CGTN in their coverage of the Xinjiang issue. It is noted that both CCTV 
and CGTN journalists and editors are hesitant to discuss Xinjiang during interviews. 
In reality, for those with knowledge about China, it becomes apparent that reporting 
on the Xinjiang issue is tightly controlled by the CCP’s Propaganda Department. The 
level of freedom in reporting is zero, and as employees of CCTV and CGTN, express-
ing dissenting views on the Xinjiang matter would be considered a political misstep. 
Consequently, maintaining silence becomes the most effective means of self-preser-
vation. The referenced international employees, using the term “abominable” to 



Vol.13No.2Autumn/Winter 2023  www.globalmediajournal.de 
 

4 
 

describe CGTN’s editorial policies in Xinjiang, further emphasize that when the CCP 
needs to address international criticisms, CGTN serves as a tool for propaganda. 
Despite having personal aspirations and a commitment to journalistic principles, 
individuals within CGTN find themselves constrained. Thus, the statement made by 
the international employee, “The reason I work for a Chinese network is not to sell 
the Chinese idea but to include it,” is an attempt to distance themselves from the 
perception of being mere propagandists. 
 
Marsh’s work is particularly relevant to current debates on media freedom, the role 
of journalism in authoritarian societies, and the strategies of state-run international 
broadcasters. By documenting the presence of journalistic endeavours within 
CGTN, the book contributes to a nuanced understanding of how such media outlets 
operate under governmental constraints, simultaneously offering insights into the 
propaganda objectives of the CCP. One of the book’s strengths is its comparative 
method, juxtaposing CGTN’s approach with that of the BBC, which allows Marsh to 
tease out subtle operational differences and editorial policies influenced by political 
ideologies. However, while the book excels in its comparative analysis, it might need 
to improve in offering a broader global context that situates CGTN and the BBC 
within the wider landscape of international broadcasting. 
 
The book is most appropriate for scholars and students of journalism, media studies, 
international relations, and Chinese studies, as it delves into technical nuances and 
complex political contexts that may assume a certain level of pre-existing 
knowledge. However, practitioners in journalism and informed members of the gen-
eral public interested in media dynamics and Chinese politics would also find it en-
lightening. 
 
In conclusion, this book provides a comprehensive exploration of CGTN and its 
comparison with the BBC, shedding light on the inner workings of CGTN and its role 
as an international propaganda tool for the Chinese government. The author’s 
unique perspective challenges the tendency to dismiss news from authoritarian 
countries and highlights the journalistic work that still exists within CGTN. How-
ever, it becomes evident that CGTN’s primary aim is not to adhere to journalistic 
standards or prioritize the public’s right to know but rather to influence its audience 
and serve the interests of the Chinese Communist Party. The book’s analysis of 
CGTN’s content, anchor composition, and coverage of sensitive topics like Xinjiang 
further illustrates the extent of control and propaganda. Ultimately, this book offers 
valuable insights into the operations of CGTN and the complex dynamics between 
state media and journalism in the international landscape. 
 




